Lada
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Veterán Lada márkatörténet) |
a (→Veterán Lada/Zsiguli autók) |
||
25. sor: | 25. sor: | ||
== Veterán Lada/Zsiguli autók == | == Veterán Lada/Zsiguli autók == | ||
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1982) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] (1971-1985) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974-1981) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21013]] (1977-1987) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2103]] (1972-1984) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2104]] (1984-2011) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980-2010) |
- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] (1976-2006) | |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] (1982-2012) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] ( | + | |
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-) | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-) | ||
- | * [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) Niva (Taiga, Cossak, Hussar, 4X4) VAZ 2121]] (1977-) |
== Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások == | == Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások == |
A lap 2012. április 17., 19:09-kori változata
Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) | |
Alapítva | 1970 |
Alapító | AvtoVAZ |
Székhely | Togliatti, Oroszország |
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala |
Veterán Lada márkatörténet
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó VAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
Veterán Lada/Zsiguli autók
- Lada (Zsiguli) VAZ 2101 (1970-1982)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2102 (1971-1985)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21011 (1974-1981)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21013 (1977-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2103 (1972-1984)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2104 (1984-2011)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2105 (1980-2010)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2106 (1976-2006)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2107 (1982-2012)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik" (1984-)
- Lada (Zsiguli) Niva (Taiga, Cossak, Hussar, 4X4) VAZ 2121 (1977-)
Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások