Dongó segédmotor
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tartalomjegyzék |
A Dongó segédmotor története
A Dongó segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
Dongó tapasztalatok
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.
A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján
Ha a Dongó motor nem indul:
- A benzincsap nincs kinyitva.
- A tartályból elfogyott a benzin.
- A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
- A fúvóka eldugult.
- A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
- A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
- A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
Ha a Dongó motor rendetlenül működik:
- A gyertya meglazult.
- A benzinszűrő piszkos.
- A fúvóka részben eldugult.
- A gyújtás elállítódott.
- A benzintartály levegő nyílása eldugult.
Ha a Dongó motor kihagy:
- A benzinben túl sok az olaj.
- A porlasztó túlfolyik, csepeg.
Ha a Dongó motor nem jól húz:
- A légszűrő zárva van.
- A benzincső piszkos, eltömődött.
- A gyújtás elállítódott.
- A kipufogócső elkormosodott.
Ha a Dongó motor melegszik:
- Kevés az olaj a benzinben.
- A kipufogócső megtelt korommal.
- A gyújtás elállítódott.
- A robbanókeverékben kevés a benzin.
Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:
- A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
- A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
- A fúvóka túl nagy.
- A légszűrő zárva van.
Dongó segédmotor videók
A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról
Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források
- Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása
- Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)
- A Maróti Motorkerékpárgyűjtemény Dongója
- A Dongó+ motor és Dongó segédmotor történet]