Dongó segédmotor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „ {{Motor | név = Dongó segédmotor | kép = | képméret = | képaláírás = | gyártó = Székesfehérvári Vadásztölténygyár | gyártás helye = Magyarország, S…”)
1. sor: 1. sor:
-
 
{{Motor
{{Motor
| név = Dongó segédmotor
| név = Dongó segédmotor
36. sor: 35. sor:
-
A Dongó segédmotort a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
+
A '''Dongó segédmotort''' a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
-
A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
+
 
-
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Kreavillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
+
A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz [[Gilera Mosquito]] segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).
 +
 
 +
1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.  
 +
 
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.
== Dongó tapasztalatok ==
== Dongó tapasztalatok ==
 +
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.  
 +
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.  
 +
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.  
 +
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ====
==== A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján ====
 +
Ha a Dongó motor nem indul:
Ha a Dongó motor nem indul:
90. sor: 97. sor:
* A fúvóka túl nagy.
* A fúvóka túl nagy.
* A légszűrő zárva van.
* A légszűrő zárva van.
 +
== Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források ==
== Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források ==
96. sor: 104. sor:
[[Kategória:Motormákra]]
[[Kategória:Motormákra]]
-
 
[[Kategória:Motortípus]]
[[Kategória:Motortípus]]
-
 
[[Kategória:Magyarország]]
[[Kategória:Magyarország]]
 +
<meta name="keywords" content="Dongó, dongó motor, dongó segédmotor, veterán, oldtimer"></meta>   
<meta name="keywords" content="Dongó, dongó motor, dongó segédmotor, veterán, oldtimer"></meta>   
-
 
<meta name="description" content="Dongó segédmotor, Dongó típustörténet, dongó motor tapasztalatok a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>
<meta name="description" content="Dongó segédmotor, Dongó típustörténet, dongó motor tapasztalatok a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap 2010. november 9., 10:36-kori változata

Dongó segédmotor
Gyártási adatok
GyártóSzékesfehérvári Vadásztölténygyár
Gyártás helyeMagyarország, Székesfehérvár
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Tömeg7 kg
Üzemanyagbenzin olaj keverék (1:20)
Üzemanyagtartály2,5 liter
Teljesítmény
Motor38 cm3
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű, öntöttvas dugattyúval
Váltónincs
Teljesítmény0,4-0,5 LE
Átlagfogyasztás1,8 liter
Max. sebesség32 km/h (utazósebesség 25 km/h)




Tartalomjegyzék

A Dongó segédmotor története

A Dongó segédmotort a székesfehérvári Vadásztölténygyár készítette 1955-től 1957-ig. 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.

A székesfehérvári Vadásztölténygyár jögelődje a Vadásztöltény, Gyutacs-és Fémárugyár RT-t 1938-ban hozták létre, majd több névváltás után 1948-ban államosították. Egy évvel később a székesfehérvári üzem önálló gyárrá lépett elő, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt (rossz nyelvek szerint ez nem vált éppen előnyére).

1954-ben már legyártották az első néhány dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazólólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.

A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 50 ezer darab készült a Dongo segédmotorból.


Dongó tapasztalatok

A Dongó felépítményére általában jellemző a rossz anyagminőség. A nagyobb sebességet már a Dongó kezelési utasításának első sem ajánlották, mondván, a Dongó elsősorban arra szolgál, hogy aránylag csekély költséggel kényelmesebbé tegye a közlekedést. Az új motort az első 500 km-en legfeljebb 20 km/órás sebességgel kellett bejáratni, ezt követően – persze nem tartósan és a söfőr súlyának függvényében – akár a 32 km/h órát is elérte a segédmotor-kerékpár tulajdonosa.

A motor üzemanyaga benzin és olaj keveréke, a keverési arány 15:1 a bejáratás időszakában, 20:1 azt követően. A keverési arány betartása rendkívül fontos, mert az olajban szegény keverék a csúszófelületeken erős kopást, berágódást okozhat, míg az olajdús keverék a beindítást, gyakori gyertyazárlatot és erős elkokszolódást idéz elő.

A már említett karburátorral sok volt a gond, szerkezete ráadásul nem túl tartós, így a viszonylag magas darabszám ellenére a Dongó segédmotorból ritka az épp darab.

A Dongó üzemzavarok okai és elhárítása a Dongó kezelési utasításai alapján

Ha a Dongó motor nem indul:

  • A bezincsap nincs kinyitva.
  • A tartályból elfogyott a benzin.
  • A benzingszűrő piszkos, eltömődött.
  • A fuvóka eldugult.
  • A forgyattúházban túl sok benzin és olaj gyűlt össze (túlszivatás).
  • A gyújtókábel saru meglazult vagy leesett a gyertáról.
  • A gyertya zárlatos (olajos, vagy kormos).

Ha a Dongó motor rendetlenül működik:

  • A gyertya meglazult.
  • A benzinszűrő piszkos.
  • A fuvóka részben eldugult.
  • A gyújtás elállítódott.
  • A benzintartály levegő nyílása eldugult.

Ha a Dongó motor kihagy:

  • A benzinben túl sok az olaj.
  • A porlasztó túlfolyik, csepeg.

Ha a Dongó motor nem jól húz:

  • A legészűrő zárva van.
  • A benzincső piszkos, eltömődött.
  • A gyujtás elállítódott.
  • A kipuffogócső elkormosodott.

Ha a Dongó motor melegszik:

  • Kevés az olaj a benzinben.
  • A kipuffogócső megtelt korommal.
  • A gyujtás elállítódott.
  • A robbanókeverékben kevés a benzin.

Ha a Dongó motor fogyasztása túl nagy:

  • A porlasztó túlfolyik (az úszó fennakadt).
  • A benzintartály vagy benzinvezeték lukas.
  • A fúvóka túl nagy.
  • A légszűrő zárva van.


Kapcsolódó Dongó hivatkozások, források

Dongó kerékpár segédmotor kezelési utasítása