Mazda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Mazda | |
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején. | |
Alapítva | 1920 (Toyo Cork Kogyo) |
Alapító | Toyo Cork Kogyo |
Székhely | Hiroshima, Japán |
A(z) Mazda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.
Veterán Mazda autók
Modellek (Otto-motor)
- Mazda 121 (1988-2003)
- Mazda 2
- Mazda 3
- Mazda 323
- Mazda 5
- Mazda 6
- Mazda 616 (1970-1977)
- Mazda 626 (1979-2002)
- Mazda 818
- Mazda 929 (1973-1992)
- Mazda B-2500
- Mazda B-2600
- Mazda BT-50
- Mazda CX-5
- Mazda CX-7
- Mazda CX-9
- Mazda Demio
- Mazda E
- Mazda 8 (Hongkong)
- Mazda MPV
- Mazda MX-3 (1991-1998)
- Mazda MX-5 (1989 óta)
- Mazda MX-6
- Mazda Premacy
- Mazda MX-7
- Mazda MX-8
- Mazda Tribute (2000-2008)
- Mazda Xedos6 (1992-1999)
- Mazda Xedos9 (1993-2002)
- Mazda Scrum
- Mazda AZ Wagon
- Mazda AZ Offroad
- Mazda Verisa
- Mazda Biante
- Mazda 800 / Mazda 1000 / Mazda 1300 (1963-1970)Familia
- Mazda 1500 / Mazda 1800
- Mazda R360 (1960-1966)
- Mazda Carol (1961-1962)
- Mazda Familia (1964-1966)
Modellek (Wankel-motor)
- Mazda 110 S Cosmo Sport (1967–1972)
- Mazda R100 (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary
- Mazda R130 (1969–1972)
- Mazda RX-2 (1971–1974)
- Mazda RX-3 (1972–1977)
- Mazda RX-4 (1972-1977)
- Mazda Rotary Pickup (1973–1977)
- Mazda Parkway Rotary 26 (1974–1976)
- Mazda Road Pacer AP (1975–1977)
- Mazda RX-5 (1975–1981)
- Mazda Luce Legato (1977–1981)
- Mazda Cosmo AP RX-5 (1981-1990)
- Mazda Luce (1981-1986)
- Mazda Luce (1986-1991)
- Eunos Cosmo (1990-1995)
- Mazda RX-7 (1978-2002)
- Mazda RX-6 (1987-1997)
Veterán Mazda motorok
Versenyautók
- Mazda 787B, 4 rotoros Wankelmotor
- Mazda T616, Team LOLA - 1984 Daytona 24 órás verseny
Egyéb veterán Mazda járművek
- Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-)
Kapcsolódó hivatkozások
- Mazda Japán
- Mazda Motor Hungary
- Mazdaclub - Mazda közösségi oldal
- A Mazda 90. évfordulója
- Mazda múzeum