Lada

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán autók)
13. sor: 13. sor:
}}
}}
-
== Veterán márkatörténet ==
+
== Veterán Lada márkatörténet ==
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[AvtoVAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.  
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[AvtoVAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.  
26. sor: 26. sor:
-
== Veterán autók ==
+
== Veterán Lada/Zsiguli autók ==
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1987)
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1987)
41. sor: 41. sor:
* [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] (1978-)
* [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] (1978-)
-
== Kapcsolódó hivatkozások ==
+
== Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások ==
* [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)]
* [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)]

A lap 2011. április 18., 18:48-kori változata

Lada / Zsiguli (AvtoVAZ)
Lada logo.png
Alapítva1970
AlapítóAvtoVAZ
SzékhelyTogliatti, Oroszország
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala


Veterán Lada márkatörténet

A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó AvtoVAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.

Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1967-ben az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a vastagabb karosszéria, az alaposan átdolgozott erőforrás, és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a togliatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.

Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogyott Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelentek az erősebb motorok, majd a kombi verzió. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.

1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.


Veterán Lada/Zsiguli autók

Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások