Puch

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Puch motorok (Steyr-Daimler-Puch): tipuslista)
(tipuslista, műhely bővítés)
62. sor: 62. sor:
*Puch 500V ADP
*Puch 500V ADP
-
== Puch motorok (Steyr-Daimler-Puch) ==
+
*Puch-250 SS, 1932-1934?
-
[[Fájl:Puch_Styriette_1939.gif|540px]]
+
*Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933
-
'''Puch-60 Styrette 1939-ből'''
+
*Puch-500 N2, 1933
-
modell felsorolás >> under construction
+
*Puch-500 N, 1932
-
Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
+
== Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch) ==
-
Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
+
[[Fájl:Puch_Styriette_1939.gif|540px]]
-
Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
+
'''Puch-60 Styrette 1939-ből''' tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával.
-
Puch-200 ADP, ?-1934-?
+
modell felsorolás >> under construction
-
Puch-200 S4, ?-1934-?
+
*Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
-
Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
+
*Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
-
Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
+
*Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
-
           
+
-
Puch-250 L, 1933-1937
+
-
 
+
-
Puch-250 E, 1933-1937
+
-
 
+
-
Puch-250 R, 1933-1937
+
-
 
+
-
Puch-250 ADP, ?-1934-?
+
-
Puch-250 SS, 1932-1934?
+
*Puch-200 ADP, ?-1934-?
-
Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933
+
*Puch-200 S4, ?-1934-?
-
Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
+
*Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
-
Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
+
*Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
              
              
-
Puch-500 V, 1934-1937
+
*Puch-250 L, 1933-1937
-
Puch-500 N2, 1933
+
*Puch-250 E, 1933-1937
-
Puch-500 N, 1932
+
*Puch-250 R, 1933-1937
-
Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc
+
*Puch-250 ADP, ?-1934-?
 +
*Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
 +
*Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
 +
           
 +
*Puch-500 V, 1934-1937
 +
*Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc
 +
Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani.
<youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube>
<youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube>
144. sor: 142. sor:
== '''Puch - Műhely Team''' - ==
== '''Puch - Műhely Team''' - ==
-
 
'''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!'''  
'''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!'''  
''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)''
''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)''
152. sor: 149. sor:
'''Puch Monza tunning'''
'''Puch Monza tunning'''
-
* '''A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden''' ([[Split-single engine]])
+
A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban.
 +
 
 +
* '''A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden''' ([[Split-single engine]] vagy Doppelkolben zweitakt motor)
[[Fájl:Puch_doppel.jpg]][[Fájl:Puch_doppelkolben_zweitakt_system.jpg|540px]]
[[Fájl:Puch_doppel.jpg]][[Fájl:Puch_doppelkolben_zweitakt_system.jpg|540px]]
158. sor: 157. sor:
* '''Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata'''
* '''Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata'''
-
Két henger, közös égéstér, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés
+
Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés.
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet     
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet     
168. sor: 167. sor:
Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll.
Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll.
-
* '''[[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!'''  
+
* '''Alább a [[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!'''  
[[Fájl:Twn.jpg|300px]]
[[Fájl:Twn.jpg|300px]]
 +
 +
A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor. A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.

A lap 2012. augusztus 22., 20:41-kori változata

Puch AG.
Puch logo.PNG
Alapítva1889
AlapítóJohann Puch
Megszűnt1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr)
SzékhelyGraz, Ausztria
A(z) Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Puch márkatörténet

A céget Johann Puch alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a Steyr Puch és Austro-Daimler vállakozásaival és így képez egy céget a Steyr-Daimler-Puch.

Puch VS50L "Baby Blue"

1952-ben gyártották az első Puch robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia.

Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon?

A Puch márkanév jól ismert a mopedesek és motorkerékpárosok között. Sok öreg motorosnak egy Puch Maxi moped volt az első álma. Az 1970-es években az igények csökkenése a moped piacon a Puchot is megviselte, időszakos feléledése után olasz kézbe került a márka és a név. (bár nem használják)

Puch motorok 1934-ig

Const1.gif

Puch Motorkerekpar model 5 1905-8.jpg

  • Puch 5 (V2-5 HP) anno 1905-1908
  • Puch D 1903-1907
  • Puch C 1905-1906
  • Puch P Sidecar 1905-1906
  • Puch LM 1925
  • Puch 175 1925, 26
  • Puch 220 1927
  • Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929
  • Puch 250T 1930
  • Puch 250T 1931 1932
  • Puch 500
  • Puch 250S
  • Puch 500N 1933
  • Puch 250L1934
  • Puch 500V ADP
  • Puch-250 SS, 1932-1934?
  • Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933
  • Puch-500 N2, 1933
  • Puch-500 N, 1932

Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch)

Puch Styriette 1939.gif

Puch-60 Styrette 1939-ből tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával.

modell felsorolás >> under construction

  • Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
  • Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
  • Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
  • Puch-200 ADP, ?-1934-?
  • Puch-200 S4, ?-1934-?
  • Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
  • Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
  • Puch-250 L, 1933-1937
  • Puch-250 E, 1933-1937
  • Puch-250 R, 1933-1937
  • Puch-250 ADP, ?-1934-?
  • Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
  • Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
  • Puch-500 V, 1934-1937
  • Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc

Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani.

250 SGS restauration

350 GS "military" restauration

veterán motoros találkozó. (Puchok is, meg.... )

Puch motorsport

Puch EMC 125 (1953)

PuchEMC125 1953.jpg Puch 125-ös alapra kidolgozott, kecses munka 1953-ből Puch 1952.jpg


13775693.jpg

Egy 350-es ikerdugattyús "Americaner"

Puch1976customOhlins2007a250ccm.JPG

Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.

Puch - Műhely Team -

Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is! (csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)

Puch Monza tunning

A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban.

  • A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden (Split-single engine vagy Doppelkolben zweitakt motor)

Puch doppel.jpgPuch doppelkolben zweitakt system.jpg

  • Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata

Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés.

Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet

  • ...és a valóságban.....

Puch Doppelkolben snittfoto.jpg

Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll.

  • Alább a Twin elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!

Twn.jpg

A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor. A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)

Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök Alberto Garelli szabadalmaztatta. Cége, a Garelli Motociclette, ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.

--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST)

Források, hivatkozások