Puch
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Puch motorok (Steyr-Daimler-Puch): tipuslista) |
(tipuslista, műhely bővítés) |
||
62. sor: | 62. sor: | ||
*Puch 500V ADP | *Puch 500V ADP | ||
- | + | *Puch-250 SS, 1932-1934? | |
- | + | *Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933 | |
- | + | *Puch-500 N2, 1933 | |
- | + | *Puch-500 N, 1932 | |
- | Puch- | + | == Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch) == |
- | + | [[Fájl:Puch_Styriette_1939.gif|540px]] | |
- | Puch- | + | '''Puch-60 Styrette 1939-ből''' tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával. |
- | + | modell felsorolás >> under construction | |
- | Puch- | + | *Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc |
- | Puch- | + | *Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc |
- | Puch- | + | *Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc, |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Puch- | + | *Puch-200 ADP, ?-1934-? |
- | Puch- | + | *Puch-200 S4, ?-1934-? |
- | Puch- | + | *Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc |
- | Puch- | + | *Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from |
- | Puch- | + | *Puch-250 L, 1933-1937 |
- | Puch- | + | *Puch-250 E, 1933-1937 |
- | Puch- | + | *Puch-250 R, 1933-1937 |
- | Puch- | + | *Puch-250 ADP, ?-1934-? |
+ | *Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w | ||
+ | *Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from | ||
+ | |||
+ | *Puch-500 V, 1934-1937 | ||
+ | *Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc | ||
+ | Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani. | ||
<youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube> | <youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube> | ||
144. sor: | 142. sor: | ||
== '''Puch - Műhely Team''' - == | == '''Puch - Műhely Team''' - == | ||
- | |||
'''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!''' | '''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!''' | ||
''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)'' | ''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)'' | ||
152. sor: | 149. sor: | ||
'''Puch Monza tunning''' | '''Puch Monza tunning''' | ||
- | * '''A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden''' ([[Split-single engine]]) | + | A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban. |
+ | |||
+ | * '''A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden''' ([[Split-single engine]] vagy Doppelkolben zweitakt motor) | ||
[[Fájl:Puch_doppel.jpg]][[Fájl:Puch_doppelkolben_zweitakt_system.jpg|540px]] | [[Fájl:Puch_doppel.jpg]][[Fájl:Puch_doppelkolben_zweitakt_system.jpg|540px]] | ||
158. sor: | 157. sor: | ||
* '''Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata''' | * '''Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata''' | ||
- | Két henger, közös égéstér, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés | + | Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés. |
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet | Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet | ||
168. sor: | 167. sor: | ||
Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll. | Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll. | ||
- | * '''[[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!''' | + | * '''Alább a [[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!''' |
[[Fájl:Twn.jpg|300px]] | [[Fájl:Twn.jpg|300px]] | ||
+ | |||
+ | A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor. A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929) | ||
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett. | Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett. |
A lap 2012. augusztus 22., 20:41-kori változata
Puch AG. | |
Alapítva | 1889 |
Alapító | Johann Puch |
Megszűnt | 1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr) |
Székhely | Graz, Ausztria |
A(z) Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Puch márkatörténet
A céget Johann Puch alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a Steyr Puch és Austro-Daimler vállakozásaival és így képez egy céget a Steyr-Daimler-Puch.
1952-ben gyártották az első Puch robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia.
Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon?
A Puch márkanév jól ismert a mopedesek és motorkerékpárosok között. Sok öreg motorosnak egy Puch Maxi moped volt az első álma. Az 1970-es években az igények csökkenése a moped piacon a Puchot is megviselte, időszakos feléledése után olasz kézbe került a márka és a név. (bár nem használják)
Puch motorok 1934-ig
- Puch 5 (V2-5 HP) anno 1905-1908
- Puch D 1903-1907
- Puch C 1905-1906
- Puch P Sidecar 1905-1906
- Puch LM 1925
- Puch 175 1925, 26
- Puch 220 1927
- Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929
- Puch 250T 1930
- Puch 250T 1931 1932
- Puch 500
- Puch 250S
- Puch 500N 1933
- Puch 250L1934
- Puch 500V ADP
- Puch-250 SS, 1932-1934?
- Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933
- Puch-500 N2, 1933
- Puch-500 N, 1932
Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch)
Puch-60 Styrette 1939-ből tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával.
modell felsorolás >> under construction
- Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
- Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
- Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
- Puch-200 ADP, ?-1934-?
- Puch-200 S4, ?-1934-?
- Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
- Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
- Puch-250 L, 1933-1937
- Puch-250 E, 1933-1937
- Puch-250 R, 1933-1937
- Puch-250 ADP, ?-1934-?
- Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
- Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
- Puch-500 V, 1934-1937
- Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc
Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani.
250 SGS restauration
350 GS "military" restauration
veterán motoros találkozó. (Puchok is, meg.... )
Puch motorsport
Puch EMC 125 (1953)
Puch 125-ös alapra kidolgozott, kecses munka 1953-ből
Egy 350-es ikerdugattyús "Americaner"
Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.
Puch - Műhely Team -
Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is! (csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)
Puch Monza tunning
A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban.
- A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden (Split-single engine vagy Doppelkolben zweitakt motor)
- Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata
Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés.
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet
- ...és a valóságban.....
Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll.
- Alább a Twin elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!
A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor. A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök Alberto Garelli szabadalmaztatta. Cége, a Garelli Motociclette, ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.
--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST)