Saab 900
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „ == Veterán Saab 900 típustörténet == A '''Saab 900'''-ast erős szálak fűzik elődeihez. A még 1946-ben lefeketett koncepció főbb jellemzői megmaradtak: nevez…”) |
a (→Veterán Saab 900 típustörténet: jav) |
||
(12 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | + | {{Autó | |
+ | | név = Saab 900 | ||
+ | | kép = Saab-900-3ajtos.jpg | ||
+ | | képméret = | ||
+ | | képaláírás = | ||
+ | | gyártó = [[Saab]] | ||
+ | | gyártás helye = Trollhättan, Svédország | ||
+ | Arlöv, Svédország | ||
+ | Uusikaupunki, Finnország (Valmet Automotive) | ||
+ | | év = 1978-1993<!-- tól-ig --> | ||
+ | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | ||
+ | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
+ | | modellvariánsok = 2-ajtós, | ||
+ | 2-ajtós notchback, | ||
+ | 3-ajtós liftback (hatchback), | ||
+ | 4-ajtós sedan, | ||
+ | 5-ajtós liftback (hatchback) <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... --> | ||
+ | | kategória = | ||
+ | | tervező = | ||
+ | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
+ | | hossz = 4,685 mm | ||
+ | 4,680 mm (S és Turbo) | ||
+ | | szélesség = 1,690 mm | ||
+ | 1,695 mm (Turbo SPG Hatch) | ||
+ | | magasság = 1,425 mm | ||
+ | 1,400 mm (55.1 in) (Turbo Convertible és Turbo) | ||
+ | 1,405 mm (55.3 in) (Turbo SPG Hatchback) | ||
+ | | tömeg = | ||
+ | | alváz = | ||
+ | | tengelytáv = | ||
+ | | üzemanyag = | ||
+ | | tank = <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
+ | | motor = | ||
+ | | felépítés = | ||
+ | | váltó = 4 és 5 sebességes manuális, | ||
+ | 3 sebességes automata | ||
+ | | teljesítmény = | ||
+ | | nyomaték = | ||
+ | | fogyasztás = | ||
+ | | gyorsulás = | ||
+ | | végsebesség = | ||
+ | | kapcsolódó modellek = [[Saab]] | ||
+ | }} | ||
== Veterán Saab 900 típustörténet == | == Veterán Saab 900 típustörténet == | ||
7. sor: | 49. sor: | ||
Az új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték -- szériában világelsőként -- többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, | Az új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték -- szériában világelsőként -- többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, | ||
fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított. | fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:3Saabs900.jpg|440px]] | ||
A 900-as sorozat technikai alapjai a [[Saab 99]]-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (angol nyelvterületen: hatchback) karosszériával. Ekkor még csak kétliteres, 100 lóerős motorral volt kapható, ám 1977-ben bemutatták a turbófeltöltős változatot, ezzel hamisítatlan sportkupét varázsolva modellből. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as tehát a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció -- ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel -- és hol volt ekkor még 1993... | A 900-as sorozat technikai alapjai a [[Saab 99]]-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (angol nyelvterületen: hatchback) karosszériával. Ekkor még csak kétliteres, 100 lóerős motorral volt kapható, ám 1977-ben bemutatták a turbófeltöltős változatot, ezzel hamisítatlan sportkupét varázsolva modellből. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as tehát a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció -- ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel -- és hol volt ekkor még 1993... | ||
Érdekesség, hogy bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Mindenesetre az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. S ki tudná felsorolni, mi minden következett még ezután... már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988). | Érdekesség, hogy bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Mindenesetre az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. S ki tudná felsorolni, mi minden következett még ezután... már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988). | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Saab-900_Turbo_16S_1984.jpg|720px]] | ||
== Saab 900 modelltörténet == | == Saab 900 modelltörténet == | ||
38. sor: | 84. sor: | ||
Köszönetet mondunk a [[Saab 900 Klub]]nak, hogy hozzájárultak a fenti információk közléséhez. | Köszönetet mondunk a [[Saab 900 Klub]]nak, hogy hozzájárultak a fenti információk közléséhez. | ||
+ | == Saab 900 videók == | ||
+ | |||
+ | === Így szeresd a Saabod - Mire kell figyelni Saab 900 kiválasztásakor I. rész === | ||
+ | |||
+ | <youtube>Zpj7iYRF1UI</youtube> | ||
+ | |||
+ | === Így szeresd a Saabod - Mire kell figyelni Saab 900 kiválasztásakor II. rész === | ||
+ | |||
+ | <youtube>EFZcgYEsqfw</youtube> | ||
+ | |||
+ | === Így szeresd a Saabod - Irány a motortér === | ||
+ | |||
+ | <youtube>Q2Iyn_FRMZU</youtube> | ||
== Kapcsolódó Saab 900 források, hivatkozások == | == Kapcsolódó Saab 900 források, hivatkozások == | ||
- | * | + | * [http://www.saab900.hu Saab 900 Klub Magyarországi Egyesület] |
+ | * [http://www.igyszeresdasaabod.hu/ Hasznos tanácsok (leendő) Saab 900 tulajdonosoknak] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900 Saab 900 Wikipédia oldal (angol)] | ||
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] |
A lap jelenlegi, 2012. október 3., 19:59-kori változata
Saab 900 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Saab |
Gyártás helye | Trollhättan, Svédország
Arlöv, Svédország Uusikaupunki, Finnország (Valmet Automotive) |
Gyártás éve | 1978-1993 |
Modellvariánsok | 2-ajtós,
2-ajtós notchback, 3-ajtós liftback (hatchback), 4-ajtós sedan, 5-ajtós liftback (hatchback) |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4,685 mm 4,680 mm (S és Turbo) |
Szélesség | 1,690 mm 1,695 mm (Turbo SPG Hatch) |
Magasság | 1,425 mm
1,400 mm (55.1 in) (Turbo Convertible és Turbo) 1,405 mm (55.3 in) (Turbo SPG Hatchback) |
Teljesítmény | |
Váltó | 4 és 5 sebességes manuális, 3 sebességes automata |
Kapcsolódó modellek | |
Saab |
Tartalomjegyzék |
Veterán Saab 900 típustörténet
A Saab 900-ast erős szálak fűzik elődeihez. A még 1946-ben lefeketett koncepció főbb jellemzői megmaradtak: nevezetesen az elsőkerékhajtás, a nagy kerékátmérő, valamint az igen komoly aktív és passzív biztonsági felszereltség.
Az új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték -- szériában világelsőként -- többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított.
A 900-as sorozat technikai alapjai a Saab 99-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (angol nyelvterületen: hatchback) karosszériával. Ekkor még csak kétliteres, 100 lóerős motorral volt kapható, ám 1977-ben bemutatták a turbófeltöltős változatot, ezzel hamisítatlan sportkupét varázsolva modellből. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as tehát a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció -- ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel -- és hol volt ekkor még 1993...
Érdekesség, hogy bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Mindenesetre az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. S ki tudná felsorolni, mi minden következett még ezután... már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988).
Saab 900 modelltörténet
- 1978 október (1979-es modellév): Bemutatkozik a 900-as sorozat, amely a Saab Combi Coupé kisebb-nagyobb mértékben módosított változata. Csak kétliteres motorral rendelhető, szériában 100, turbófeltöltővel 145 lóerővel.
- 1979 ősz (1980-as modellév): Ötfokozatú sebességváltó is rendelhető. Kibővített, nagyobb méretű hátsó lámpaegységek, valamint átalakított fejtámaszok a belső térben.
- 1980 ősz (1981-es modellév): A 99-es modellsorozatból örökölt "B" motort felváltja a korszerűbb "H" motor: nagyobb kompresszió és azonos teljesítmény kedvezőbb fogyasztás mellett. Stabilabb futómű megerősített féltengelyekkel. A laposabb padlócsatornának, illetve az áthelyezett pótkeréknek köszönhetően jobb helykínálat hátul és a csomagtérben, valamint nagyobb méretű benzintank. Megjelenik a kínálatban a GL jelzésű négyajtós lépcsőshátú limuzinváltozat.
- 1981 ősz (1982-es modellév): APC -- Automatic Performance Control minden turbómodellben, amely a motor esetleges károsodását (hengerfej-gátrepedését) előzi meg erős hajtás esetén. A négyfokozatú sebességváltó az érdektelenség miatt kiesik a programból.
- 1982 ősz (1983-as modellév): Környezetbarát, azbesztmentes fékbetétek minden modellben, jobb rozsdavédelem.
- 1983 ősz (1984-es modellév): Modellfrissítés: kevesebb króm, új hűtőrács, keréktárcsák, lökhárítók és kipufogórendszer, valamint feltörhetetlen gyújtás és módosított üléshelyzet.
- 1984 január: 900i néven bemutatkozik a 115 lóerős, befecskendezős szívómotor.
- 1984 március: Megjelenik a palettán a Turbo 16, motorterében a friss fejlesztésű tizenhat szelepes blokk-kal. Ezzel a 175 lóerős erőforrással mutatkozik be a rendkívül jól felszerelt csúcsmodell, a sportos Aero kivitel is, amely a spoilereknek és a módosított futóműnek köszönhetően eléri a 220 km/órás végsebességet. Az Egyesült Államokban SPG (Special Performance Group) néven is ismert.
- 1984 ősz (1985-ös modellév): Módosítás a kuplungszerkezeten, az önindítón, a 900 és 900i kipufogórendszerén, valamint az első fékbetéteken. Az autók oldalán megjelenik a jellegzetes gumicsík, a motorháztetőn pedig az új Saab-embléma.
- 1985 tavasz: A lépcsőshátú változat immár két ajtóval is kapható.
- 1985 ősz (1986-os modellév): Katalizátorrokral is rendelhető a 900i (110 LE), a 900i Turbo (140 LE), és a Turbo 16V (160 LE). A nyolcszelepes feltöltős modellek belső hűtésű tárcsafékeket, kanyarstabilizátort, valamint intercoolert kapnak, minek hatására a katalizátor nélküli Turbo 145-ről 155 lóerőre erősödik.
- 1986 nyár: Megjelenik a két ajtós limuzinváltozatból kialakított Convertible (kabrió) modell, amelyből az első 400 darabot az USA-ban adják el.
- 1986 ősz (1987-es modellév): Optikai modernizáció: áramvonalasabb, 5%-kal kisebb légellenállású orr-rész és új, erősebb lökhárítók. Hidraulikus motorfelfüggesztés a vibrációk csökkentése érdekében. A programban 1978 óta szereplő 100 lóerős karburátoros alapmotor gyártását beszüntetik, szerepét a 900i erőforrása veszi át.
- 1987 ősz (1988-as modellév): Vízhűtéses turbófeltöltő minden turbómodellben. Módosítás a hátrameneti fokozaton. A 9000-es sorozatból átvett fékrendszer kerül a 900-asokba, nagyobb fékbetétekkel, valamint immár a hátsó kerekekre ható kézifékkel.
- 1988 közepe: Az elektromos övfeszítő bevezetése.
- 1988 ősz (1989-es modellév): Csak katalizátoros modellek a programban. Éghajlatfüggően beállítható kipufogótisztító rendszer. Nagyobb fejtámaszok az utastérben. Légzsák és blokkolásgátló (saját tervezésű ABS+3 fékrendszerrel) rendelhető. A nyolcszelepes Turbo gyártását leállítják, helyébe a 141..145 lóerős 900 S Turbo, a tizenhat szelepes csúcsmotor alacsony nyomású (LPT - Low Pressure Turbo) változata lép, melynek feltöltőjét kedvezőbb nyomatékkarakterisztikára és különösen finom járáskultúrára hangolták. A nagytestvér, a Turbo 16 is új, átalakított feltöltőt kap az egyenletesebb teljesítményleadás (turbólyuk csökkentés) érdekében.
- 1990 ősz (1991-es modellév): Az utolsó nyolcszelepes is eltűnik a palettáról: a 110 LE-s alapmotort (900i) felváltja a Turbo 16 feltöltő nélküli változata, amely így 126 lóerős. A programban új a 2.1 16V (136 LE). Átalakított váltómű a nagyobb tartósság és könnyebb kapcsolhatóság érdekében. A 9000-es modellsorozatból származik a levegőszűrő és az új ülések, amelyekhez elektromos állítás is rendelhető. A hátsó biztonsági öv csatlakozását a háromajtós változatokon 52 mm-rel feljebb helyezték, tovább csökkentve annak a kockázatát, hogy az utas ütközéskor kiforduljon az öv szorítása alól. Az 1971-ben megjelent fényszóró törlő-mosó rendszert 10%-kal hatékonyabbá tették.
- 1991 ősz (1992-es modellév): Az ABS minden modellnél szériafelszerelés. űj műszerfalrajz az utastérben.
- 1992: Megjelenik minden idők legerősebb klasszikus 900-asa, a 185 lóerős 900 Turbo CE (Commemorative Edition). Kizárólag háromajtós, fekete színű, sárgásbarna (tan) kárpitozással, kéziváltós kivitelben kapható.
- 1993 március: Modellváltás, csak a Convertible marad a kínálatban. Egyedi megrendelésre a régi sorozatot továbbra is gyártják Classic néven.
- 1994 tavasz: A kabriót is felváltja az új generáció.
Köszönetet mondunk a Saab 900 Klubnak, hogy hozzájárultak a fenti információk közléséhez.