Saab 900

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
1. sor: 1. sor:
{{Autó
{{Autó
| név = Saab 900
| név = Saab 900
-
| kép = Fájl:Saab-900-3ajtos.jpg
+
| kép = Saab-900-3ajtos.jpg
| képméret =
| képméret =
| képaláírás =
| képaláírás =

A lap 2012. október 3., 09:18-kori változata

Saab 900
Saab-900-3ajtos.jpg
Gyártási adatok
GyártóSaab
Gyártás helyeTrollhättan, Svédország

Arlöv, Svédország

Uusikaupunki, Finnország (Valmet Automotive)
Gyártás éve1978-1993
A(z) modell műszaki adatai
Teljesítmény

Kapcsolódó modellek
Saab



Veterán Saab 900 típustörténet

A Saab 900-ast erős szálak fűzik elődeihez. A még 1946-ben lefeketett koncepció főbb jellemzői megmaradtak: nevezetesen az elsőkerékhajtás, a nagy kerékátmérő, valamint az igen komoly aktív és passzív biztonsági felszereltség.

Az új modellben megvalósultak a gyár hosszú évek alatt kifejlesztett szabadalmai. Már a legelső darabokat is felszerelték -- szériában világelsőként -- többek között "torziós" (kisebb ütközéseket maradandó alakváltozás nélkül elviselő) lökhárítóval, elektromos ülésfűtéssel, fényszórótörlővel, pollenszűrővel, illetve normál benzinnel is üzemeltethető turbófeltöltős motorral. A Saab 900-as több vonatkozásban is páratlan autó volt, s a remek tervezésnek köszönhetően összetéveszthetetlenül egyéni. Bár a majdani klasszikust 15 évig gyártották, az előremutató technikának és a folyamatos korszerűsítéseknek köszönhetően mégsem avult el, sőt: leváltásakor még mindig a világ egyik legbiztonságosabb autójának számított.

A 900-as sorozat technikai alapjai a Saab 99-es szériához nyúlnak vissza. A Saab 99-es hosszú évekig csupán lépcsőshátú kivitelben létezett, csak 1974-ben mutatták be a formabontó 99 Combi Coupé-t, immár sportos vonalvezetésű, ferdehátú (angol nyelvterületen: hatchback) karosszériával. Ekkor még csak kétliteres, 100 lóerős motorral volt kapható, ám 1977-ben bemutatták a turbófeltöltős változatot, ezzel hamisítatlan sportkupét varázsolva modellből. Az először 1978 májusában bemutatott 900-as tehát a Saab 99 Turbo Coupé továbbfejlesztett változata volt, nem pedig vadonatúj konstrukció -- ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára, hiszen a régi modellből csak az maradt meg, ami az akkori technikai élvonalat képviselte, így az újratervezett orrészű, nagyobb tengelytávú karosszéria, a motorok, a váltó, illetve az átdolgozott felfüggesztések és fékrendszer. Minden mást valami forradalmian új váltott fel -- és hol volt ekkor még 1993...

Érdekesség, hogy bár a 900-as nem az egész 99-es sorozat, hanem csak a kupéváltozat utódjául született, a későbbiekben - a lépcsőshátú variánsok megjelenésével - mégis teljesen átvette annak helyét. Mindenesetre az amerikai ütközésbiztonsági vizsgálatokat már akkor, a hetvenes évek végén maradéktalanul teljesítette. S ki tudná felsorolni, mi minden következett még ezután... már a nyolcvanas (!) években mindent megkaptak a Saab-ok, ami az akkori technikai csúcsot képviselte: teljesítményszabályzó elektronikát (1981), azbesztmentes fékbetéteket, galvanizált karosszériát (1982), 16 szelepes DOHC-vezérlésű turbómotort (1984), vízhűtéses feltöltőt (1987), illetve légzsákot és ABS-t (1988).

Saab 900 modelltörténet

  • 1978 október (1979-es modellév): Bemutatkozik a 900-as sorozat, amely a Saab Combi Coupé kisebb-nagyobb mértékben módosított változata. Csak kétliteres motorral rendelhető, szériában 100, turbófeltöltővel 145 lóerővel.
  • 1979 ősz (1980-as modellév): Ötfokozatú sebességváltó is rendelhető. Kibővített, nagyobb méretű hátsó lámpaegységek, valamint átalakított fejtámaszok a belső térben.
  • 1980 ősz (1981-es modellév): A 99-es modellsorozatból örökölt "B" motort felváltja a korszerűbb "H" motor: nagyobb kompresszió és azonos teljesítmény kedvezőbb fogyasztás mellett. Stabilabb futómű megerősített féltengelyekkel. A laposabb padlócsatornának, illetve az áthelyezett pótkeréknek köszönhetően jobb helykínálat hátul és a csomagtérben, valamint nagyobb méretű benzintank. Megjelenik a kínálatban a GL jelzésű négyajtós lépcsőshátú limuzinváltozat.
  • 1981 ősz (1982-es modellév): APC -- Automatic Performance Control minden turbómodellben, amely a motor esetleges károsodását (hengerfej-gátrepedését) előzi meg erős hajtás esetén. A négyfokozatú sebességváltó az érdektelenség miatt kiesik a programból.
  • 1982 ősz (1983-as modellév): Környezetbarát, azbesztmentes fékbetétek minden modellben, jobb rozsdavédelem.
  • 1983 ősz (1984-es modellév): Modellfrissítés: kevesebb króm, új hűtőrács, keréktárcsák, lökhárítók és kipufogórendszer, valamint feltörhetetlen gyújtás és módosított üléshelyzet.
  • 1984 január: 900i néven bemutatkozik a 115 lóerős, befecskendezős szívómotor.
  • 1984 március: Megjelenik a palettán a Turbo 16, motorterében a friss fejlesztésű tizenhat szelepes blokk-kal. Ezzel a 175 lóerős erőforrással mutatkozik be a rendkívül jól felszerelt csúcsmodell, a sportos Aero kivitel is, amely a spoilereknek és a módosított futóműnek köszönhetően eléri a 220 km/órás végsebességet. Az Egyesült Államokban SPG (Special Performance Group) néven is ismert.
  • 1984 ősz (1985-ös modellév): Módosítás a kuplungszerkezeten, az önindítón, a 900 és 900i kipufogórendszerén, valamint az első fékbetéteken. Az autók oldalán megjelenik a jellegzetes gumicsík, a motorháztetőn pedig az új Saab-embléma.
  • 1985 tavasz: A lépcsőshátú változat immár két ajtóval is kapható.
  • 1985 ősz (1986-os modellév): Katalizátorrokral is rendelhető a 900i (110 LE), a 900i Turbo (140 LE), és a Turbo 16V (160 LE). A nyolcszelepes feltöltős modellek belső hűtésű tárcsafékeket, kanyarstabilizátort, valamint intercoolert kapnak, minek hatására a katalizátor nélküli Turbo 145-ről 155 lóerőre erősödik.
  • 1986 nyár: Megjelenik a két ajtós limuzinváltozatból kialakított Convertible (kabrió) modell, amelyből az első 400 darabot az USA-ban adják el.
  • 1986 ősz (1987-es modellév): Optikai modernizáció: áramvonalasabb, 5%-kal kisebb légellenállású orr-rész és új, erősebb lökhárítók. Hidraulikus motorfelfüggesztés a vibrációk csökkentése érdekében. A programban 1978 óta szereplő 100 lóerős karburátoros alapmotor gyártását beszüntetik, szerepét a 900i erőforrása veszi át.
  • 1987 ősz (1988-as modellév): Vízhűtéses turbófeltöltő minden turbómodellben. Módosítás a hátrameneti fokozaton. A 9000-es sorozatból átvett fékrendszer kerül a 900-asokba, nagyobb fékbetétekkel, valamint immár a hátsó kerekekre ható kézifékkel.
  • 1988 közepe: Az elektromos övfeszítő bevezetése.
  • 1988 ősz (1989-es modellév): Csak katalizátoros modellek a programban. Éghajlatfüggően beállítható kipufogótisztító rendszer. Nagyobb fejtámaszok az utastérben. Légzsák és blokkolásgátló (saját tervezésű ABS+3 fékrendszerrel) rendelhető. A nyolcszelepes Turbo gyártását leállítják, helyébe a 141..145 lóerős 900 S Turbo, a tizenhat szelepes csúcsmotor alacsony nyomású (LPT - Low Pressure Turbo) változata lép, melynek feltöltőjét kedvezőbb nyomatékkarakterisztikára és különösen finom járáskultúrára hangolták. A nagytestvér, a Turbo 16 is új, átalakított feltöltőt kap az egyenletesebb teljesítményleadás (turbólyuk csökkentés) érdekében.
  • 1990 ősz (1991-es modellév): Az utolsó nyolcszelepes is eltűnik a palettáról: a 110 LE-s alapmotort (900i) felváltja a Turbo 16 feltöltő nélküli változata, amely így 126 lóerős. A programban új a 2.1 16V (136 LE). Átalakított váltómű a nagyobb tartósság és könnyebb kapcsolhatóság érdekében. A 9000-es modellsorozatból származik a levegőszűrő és az új ülések, amelyekhez elektromos állítás is rendelhető. A hátsó biztonsági öv csatlakozását a háromajtós változatokon 52 mm-rel feljebb helyezték, tovább csökkentve annak a kockázatát, hogy az utas ütközéskor kiforduljon az öv szorítása alól. Az 1971-ben megjelent fényszóró törlő-mosó rendszert 10%-kal hatékonyabbá tették.
  • 1991 ősz (1992-es modellév): Az ABS minden modellnél szériafelszerelés. űj műszerfalrajz az utastérben.
  • 1992: Megjelenik minden idők legerősebb klasszikus 900-asa, a 185 lóerős 900 Turbo CE (Commemorative Edition). Kizárólag háromajtós, fekete színű, sárgásbarna (tan) kárpitozással, kéziváltós kivitelben kapható.
  • 1993 március: Modellváltás, csak a Convertible marad a kínálatban. Egyedi megrendelésre a régi sorozatot továbbra is gyártják Classic néven.
  • 1994 tavasz: A kabriót is felváltja az új generáció.

Köszönetet mondunk a Saab 900 Klubnak, hogy hozzájárultak a fenti információk közléséhez.


Kapcsolódó Saab 900 források, hivatkozások