Dongó segédmotor
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(javítás, logo) |
(szerkesztés, ábrák) |
||
6. sor: | 6. sor: | ||
| gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | | gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | ||
| gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár | | gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár | ||
- | | év = | + | | év = 1954-1957 |
| darabszám = ~ 60 000<!-- teljes darabszám --> | | darabszám = ~ 60 000<!-- teljes darabszám --> | ||
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
- | | kategória = | + | | kategória = kerékpár - segédmotor |
| tervező = | | tervező = | ||
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
19. sor: | 19. sor: | ||
| üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20) | | üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20) | ||
| tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete --> | | tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete --> | ||
- | | motor = 38 cm3 | + | | motor = 38 cm3, léghűtéses, fekvő hengeres |
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval | | felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval | ||
| váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra | | váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra | ||
31. sor: | 31. sor: | ||
== A Dongó segédmotor története == | == A Dongó segédmotor története == | ||
- | A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. | + | [[Fájl:Dongó_kicsi_változat02.jpg|left|240px]]A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. |
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). | A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). | ||
- | 1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa. | + | [[Fájl:Dongó02.jpg|left|240px]]1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa. |
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. | A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. | ||
== Dongó tapasztalatok == | == Dongó tapasztalatok == | ||
- | + | {|align="center" | |
- | A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. | + | |-bgcolor="lightgray" |
+ | |align="center"|[[Fájl:Dongo_03.jpg|thumb|480px|'''Dongó segédmotor - kerékpárra szerelve''']] | ||
+ | |A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. | ||
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. | A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. | ||
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | ||
- | + | |} | |
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ||
+ | {| widht="720px" | ||
+ | |-bgcolor="lightgray" | ||
+ | |[[Fájl:Dongo_logo01.jpg|center]] | ||
+ | *''' Ha a Dongó motor nem indul:''' | ||
+ | ** A benzincsap nincs kinyitva. | ||
+ | ** A tartályból elfogyott a benzin. | ||
+ | ** A benzinszűrő piszkos, eltömődött. | ||
+ | ** A fúvóka eldugult. | ||
+ | ** A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás). | ||
+ | ** A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról. | ||
+ | ** A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos). | ||
- | + | *''' Ha a Dongó motor rendetlenül működik:''' | |
- | + | ** A gyertya meglazult. | |
- | * | + | ** A benzinszűrő piszkos. |
- | + | ** A fúvóka részben eldugult. | |
- | + | ** A gyújtás elállítódott. | |
- | + | ** A benzintartály levegő nyílása eldugult. | |
- | + | | | |
- | + | *'''Ha a Dongó motor kihagy:''' | |
- | + | ** A benzinben túl sok az olaj. | |
- | + | ** A porlasztó túlfolyik, csepeg. | |
- | Ha a Dongó motor rendetlenül működik: | + | |
- | + | ||
- | * A gyertya meglazult. | + | |
- | * A benzinszűrő piszkos. | + | |
- | * A fúvóka részben eldugult. | + | |
- | * A gyújtás elállítódott. | + | |
- | * A benzintartály levegő nyílása eldugult. | + | |
- | + | ||
- | Ha a Dongó motor kihagy: | + | |
- | + | ||
- | * A benzinben túl sok az olaj. | + | |
- | * A porlasztó túlfolyik, csepeg | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Ha a Dongó motor | + | *'''Ha a Dongó motor nem jól húz:''' |
+ | ** A légszűrő zárva van. | ||
+ | ** A benzincső piszkos, eltömődött. | ||
+ | ** A gyújtás elállítódott. | ||
+ | ** A kipufogócső elkormosodott. | ||
- | * | + | * '''Ha a Dongó motor melegszik:''' |
- | * A | + | ** Kevés az olaj a benzinben. |
- | * A | + | ** A kipufogócső megtelt korommal. |
- | * A | + | ** A gyújtás elállítódott. |
+ | ** A robbanókeverékben kevés a benzin. | ||
+ | * '''Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:''' | ||
+ | ** A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt). | ||
+ | ** A benzintartály vagy benzinvezeték lukas. | ||
+ | ** A fúvóka túl nagy. | ||
+ | ** A légszűrő zárva van. | ||
+ | |} | ||
== Dongó segédmotor videók == | == Dongó segédmotor videók == | ||
A lap 2013. április 14., 10:14-kori változata
Tartalomjegyzék |
A Dongó segédmotor története
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
Dongó tapasztalatok
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. |
A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján
|
|
Dongó segédmotor videók
A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról
Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források
- Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása
- Dr. Kovács Miklós: Magyar Motorkerépárok (Maróti Könyvkiadó)
- A Maróti Motorkerékpárgyűjtemény Dongója
- A Dongó+ motor és Dongó segédmotor történet]