Dongó segédmotor
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Dongó segédmotor videók: jav) |
|||
(13 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
{{Motor | {{Motor | ||
| név = Dongó segédmotor | | név = Dongó segédmotor | ||
- | | kép = | + | | kép = VT_logo01.jpg |
| képméret = | | képméret = | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | | gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | ||
| gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár | | gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár | ||
- | | év = | + | | év = 1954-1957 |
- | | darabszám = <!-- teljes darabszám --> | + | | darabszám = ~ 60 000<!-- teljes darabszám --> |
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
- | | kategória = | + | | kategória = kerékpár - segédmotor |
| tervező = | | tervező = | ||
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
19. sor: | 22. sor: | ||
| üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20) | | üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20) | ||
| tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete --> | | tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
- | | motor = 38 cm3 | + | | motor = 38 cm3, léghűtéses, fekvő hengeres |
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval | | felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval | ||
- | | váltó = nincs | + | | váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra |
| teljesítmény = 0,4-0,5 LE | | teljesítmény = 0,4-0,5 LE | ||
- | | nyomaték = | + | | nyomaték = N.A. |
| fogyasztás = 1,8 liter | | fogyasztás = 1,8 liter | ||
| gyorsulás = | | gyorsulás = | ||
29. sor: | 32. sor: | ||
| kapcsolódó modellek = | | kapcsolódó modellek = | ||
}} | }} | ||
- | |||
- | |||
- | |||
== A Dongó segédmotor története == | == A Dongó segédmotor története == | ||
+ | [[Fájl:Dongó_kicsi_változat02.jpg|left|240px]]A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. | ||
- | A | + | A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). |
- | + | [[Fájl:Dongó02.jpg|left|240px]]1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa. | |
- | + | ||
- | 1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a | + | |
- | + | ||
- | + | ||
+ | A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. | ||
== Dongó tapasztalatok == | == Dongó tapasztalatok == | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="ivory" | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:Dongo_03.jpg|thumb|480px|'''Dongó segédmotor - kerékpárra szerelve''']] | ||
+ | |A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. | ||
- | + | A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. | |
- | + | ||
- | A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az | + | |
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | ||
- | + | |} | |
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ||
+ | [[Fájl:Dongo_blokk01.jpg|center|720px]] | ||
+ | {| widht="720px" | ||
+ | |-bgcolor="ivory" | ||
+ | |widht="360px"|[[Fájl:Dongo_logo01.jpg|center]] | ||
+ | *''' Ha a Dongó motor nem indul:''' | ||
+ | ** A benzincsap nincs kinyitva. | ||
+ | ** A tartályból elfogyott a benzin. | ||
+ | ** A benzinszűrő piszkos, eltömődött. | ||
+ | ** A fúvóka eldugult. | ||
+ | ** A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás). | ||
+ | ** A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról. | ||
+ | ** A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos). | ||
- | Ha a Dongó motor | + | *''' Ha a Dongó motor rendetlenül működik:''' |
+ | ** A gyertya meglazult. | ||
+ | ** A benzinszűrő piszkos. | ||
+ | ** A fúvóka részben eldugult. | ||
+ | ** A gyújtás elállítódott. | ||
+ | ** A benzintartály levegő nyílása eldugult. | ||
- | * | + | *'''Ha a Dongó motor nem jól húz:''' |
- | * A | + | ** A légszűrő zárva van. |
- | * A | + | ** A benzincső piszkos, eltömődött. |
- | * A | + | ** A gyújtás elállítódott. |
- | * A | + | ** A kipufogócső elkormosodott. |
- | * A | + | |widht="360px"| |
- | * A | + | *'''Ha a Dongó motor kihagy:''' |
+ | ** A benzinben túl sok az olaj. | ||
+ | ** A porlasztó túlfolyik, csepeg. | ||
+ | * '''Ha a Dongó motor melegszik:''' | ||
+ | ** Kevés az olaj a benzinben. | ||
+ | ** A kipufogócső megtelt korommal. | ||
+ | ** A gyújtás elállítódott. | ||
+ | ** A robbanókeverékben kevés a benzin. | ||
+ | * '''Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:''' | ||
+ | ** A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt). | ||
+ | ** A benzintartály vagy benzinvezeték lukas. | ||
+ | ** A fúvóka túl nagy. | ||
+ | ** A légszűrő zárva van. | ||
+ | [[Fájl:Dongo_metszet_02.jpg|center|360px]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:Dongo_blokk02.jpg|center|720px]] | ||
+ | == Dongó segédmotor videók == | ||
- | + | A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról | |
+ | {|align="center" | ||
+ | |-align="center" | ||
+ | |<youtube>CQpIMMjAjwo</youtube> | ||
+ | |[[Fájl:Dongo_logo02.jpg]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|720px]] | ||
- | + | == Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források == | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | * Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása | |
- | + | * [http://www.marotikonyvker.hu/products/product_6123.html Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)] | |
- | * | + | * [http://www.marotimotor.hu/content/content_20.html?setlang=hungarian A Maróti Motorkerékpárgyűjtemény Dongója] |
- | + | * [http://www.dongomotor.hu/ A Dongó+ motor és Dongó segédmotor történet]] | |
- | + | |} | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | * | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | * | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Dongó | + | {|align="center" style="border:inset 4px brown" |
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px sandybrown"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="ivory" style="border:outset 3px sandybrown"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 3px sandybrown"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Dongó segédmotor]] | ||
+ | |} | ||
- | [[Kategória: | + | [[Kategória:Motormárka]] |
[[Kategória:Motortípus]] | [[Kategória:Motortípus]] | ||
[[Kategória:Magyarország]] | [[Kategória:Magyarország]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 14., 14:41-kori változata
A Dongó segédmotor története
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. Dongó tapasztalatok
A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján
Dongó segédmotor videókA Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források
|