Dongó segédmotor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Dongó tapasztalatok)
(javítás, logo)
1. sor: 1. sor:
-
{{Motor
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]{{Motor
| név = Dongó segédmotor
| név = Dongó segédmotor
-
| kép =  
+
| kép = VT_logo01.jpg
| képméret =
| képméret =
| képaláírás =
| képaláírás =
21. sor: 21. sor:
| motor = 38 cm3
| motor = 38 cm3
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
-
| váltó = nincs
+
| váltó = nincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
| teljesítmény = 0,4-0,5 LE
| teljesítmény = 0,4-0,5 LE
-
| nyomaték =  
+
| nyomaték = N.A.
| fogyasztás = 1,8 liter
| fogyasztás = 1,8 liter
| gyorsulás =  
| gyorsulás =  
29. sor: 29. sor:
| kapcsolódó modellek =  
| kapcsolódó modellek =  
}}
}}
-
 
-
 
-
 
== A Dongó segédmotor története ==
== A Dongó segédmotor története ==
-
 
A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A '''Dongó segédmotort''' a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
-
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
+
A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
-
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
+
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
45. sor: 41. sor:
== Dongó tapasztalatok ==
== Dongó tapasztalatok ==
-
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
+
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
-
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
+
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
55. sor: 51. sor:
Ha a Dongó motor nem indul:
Ha a Dongó motor nem indul:
-
* A bezincsap nincs kinyitva.
+
* A benzincsap nincs kinyitva.
* A tartályból elfogyott a benzin.
* A tartályból elfogyott a benzin.
-
* A benzingszűrő piszkos, eltömődött.
+
* A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
-
* A fuvóka eldugult.
+
* A fúvóka eldugult.
-
* A forgyattúházban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszivatás).
+
* A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
-
* A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertáról.
+
* A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
* A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
* A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
67. sor: 63. sor:
* A gyertya meglazult.
* A gyertya meglazult.
* A benzinszűrő piszkos.
* A benzinszűrő piszkos.
-
* A fuvóka részben eldugult.
+
* A fúvóka részben eldugult.
* A gyújtás elállítódott.
* A gyújtás elállítódott.
* A benzintartály levegő nyílása eldugult.
* A benzintartály levegő nyílása eldugult.
78. sor: 74. sor:
Ha a Dongó motor nem jól húz:
Ha a Dongó motor nem jól húz:
-
* A legészűrő zárva van.
+
* A légszűrő zárva van.
* A benzincső piszkos, eltömődött.
* A benzincső piszkos, eltömődött.
-
* A gyujtás elállítódott.
+
* A gyújtás elállítódott.
-
* A kipuffogócső elkormosodott.
+
* A kipufogócső elkormosodott.
Ha a Dongó motor melegszik:
Ha a Dongó motor melegszik:
* Kevés az olaj a benzinben.
* Kevés az olaj a benzinben.
-
* A kipuffogócső megtelt korommal.
+
* A kipufogócső megtelt korommal.
-
* A gyujtás elállítódott.
+
* A gyújtás elállítódott.
* A robbanókeverékben kevés a benzin.
* A robbanókeverékben kevés a benzin.
103. sor: 99. sor:
<youtube>CQpIMMjAjwo</youtube>
<youtube>CQpIMMjAjwo</youtube>
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források ==
== Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források ==

A lap 2013. április 14., 09:20-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg
Dongó segédmotor
VT logo01.jpg
Gyártási adatok
GyártóSzékesfehérvári Vadásztölténygyár
Gyártás helyeMagyarország, Székesfehérvár
Darabszám~ 60 000
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Tömeg7 kg
Üzemanyagbenzin olaj keverék (1:20)
Üzemanyagtartály2,5 liter
Teljesítmény
Motor38 cm3
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
Váltónincs, dörzshajtás a hátsó gumiabroncsra
Teljesítmény0,4-0,5 LE
Max. nyomatékN.A.
Átlagfogyasztás1,8 liter
Max. sebesség32 km/h (utazósebesség 25 km/h)


Tartalomjegyzék

A Dongó segédmotor története

A Dongó segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.

A Székesfehérvári Vadásztölténygyár jogelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).

1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a KERAVILL-ban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.

A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.

Dongó tapasztalatok

A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A tartósan maximális sebességet már a Dongó kezelési utasításának első oldalán sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a sofőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.

A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olaj-dús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.

A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.

A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján

Ha a Dongó motor nem indul:

  • A benzincsap nincs kinyitva.
  • A tartályból elfogyott a benzin.
  • A benzinszűrő piszkos, eltömődött.
  • A fúvóka eldugult.
  • A forgattyús házban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszívatás).
  • A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertyáról.
  • A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).

Ha a Dongó motor rendetlenül működik:

  • A gyertya meglazult.
  • A benzinszűrő piszkos.
  • A fúvóka részben eldugult.
  • A gyújtás elállítódott.
  • A benzintartály levegő nyílása eldugult.

Ha a Dongó motor kihagy:

  • A benzinben túl sok az olaj.
  • A porlasztó túlfolyik, csepeg.

Ha a Dongó motor nem jól húz:

  • A légszűrő zárva van.
  • A benzincső piszkos, eltömődött.
  • A gyújtás elállítódott.
  • A kipufogócső elkormosodott.

Ha a Dongó motor melegszik:

  • Kevés az olaj a benzinben.
  • A kipufogócső megtelt korommal.
  • A gyújtás elállítódott.
  • A robbanókeverékben kevés a benzin.

Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:

  • A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
  • A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
  • A fúvóka túl nagy.
  • A légszűrő zárva van.

Dongó segédmotor videók

A Makó TV beszámolója a II. Dongós találkozóról

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források