Trabant
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Trabant P603) |
(→Veterán Trabant autók) |
||
(4 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
30. sor: | 30. sor: | ||
* [[Trabant P50]] (1957-1959) | * [[Trabant P50]] (1957-1959) | ||
* [[Trabant P50|Trabant 500]] (1959-1963) | * [[Trabant P50|Trabant 500]] (1959-1963) | ||
- | * [[Trabant | + | * [[Trabant P600]] (1963-1964) |
* [[Trabant P601]] (1964-1989) | * [[Trabant P601]] (1964-1989) | ||
* [[Trabant P601|Trabant Tramp]] (1966-1989) | * [[Trabant P601|Trabant Tramp]] (1966-1989) | ||
+ | |||
+ | === Sorozatgyártásba nem került Trabant modellek === | ||
+ | |||
+ | * [[Trabant P603]] | ||
+ | * [[Trabant P610]] | ||
== Kapcsolódó Trabant hivatkozások == | == Kapcsolódó Trabant hivatkozások == |
A lap jelenlegi, 2011. február 24., 15:38-kori változata
Trabant | |
Alapítva | 1957 |
Alapító | VEB Sachsenring Automobilwerke |
Megszűnt | 1991 |
Székhely | Zwickau, Német Demokratikus Köztársaság |
Tartalomjegyzék |
Veterán Trabant márkatörténet
A Trabantot a VEB Sachsenring Automobilwerke hozta létre és gyártotta Zwickauban, az első modell 1957. november 7-én gördült le a futószalagról. A márka jellegzetessége a műgyantából és gyapothulladékból előállított duroplaszt karosszéria volt, melynek „könnyedsége” rendkívül gazdaságos üzemet tett lehetővé. A duroplaszt mellett azonban nem ez volt a fő érv, hanem inkább az, hogy a keletnémet iparnak nagy szüksége volt az acélra, melyet nem akartak autók előállítására „pazarolni”.
A Trabant a keleti blokk legelterjedtebb márkája volt, még a vasfüggöny nyugati oldalára is jutott belőle. Az első modell a korábban DKW által fejlesztett DKW F8 alapjaira épített P70 volt, az 1955-ben megjelenő négykerekű azonban még nem Trabant márkanév alatt futott, a márkanevet – mely kísérőtársat, csatlóst jelent - 2 évvel később, a P50-es széria első néhány száz példányának elkészülte után vezették be. 1965-ben mutatták be a P601-et, melyet közel 30 évtizeden át készítettek – rendszeres ráncfelvarrások közepette - a zwickaui gyárban. 1966 mutatták be a Trabant Tramp modellt, mely a Trabant 601-es modell terepváltozata volt, kezdetben kifejezetten katonai célokra használták (a Berlini Fal keleti oldalán is ezzel járőröztek a határőrök).
A Trabant a keleti Mininek is tekinthető, legalábbis eladási számai kapcsán; a 601-es példányból közel 3 millió, míg a Mini-ből valamivel több mint 5 millió példány kelt el, igaz, a „keleti Mini”-re sokszor azért esett a választás, mert nem nagyon volt alternatívája a keleti blokkban.
A több típusváltáson és módosításon átesett Trabant 601 gyártása 1989-ben szűnt meg, habár 1989-től 1991-ig gyártottak még egy négyütemű modellt, a Trabant 1.1-et, illetve a 2000-es évek második felében egy, a márkát újraélesztő vállalkozás tervei is napvilágra kerültek az elektromos Trabantról.
Veterán Trabant autók
- Trabant P70 (1955-1959)
- Trabant P70 Coupé (1955-1959)
- Trabant P70 Kombi (1955-1959)
- Trabant P50 (1957-1959)
- Trabant 500 (1959-1963)
- Trabant P600 (1963-1964)
- Trabant P601 (1964-1989)
- Trabant Tramp (1966-1989)
Sorozatgyártásba nem került Trabant modellek
Kapcsolódó Trabant hivatkozások