Lada
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Lada/Zsiguli autók) |
a (→Veterán Lada márkatörténet) |
||
15. sor: | 15. sor: | ||
== Veterán Lada márkatörténet == | == Veterán Lada márkatörténet == | ||
- | A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[ | + | A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[VAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban |
+ | Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült. | ||
- | + | Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. | |
- | + | A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a [[Lada Niva]] színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett. | |
- | Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban | + | |
- | A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, | + | |
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban. | 1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban. | ||
- | |||
- | |||
== Veterán Lada/Zsiguli autók == | == Veterán Lada/Zsiguli autók == |
A lap 2012. április 17., 19:06-kori változata
Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) | |
Alapítva | 1970 |
Alapító | AvtoVAZ |
Székhely | Togliatti, Oroszország |
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala |
Veterán Lada márkatörténet
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó VAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
Veterán Lada/Zsiguli autók
- Lada (Zsiguli) VAZ 2101 (1970-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2102 (1972-1983)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21011 (1974-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2103 (1973-1982)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2104 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21043 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2105 (1980-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAT 21051 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2106 (1981-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2107 (1983-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik" (1984-)
- Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121 (1978-1994)
Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások