Dongó segédmotor
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „ {{Motor | név = Dongó segédmotor | kép = | képméret = | képaláírás = | gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | gyártás helye = Magyarország, S…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | |||
{{Motor | {{Motor | ||
| név = Dongó segédmotor | | név = Dongó segédmotor | ||
36. sor: | 35. sor: | ||
- | A Dongó segédmotort a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. | + | A '''Dongó segédmotort''' a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni. |
- | A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). | + | |
- | 1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a | + | A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére). |
+ | |||
+ | 1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa. | ||
+ | |||
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. | A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból. | ||
== Dongó tapasztalatok == | == Dongó tapasztalatok == | ||
+ | |||
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. | A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa. | ||
+ | |||
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. | A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő. | ||
+ | |||
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab. | ||
+ | |||
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ==== | ||
+ | |||
Ha a Dongó motor nem indul: | Ha a Dongó motor nem indul: | ||
90. sor: | 97. sor: | ||
* A fúvóka túl nagy. | * A fúvóka túl nagy. | ||
* A légszűrő zárva van. | * A légszűrő zárva van. | ||
+ | |||
== Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források == | == Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források == | ||
96. sor: | 104. sor: | ||
[[Kategória:Motormákra]] | [[Kategória:Motormákra]] | ||
- | |||
[[Kategória:Motortípus]] | [[Kategória:Motortípus]] | ||
- | |||
[[Kategória:Magyarország]] | [[Kategória:Magyarország]] | ||
+ | |||
<meta name="keywords" content="Dongó, dongó motor, dongó segédmotor, veterán, oldtimer"></meta> | <meta name="keywords" content="Dongó, dongó motor, dongó segédmotor, veterán, oldtimer"></meta> | ||
- | |||
<meta name="description" content="Dongó segédmotor, Dongó típustörténet, dongó motor tapasztalatok a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> | <meta name="description" content="Dongó segédmotor, Dongó típustörténet, dongó motor tapasztalatok a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap 2010. november 9., 10:36-kori változata
Dongó segédmotor | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Székesfehérvári Vadásztölténygyár |
Gyártás helye | Magyarország, Székesfehérvár |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Tömeg | 7 kg |
Üzemanyag | benzin olaj keverék (1:20) |
Üzemanyagtartály | 2,5 liter |
Teljesítmény | |
Motor | 38 cm3 |
Felépítés | 1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval |
Váltó | nincs |
Teljesítmény | 0,4-0,5 LE |
Átlagfogyasztás | 1,8 liter |
Max. sebesség | 32 km/h (utazósebesség 25 km/h) |
Tartalomjegyzék |
A Dongó segédmotor története
A Dongó segédmotort a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
Dongó tapasztalatok
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.
A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján
Ha a Dongó motor nem indul:
- A bezincsap nincs kinyitva.
- A tartályból elfogyott a benzin.
- A benzingszűrő piszkos, eltömődött.
- A fuvóka eldugult.
- A forgyattúházban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszivatás).
- A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertáról.
- A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).
Ha a Dongó motor rendetlenül működik:
- A gyertya meglazult.
- A benzinszűrő piszkos.
- A fuvóka részben eldugult.
- A gyújtás elállítódott.
- A benzintartály levegő nyílása eldugult.
Ha a Dongó motor kihagy:
- A benzinben túl sok az olaj.
- A porlasztó túlfolyik, csepeg.
Ha a Dongó motor nem jól húz:
- A legészűrő zárva van.
- A benzincső piszkos, eltömődött.
- A gyujtás elállítódott.
- A kipuffogócső elkormosodott.
Ha a Dongó motor melegszik:
- Kevés az olaj a benzinben.
- A kipuffogócső megtelt korommal.
- A gyujtás elállítódott.
- A robbanókeverékben kevés a benzin.
Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:
- A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
- A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
- A fúvóka túl nagy.
- A légszűrő zárva van.
Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források
Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása