Dongó segédmotor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

Dongó segédmotor
VT logo01.jpg
Gyártási adatok
GyártóSzékesfehérvári Vadásztölténygyár
Gyártás helyeMagyarország, Székesfehérvár
Gyártás éve1954-1957
Darabszám~ 60 000
Kategóriakerékpár - segédmotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Tömeg7 kg
Üzemanyagbenzin olaj keverék (1:20)
Üzemanyagtartály2,5 liter
Teljesítmény
Motor38 cm3, léghűtéses, fekvő hengeres
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
Váltónincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
Teljesítmény0,4-0,5 LE
Max. nyomatékN.A.
Átlagfogyasztás1,8 liter
Max. sebesség32 km/h (utazósebesség 25 km/h)


Tartalomjegyzék

A Dongó segédmotor története

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: convert: unable to open image `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/c/c3/Dongó_kicsi_változat02.jpg': No such file or directory @ error/blob.c/OpenBlob/2589.
convert: missing an image filename `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/thumb/c/c3/Dongó_kicsi_változat02.jpg/240px-Dongó_kicsi_változat02.jpg' @ error/convert.c/ConvertImageCommand/3015.
A Dongó segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.

A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: convert: unable to open image `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/5/57/Dongó02.jpg': No such file or directory @ error/blob.c/OpenBlob/2589.
convert: missing an image filename `/home/veteranp/public_html/veteraninfo.hu/veteranpark/images/thumb/5/57/Dongó02.jpg/240px-Dongó02.jpg' @ error/convert.c/ConvertImageCommand/3015.
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.

A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.

Dongó tapasztalatok

Dongó segédmotor - kerékpárra szerelve
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.

A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.

A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.

A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján

Dongo blokk01.jpg
Dongo logo01.jpg
  • Ha a Dongó motor nem indul:
    • A benzincsap nincs kinyitva.
    • A tartályból elfogyott a benzin.
    • A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
    • A fúvóka eldugult.
    • A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
    • A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
    • A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
  • Ha a Dongó motor rendetlenül működik:
    • A gyertya meglazult.
    • A benzinszűrő piszkos.
    • A fúvóka részben eldugult.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A benzintartály levegő nyílása eldugult.
  • Ha a Dongó motor nem jól húz:
    • A légszűrő zárva van.
    • A benzincső piszkos, eltömődött.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A kipufogócső elkormosodott.
  • Ha a Dongó motor kihagy:
    • A benzinben túl sok az olaj.
    • A porlasztó túlfolyik, csepeg.
  • Ha a Dongó motor melegszik:
    • Kevés az olaj a benzinben.
    • A kipufogócső megtelt korommal.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A robbanókeverékben kevés a benzin.
  • Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:
    • A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
    • A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
    • A fúvóka túl nagy.
    • A légszűrő zárva van.
Dongo metszet 02.jpg
Dongo blokk02.jpg

Dongó segédmotor videók

A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról

Dongo logo02.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg