Saab 900

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Saab 900
Saab-900-3ajtos.jpg
Gyártási adatok
GyártóSaab
Gyártás helyeTrollhättan, Svédország

Arlöv, Svédország

Uusikaupunki, Finnország (Valmet Automotive)
Gyártás éve1978-1993
Modellvariánsok2-ajtós,

2-ajtós notchback, 3-ajtós liftback (hatchback), 4-ajtós sedan,

5-ajtós liftback (hatchback)
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz4,685 mm 4,680 mm (S és Turbo)
Szélesség1,690 mm 1,695 mm (Turbo SPG Hatch)
Magasság1,425 mm

1,400 mm (55.1 in) (Turbo Convertible és Turbo)

1,405 mm (55.3 in) (Turbo SPG Hatchback)
Teljesítmény
Váltó4 és 5 sebességes manuális, 3 sebességes automata

Kapcsolódó modellek
Saab



Tartalomjegyzék

Veterán Saab 900 típustörténet

A Saab 900-ast erős szálak fűzik elődeihez. A még 1946-ben lefeketett koncepció főbb jellemzői megmaradtak: nevezetesen az elsőkerékhajtás, a nagy kerékátmérő, valamint az igen komoly aktív és passzív biztonsági felszereltség.

Az új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték -- szériában világelsőként -- többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított.

3Saabs900.jpg

A 900-as sorozat technikai alapjai a Saab 99-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (angol nyelvterületen: hatchback) karosszériával. Ekkor még csak kétliteres, 100 lóerős motorral volt kapható, ám 1977-ben bemutatták a turbófeltöltős változatot, ezzel hamisítatlan sportkupét varázsolva modellből. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as tehát a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció -- ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel -- és hol volt ekkor még 1993...

Érdekesség, hogy bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Mindenesetre az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. S ki tudná felsorolni, mi minden következett még ezután... már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988).

Saab-900 Turbo 16S 1984.jpg

Saab 900 modelltörténet

  • 1978 október (1979-es modellév): Bemutatkozik a 900-as sorozat, amely a Saab Combi Coupé kisebb-nagyobb mértékben módosított változata. Csak kétliteres motorral rendelhető, szériában 100, turbófeltöltővel 145 lóerővel.
  • 1979 ősz (1980-as modellév): Ötfokozatú sebességváltó is rendelhető. Kibővített, nagyobb méretű hátsó lámpaegységek, valamint átalakított fejtámaszok a belső térben.
  • 1980 ősz (1981-es modellév): A 99-es modellsorozatból örökölt "B" motort felváltja a korszerűbb "H" motor: nagyobb kompresszió és azonos teljesítmény kedvezőbb fogyasztás mellett. Stabilabb futómű megerősített féltengelyekkel. A laposabb padlócsatornának, illetve az áthelyezett pótkeréknek köszönhetően jobb helykínálat hátul és a csomagtérben, valamint nagyobb méretű benzintank. Megjelenik a kínálatban a GL jelzésű négyajtós lépcsőshátú limuzinváltozat.
  • 1981 ősz (1982-es modellév): APC -- Automatic Performance Control minden turbómodellben, amely a motor esetleges károsodását (hengerfej-gátrepedését) előzi meg erős hajtás esetén. A négyfokozatú sebességváltó az érdektelenség miatt kiesik a programból.
  • 1982 ősz (1983-as modellév): Környezetbarát, azbesztmentes fékbetétek minden modellben, jobb rozsdavédelem.
  • 1983 ősz (1984-es modellév): Modellfrissítés: kevesebb króm, új hűtőrács, keréktárcsák, lökhárítók és kipufogórendszer, valamint feltörhetetlen gyújtás és módosított üléshelyzet.
  • 1984 január: 900i néven bemutatkozik a 115 lóerős, befecskendezős szívómotor.
  • 1984 március: Megjelenik a palettán a Turbo 16, motorterében a friss fejlesztésű tizenhat szelepes blokk-kal. Ezzel a 175 lóerős erőforrással mutatkozik be a rendkívül jól felszerelt csúcsmodell, a sportos Aero kivitel is, amely a spoilereknek és a módosított futóműnek köszönhetően eléri a 220 km/órás végsebességet. Az Egyesült Államokban SPG (Special Performance Group) néven is ismert.
  • 1984 ősz (1985-ös modellév): Módosítás a kuplungszerkezeten, az önindítón, a 900 és 900i kipufogórendszerén, valamint az első fékbetéteken. Az autók oldalán megjelenik a jellegzetes gumicsík, a motorháztetőn pedig az új Saab-embléma.
  • 1985 tavasz: A lépcsőshátú változat immár két ajtóval is kapható.
  • 1985 ősz (1986-os modellév): Katalizátorrokral is rendelhető a 900i (110 LE), a 900i Turbo (140 LE), és a Turbo 16V (160 LE). A nyolcszelepes feltöltős modellek belső hűtésű tárcsafékeket, kanyarstabilizátort, valamint intercoolert kapnak, minek hatására a katalizátor nélküli Turbo 145-ről 155 lóerőre erősödik.
  • 1986 nyár: Megjelenik a két ajtós limuzinváltozatból kialakított Convertible (kabrió) modell, amelyből az első 400 darabot az USA-ban adják el.
  • 1986 ősz (1987-es modellév): Optikai modernizáció: áramvonalasabb, 5%-kal kisebb légellenállású orr-rész és új, erősebb lökhárítók. Hidraulikus motorfelfüggesztés a vibrációk csökkentése érdekében. A programban 1978 óta szereplő 100 lóerős karburátoros alapmotor gyártását beszüntetik, szerepét a 900i erőforrása veszi át.
  • 1987 ősz (1988-as modellév): Vízhűtéses turbófeltöltő minden turbómodellben. Módosítás a hátrameneti fokozaton. A 9000-es sorozatból átvett fékrendszer kerül a 900-asokba, nagyobb fékbetétekkel, valamint immár a hátsó kerekekre ható kézifékkel.
  • 1988 közepe: Az elektromos övfeszítő bevezetése.
  • 1988 ősz (1989-es modellév): Csak katalizátoros modellek a programban. Éghajlatfüggően beállítható kipufogótisztító rendszer. Nagyobb fejtámaszok az utastérben. Légzsák és blokkolásgátló (saját tervezésű ABS+3 fékrendszerrel) rendelhető. A nyolcszelepes Turbo gyártását leállítják, helyébe a 141..145 lóerős 900 S Turbo, a tizenhat szelepes csúcsmotor alacsony nyomású (LPT - Low Pressure Turbo) változata lép, melynek feltöltőjét kedvezőbb nyomatékkarakterisztikára és különösen finom járáskultúrára hangolták. A nagytestvér, a Turbo 16 is új, átalakított feltöltőt kap az egyenletesebb teljesítményleadás (turbólyuk csökkentés) érdekében.
  • 1990 ősz (1991-es modellév): Az utolsó nyolcszelepes is eltűnik a palettáról: a 110 LE-s alapmotort (900i) felváltja a Turbo 16 feltöltő nélküli változata, amely így 126 lóerős. A programban új a 2.1 16V (136 LE). Átalakított váltómű a nagyobb tartósság és könnyebb kapcsolhatóság érdekében. A 9000-es modellsorozatból származik a levegőszűrő és az új ülések, amelyekhez elektromos állítás is rendelhető. A hátsó biztonsági öv csatlakozását a háromajtós változatokon 52 mm-rel feljebb helyezték, tovább csökkentve annak a kockázatát, hogy az utas ütközéskor kiforduljon az öv szorítása alól. Az 1971-ben megjelent fényszóró törlő-mosó rendszert 10%-kal hatékonyabbá tették.
  • 1991 ősz (1992-es modellév): Az ABS minden modellnél szériafelszerelés. űj műszerfalrajz az utastérben.
  • 1992: Megjelenik minden idők legerősebb klasszikus 900-asa, a 185 lóerős 900 Turbo CE (Commemorative Edition). Kizárólag háromajtós, fekete színű, sárgásbarna (tan) kárpitozással, kéziváltós kivitelben kapható.
  • 1993 március: Modellváltás, csak a Convertible marad a kínálatban. Egyedi megrendelésre a régi sorozatot továbbra is gyártják Classic néven.
  • 1994 tavasz: A kabriót is felváltja az új generáció.

Köszönetet mondunk a Saab 900 Klubnak, hogy hozzájárultak a fenti információk közléséhez.

Saab 900 videók

Így szeresd a Saabod - Mire kell figyelni Saab 900 kiválasztásakor I. rész

Így szeresd a Saabod - Mire kell figyelni Saab 900 kiválasztásakor II. rész

Így szeresd a Saabod - Irány a motortér

Kapcsolódó Saab 900 források, hivatkozások