Lada

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Lada/Zsiguli autók)
a (Veterán Lada márkatörténet)
15. sor: 15. sor:
== Veterán Lada márkatörténet ==
== Veterán Lada márkatörténet ==
-
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[AvtoVAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.  
+
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[VAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban
 +
Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
-
Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1967-ben az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a vastagabb karosszéria, az alaposan átdolgozott erőforrás, és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a togliatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
+
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt.
-
 
+
A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a [[Lada Niva]] színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
-
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogyott Lada név alatt.
+
-
A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelentek az erősebb motorok, majd a kombi verzió. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a [[Lada Niva]] színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
+
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
-
 
-
 
== Veterán Lada/Zsiguli autók ==
== Veterán Lada/Zsiguli autók ==

A lap 2012. április 17., 19:06-kori változata

Lada / Zsiguli (AvtoVAZ)
Lada logo.png
Alapítva1970
AlapítóAvtoVAZ
SzékhelyTogliatti, Oroszország
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala


Veterán Lada márkatörténet

A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó VAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.

Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.

1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.

Veterán Lada/Zsiguli autók

Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások