Dongó segédmotor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(javítás, logo)
(szerkesztés, ábrák)
6. sor: 6. sor:
| gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár
| gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár
| gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár
| gyártás helye = Magyarország, Székesfehérvár
-
| év = <!-- tól-ig -->
+
| év = 1954-1957
| darabszám = ~ 60 000<!-- teljes darabszám -->
| darabszám = ~ 60 000<!-- teljes darabszám -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
-
| kategória = <!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó -->
+
| kategória = kerékpár - segédmotor
| tervező =
| tervező =
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
19. sor: 19. sor:
| üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20)
| üzemanyag = benzin olaj keverék (1:20)
| tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete -->
| tank = 2,5 liter <!-- üzemanyagtartály mérete -->
-
| motor = 38 cm3
+
| motor = 38 cm3, léghűtéses, fekvő hengeres
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
| váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
| váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
31. sor: 31. sor:
== A Dongó segédmotor története ==
== A Dongó segédmotor története ==
-
A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
+
[[Fájl:Dongó_kicsi_változat02.jpg|left|240px]]A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
-
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
+
[[Fájl:Dongó02.jpg|left|240px]]1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
== Dongó tapasztalatok ==
== Dongó tapasztalatok ==
-
 
+
{|align="center"
-
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
+
|-bgcolor="lightgray"
 +
|align="center"|[[Fájl:Dongo_03.jpg|thumb|480px|'''Dongó segédmotor - kerékpárra szerelve''']]
 +
|A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
-
 
+
|}
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ====
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ====
 +
{| widht="720px"
 +
|-bgcolor="lightgray"
 +
|[[Fájl:Dongo_logo01.jpg|center]]
 +
*''' Ha a Dongó motor nem indul:'''
 +
** A benzincsap nincs kinyitva.
 +
** A tartályból elfogyott a benzin.
 +
** A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
 +
** A fúvóka eldugult.
 +
** A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
 +
** A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
 +
** A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
-
Ha a Dongó motor nem indul:
+
*''' Ha a Dongó motor rendetlenül működik:'''
-
 
+
** A gyertya meglazult.
-
* A benzincsap nincs kinyitva.
+
** A benzinszűrő piszkos.
-
* A tartályból elfogyott a benzin.
+
** A fúvóka részben eldugult.
-
* A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
+
** A gyújtás elállítódott.
-
* A fúvóka eldugult.
+
** A benzintartály levegő nyílása eldugult.
-
* A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
+
|
-
* A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
+
*'''Ha a Dongó motor kihagy:'''
-
* A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
+
** A benzinben túl sok az olaj.
-
 
+
** A porlasztó túlfolyik, csepeg.
-
Ha a Dongó motor rendetlenül működik:
+
-
 
+
-
* A gyertya meglazult.
+
-
* A benzinszűrő piszkos.
+
-
* A fúvóka részben eldugult.
+
-
* A gyújtás elállítódott.
+
-
* A benzintartály levegő nyílása eldugult.
+
-
 
+
-
Ha a Dongó motor kihagy:
+
-
 
+
-
* A benzinben túl sok az olaj.
+
-
* A porlasztó túlfolyik, csepeg.
+
-
 
+
-
Ha a Dongó motor nem jól húz:
+
-
 
+
-
* A légszűrő zárva van.
+
-
* A benzincső piszkos, eltömődött.
+
-
* A gyújtás elállítódott.
+
-
* A kipufogócső elkormosodott.
+
-
 
+
-
Ha a Dongó motor melegszik:
+
-
 
+
-
* Kevés az olaj a benzinben.
+
-
* A kipufogócső megtelt korommal.
+
-
* A gyújtás elállítódott.
+
-
* A robbanókeverékben kevés a benzin.
+
-
Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:
+
*'''Ha a Dongó motor nem jól húz:'''
 +
** A légszűrő zárva van.
 +
** A benzincső piszkos, eltömődött.
 +
** A gyújtás elállítódott.
 +
** A kipufogócső elkormosodott.
-
* A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
+
* '''Ha a Dongó motor melegszik:'''
-
* A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
+
** Kevés az olaj a benzinben.
-
* A fúvóka túl nagy.
+
** A kipufogócső megtelt korommal.
-
* A légszűrő zárva van.
+
** A gyújtás elállítódott.
 +
** A robbanókeverékben kevés a benzin.
 +
* '''Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:'''
 +
** A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
 +
** A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
 +
** A fúvóka túl nagy.
 +
** A légszűrő zárva van.
 +
|}
== Dongó segédmotor videók ==
== Dongó segédmotor videók ==

A lap 2013. április 14., 10:14-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg
Dongó segédmotor
VT logo01.jpg
Gyártási adatok
GyártóSzékesfehérvári Vadásztölténygyár
Gyártás helyeMagyarország, Székesfehérvár
Gyártás éve1954-1957
Darabszám~ 60 000
Kategóriakerékpár - segédmotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Tömeg7 kg
Üzemanyagbenzin olaj keverék (1:20)
Üzemanyagtartály2,5 liter
Teljesítmény
Motor38 cm3, léghűtéses, fekvő hengeres
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
Váltónincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
Teljesítmény0,4-0,5 LE
Max. nyomatékN.A.
Átlagfogyasztás1,8 liter
Max. sebesség32 km/h (utazósebesség 25 km/h)


Tartalomjegyzék

A Dongó segédmotor története

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
A Dongó segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.

A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.

A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.

Dongó tapasztalatok

Dongó segédmotor - kerékpárra szerelve
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.

A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.

A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.

A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján

Dongo logo01.jpg
  • Ha a Dongó motor nem indul:
    • A benzincsap nincs kinyitva.
    • A tartályból elfogyott a benzin.
    • A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
    • A fúvóka eldugult.
    • A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
    • A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
    • A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
  • Ha a Dongó motor rendetlenül működik:
    • A gyertya meglazult.
    • A benzinszűrő piszkos.
    • A fúvóka részben eldugult.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A benzintartály levegő nyílása eldugult.
  • Ha a Dongó motor kihagy:
    • A benzinben túl sok az olaj.
    • A porlasztó túlfolyik, csepeg.
  • Ha a Dongó motor nem jól húz:
    • A légszűrő zárva van.
    • A benzincső piszkos, eltömődött.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A kipufogócső elkormosodott.
  • Ha a Dongó motor melegszik:
    • Kevés az olaj a benzinben.
    • A kipufogócső megtelt korommal.
    • A gyújtás elállítódott.
    • A robbanókeverékben kevés a benzin.
  • Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:
    • A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
    • A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
    • A fúvóka túl nagy.
    • A légszűrő zárva van.

Dongó segédmotor videók

A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források