Dongó segédmotor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Veteranpark (vitalap | szerkesztései) 2010. november 9., 10:35-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)
Dongó segédmotor
Gyártási adatok
GyártóSzékesfehérvári Vadásztölténygyár
Gyártás helyeMagyarország, Székesfehérvár
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Tömeg7 kg
Üzemanyagbenzin olaj keverék (1:20)
Üzemanyagtartály2,5 liter
Teljesítmény
Motor38 cm3
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
Váltónincs
Teljesítmény0,4-0,5 LE
Átlagfogyasztás1,8 liter
Max. sebesség32 km/h (utazósebesség 25 km/h)




Tartalomjegyzék

A Dongó segédmotor története

A Dongó segédmotort a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). 1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Kreavillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa. A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.


Dongó tapasztalatok

A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.

A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján

Ha a Dongó motor nem indul:

  • A bezincsap nincs kinyitva.
  • A tartályból elfogyott a benzin.
  • A benzingszűrő piszkos, eltömődött.
  • A fuvóka eldugult.
  • A forgyattúházban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszivatás).
  • A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertáról.
  • A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).

Ha a Dongó motor rendetlenül működik:

  • A gyertya meglazult.
  • A benzinszűrő piszkos.
  • A fuvóka részben eldugult.
  • A gyújtás elállítódott.
  • A benzintartály levegő nyílása eldugult.

Ha a Dongó motor kihagy:

  • A benzinben túl sok az olaj.
  • A porlasztó túlfolyik, csepeg.

Ha a Dongó motor nem jól húz:

  • A legészűrő zárva van.
  • A benzincső piszkos, eltömődött.
  • A gyujtás elállítódott.
  • A kipuffogócső elkormosodott.

Ha a Dongó motor melegszik:

  • Kevés az olaj a benzinben.
  • A kipuffogócső megtelt korommal.
  • A gyujtás elállítódott.
  • A robbanókeverékben kevés a benzin.

Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:

  • A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
  • A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
  • A fúvóka túl nagy.
  • A légszűrő zárva van.

Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források

Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása