Itala
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Itala autók: szerk) |
a (→Veterán Itala autók: jav) |
||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
26. sor: | 26. sor: | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | ||
== Veterán Itala autók == | == Veterán Itala autók == | ||
- | |||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:003Itala.jpg|left|420px]] | ||
+ | | | ||
+ | '''ITALA történet''' | ||
- | Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE. 1905-ben kezdték | + | Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE-s kivitelben. 1905-ben kezdték építeni a nagy motoros versenyautót, amely 14,8 literes lökettel a maga 5 hengeres motorjával megnyerte a Coppa Florio-t, illetve rá egy évre a Targa Florio-t. 1907-ben a 7433 cc (453,6 cu in) 35/45 HP modell, gróf Scipione Borghese vezetésével, megnyerte a Peking-Párizs autóversenyt, három hét alatt megtéve a távolságot. Ezek a sport sikerek segítették eladások drámai felszökését, így a vállalat tovább növekedett. |
- | 1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a "Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé. | + | 1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a '''"Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé.''' |
- | A cég kísérletezett egy sor új | + | A cég kísérletezett egy sor új motorkonstrukcióval, mint a változtatható szelep-, hüvelyszelep-,(selve valve), és a forgó(Avalve) -vezérlések bevezetésével, és az 1910-es években modelljeik széles körét kínálták az autósoknak. A háború alatt az Itala repülőgép motorokat gyártott, de az üzletág veszteséges volt. |
- | A fegyverszünet után autógyártás | + | A fegyverszünet után az autógyártás folytatódott, a háború előtti modellekre alapuló autók gyártásával, mint a Tipo 50 25/35 LE, továbbá újra megjelent az Avalve a 4426 cc (270,1 cu in) Tipo 55, de anyagi sikerek elkerülték a vállalatot. |
- | + | ||
- | + | ||
+ | 1924-től a cég csődeljárás alatt működött, Giulio Cesare Cappa-t, a Fiat vezérigazgatóját nevezték ki csődbiztosnak. Az Ő vezetésével készült el egy új modell, a Tipo 61, 7 hengeres könnyűfém motorral. | ||
- | * [[Itala | + | A kezdeti sikerek és a Tipo 61 jó fogadtatása után, mégis úgy döntöttek, hogy visszatérnek a Tipo-11 továbbfejlesztésével az autósportba. Így fejlesztették ki a nagyon modern, fronthajtásos, 1050 ccm-es, kompresszoros V12-es motorral ellátott típust, ami minden tengelyen független felfüggesztéssel lett kialakítva, de az autót nem nevezték be a versenyekre. |
+ | |||
+ | Végül két Tipo 61S vett részt az 1928 Le Mans-i 24 órás versenyen és meg is megnyerte a 2 literes kategóriában. | ||
+ | |||
+ | A céget a teherautókat gyártó Officine Metallurgiche di Tortona 1929-ben felvásárolta, és még néhány autót gyártottak 1935-ig. Ekkor vásárolta meg a FIAT a vállalkozást. | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | * [[Itala 18 HP]] (1905) | ||
+ | * [[Itala 24 HP]] (1905) | ||
+ | * [[Itala 50HP]] | ||
+ | * [[Itala GP]] (1907) "Targa Florio" | ||
+ | * [[Itala 35/45 HP]] (1907)"Peking-Paris tour" | ||
+ | * [[Itala Palombella]] (1909)"Vatican" | ||
+ | | | ||
+ | * [[Itala 25/35 HP]] (1912) | ||
+ | * [[Itala 50]] (-) | ||
+ | * [[Itala 55]] (-) | ||
+ | * [[Itala 51S]] (~1921) | ||
+ | **S4/2800 ccm, 50BHP/3000rpm, sport roadster | ||
* [[Itala Tipo 61]] (n.a.-n.a.) | * [[Itala Tipo 61]] (n.a.-n.a.) | ||
* [[Itala V12]] (n.a.-n.a.) | * [[Itala V12]] (n.a.-n.a.) | ||
+ | |} | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | ||
A lap jelenlegi, 2013. április 22., 04:53-kori változata
Itala | |
Itala Fabbrica Automobili | |
Alapítva | 1904 |
Alapító | Matteo Ceirano |
Megszűnt | 1934 |
Székhely | Torino, Olaszország |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
AZ Itala egy autókat gyártó vállalkozásként alakult 1903-ban, Matteo Ceirano és öt társa részvételével. Székhelye Torinó(Olaszország) volt. Matteo Ceirano jelentős mérnöki tapasztalattal – Matteo már ifjú korában édesapja autóműhelyében dolgozott - alapította meg az Itala márkát, mely egzotikus autóival számos versenysikert ért el. A jó hírnév tükröződött az eladásokban is, az Itala egészen az I. világháború kitöréséig dinamikusan nőtt.
Modelljei keresettek voltak a hírességek között, a technikai újítások pedig biztosították a világversenyeken is induló márka sikeres fellépését.
Az első világháborúban repülőgép motorokat is gyártottak, de ez csak folyamatos veszteséget okozott, és a háborút követően a cég már nem tudott talpra állni, ráadásul Ceirano akkor már elhagyta az Itala-t.
1929-ben az Officine Metallurgiche di Tortona teherautógyár vásárolta fel az Italat. Csekély darabszámban egészen 1934-ig készültek még a cég modelljei, ekkor a gyárat a FIAT vett meg.
Veterán Itala autók
ITALA történet Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE-s kivitelben. 1905-ben kezdték építeni a nagy motoros versenyautót, amely 14,8 literes lökettel a maga 5 hengeres motorjával megnyerte a Coppa Florio-t, illetve rá egy évre a Targa Florio-t. 1907-ben a 7433 cc (453,6 cu in) 35/45 HP modell, gróf Scipione Borghese vezetésével, megnyerte a Peking-Párizs autóversenyt, három hét alatt megtéve a távolságot. Ezek a sport sikerek segítették eladások drámai felszökését, így a vállalat tovább növekedett. 1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a "Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé. A cég kísérletezett egy sor új motorkonstrukcióval, mint a változtatható szelep-, hüvelyszelep-,(selve valve), és a forgó(Avalve) -vezérlések bevezetésével, és az 1910-es években modelljeik széles körét kínálták az autósoknak. A háború alatt az Itala repülőgép motorokat gyártott, de az üzletág veszteséges volt. A fegyverszünet után az autógyártás folytatódott, a háború előtti modellekre alapuló autók gyártásával, mint a Tipo 50 25/35 LE, továbbá újra megjelent az Avalve a 4426 cc (270,1 cu in) Tipo 55, de anyagi sikerek elkerülték a vállalatot. 1924-től a cég csődeljárás alatt működött, Giulio Cesare Cappa-t, a Fiat vezérigazgatóját nevezték ki csődbiztosnak. Az Ő vezetésével készült el egy új modell, a Tipo 61, 7 hengeres könnyűfém motorral. A kezdeti sikerek és a Tipo 61 jó fogadtatása után, mégis úgy döntöttek, hogy visszatérnek a Tipo-11 továbbfejlesztésével az autósportba. Így fejlesztették ki a nagyon modern, fronthajtásos, 1050 ccm-es, kompresszoros V12-es motorral ellátott típust, ami minden tengelyen független felfüggesztéssel lett kialakítva, de az autót nem nevezték be a versenyekre. Végül két Tipo 61S vett részt az 1928 Le Mans-i 24 órás versenyen és meg is megnyerte a 2 literes kategóriában. A céget a teherautókat gyártó Officine Metallurgiche di Tortona 1929-ben felvásárolta, és még néhány autót gyártottak 1935-ig. Ekkor vásárolta meg a FIAT a vállalkozást. | |
|
|
Az Itala autósport sikerei
Kapcsolódó hivatkozások