Trabant
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Trabant autók) |
|||
22. sor: | 22. sor: | ||
A több típusváltáson és módosításon átesett Trabant 601 gyártása 1989-ben szűnt meg, habár 1989-től 1991-ig gyártottak még egy négyütemű modellt, a Trabant 1.1-et, illetve a 2000-es évek második felében egy, a márkát újraélesztő vállalkozás tervei is napvilágra kerültek az elektromos Trabantról. | A több típusváltáson és módosításon átesett Trabant 601 gyártása 1989-ben szűnt meg, habár 1989-től 1991-ig gyártottak még egy négyütemű modellt, a Trabant 1.1-et, illetve a 2000-es évek második felében egy, a márkát újraélesztő vállalkozás tervei is napvilágra kerültek az elektromos Trabantról. | ||
+ | |||
+ | === Trabant P603 === | ||
+ | |||
+ | A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utódja a '''Trabant 603''', ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát. De a formavilág és a hajtáslánc egyre csak korszerűsödött. A kétütemű kéthengeres helyére [[Wankel-motor]]t álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. 1968-ra az üzemi- és gyártáspróbák alapján némileg módosultak. Ekkorra a palettán már a [[Skoda 1000MB]] motorja, a Wankelmotor és a [[Wartburg]] 3 hengeres, kétütemű, vízhűtéses motorja szerepelt. A teljesen kész autót sorozatgyártástól már csak a gyártósor felállítása választotta el... Azonban a politika közbeszólt, így 1968-ban nem kapta meg a gyár az engedélyt e csodamasina gyártásához. | ||
+ | |||
+ | Hogy mégis mi okozta a tervek kudarcát: | ||
+ | |||
+ | #1968-ra a a Wankel-motor licence lejárt, és az [[NSU]] gyár megváltozott marketingpolitikája miatt nem kívánta a szerződést meghosszabbítani. | ||
+ | #A csehszlovákiai megszállás miatt a politikai és gazdasági kapcsolatok megromlottak, így a [[Skoda]] gyár motorjára nem számíthattak. | ||
+ | #Az AWZ saját kapacitása, illetve az eisenachi Wartburg gyár motorgyártó kapacitása nem fedezte volna az új típus motorigényét. | ||
+ | |||
+ | Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. Azt rebesgetik, a Trabant 603 mégsem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül. Ez a modell [[Volkswagen Golf]]ként lett ismert. | ||
38. sor: | 50. sor: | ||
== Kapcsolódó Trabant hivatkozások == | == Kapcsolódó Trabant hivatkozások == | ||
+ | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Trabant A Wikipédia Trabant lapja] | ||
* [http://trabant.hu Trabant rajongói oldal] | * [http://trabant.hu Trabant rajongói oldal] | ||
* [http://twk.lusteenet.hu Trabant-Wartburg Klub] | * [http://twk.lusteenet.hu Trabant-Wartburg Klub] | ||
- | |||
46. sor: | 58. sor: | ||
[[Kategória:Német Demokratikus Köztársaság]] | [[Kategória:Német Demokratikus Köztársaság]] | ||
- | <meta name="keywords" content=" | + | <meta name="keywords" content="Trabant, veterán, oldtimer"></meta> |
- | <meta name="description" content="Trabant - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. | + | <meta name="description" content="Trabant márkatörténet, Trabant típusok - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon."></meta> |
A lap 2011. január 16., 13:59-kori változata
Trabant | |
Alapítva | 1957 |
Alapító | VEB Sachsenring Automobilwerke |
Megszűnt | 1991 |
Székhely | Zwickau, Német Demokratikus Köztársaság |
Tartalomjegyzék |
Veterán Trabant márkatörténet
A Trabantot a VEB Sachsenring Automobilwerke hozta létre és gyártotta Zwickauban, az első modell 1957. november 7-én gördült le a futószalagról. A márka jellegzetessége a műgyantából és gyapothulladékból előállított duroplaszt karosszéria volt, melynek „könnyedsége” rendkívül gazdaságos üzemet tett lehetővé. A duroplaszt mellett azonban nem ez volt a fő érv, hanem inkább az, hogy a keletnémet iparnak nagy szüksége volt az acélra, melyet nem akartak autók előállítására „pazarolni”.
A Trabant a keleti blokk legelterjedtebb márkája volt, még a vasfüggöny nyugati oldalára is jutott belőle. Az első modell a korábban DKW által fejlesztett DKW F8 alapjaira épített P70 volt, az 1955-ben megjelenő négykerekű azonban még nem Trabant márkanév alatt futott, a márkanevet – mely kísérőtársat, csatlóst jelent - 2 évvel később, a P50-es széria első néhány száz példányának elkészülte után vezették be. 1965-ben mutatták be a P601-et, melyet közel 30 évtizeden át készítettek – rendszeres ráncfelvarrások közepette - a zwickaui gyárban. 1966 mutatták be a Trabant Tramp modellt, mely a Trabant 601-es modell terepváltozata volt, kezdetben kifejezetten katonai célokra használták (a Berlini Fal keleti oldalán is ezzel járőröztek a határőrök).
A Trabant a keleti Mininek is tekinthető, legalábbis eladási számai kapcsán; a 601-es példányból közel 3 millió, míg a Mini-ből valamivel több mint 5 millió példány kelt el, igaz, a „keleti Mini”-re sokszor azért esett a választás, mert nem nagyon volt alternatívája a keleti blokkban.
A több típusváltáson és módosításon átesett Trabant 601 gyártása 1989-ben szűnt meg, habár 1989-től 1991-ig gyártottak még egy négyütemű modellt, a Trabant 1.1-et, illetve a 2000-es évek második felében egy, a márkát újraélesztő vállalkozás tervei is napvilágra kerültek az elektromos Trabantról.
Trabant P603
A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utódja a Trabant 603, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát. De a formavilág és a hajtáslánc egyre csak korszerűsödött. A kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. 1968-ra az üzemi- és gyártáspróbák alapján némileg módosultak. Ekkorra a palettán már a Skoda 1000MB motorja, a Wankelmotor és a Wartburg 3 hengeres, kétütemű, vízhűtéses motorja szerepelt. A teljesen kész autót sorozatgyártástól már csak a gyártósor felállítása választotta el... Azonban a politika közbeszólt, így 1968-ban nem kapta meg a gyár az engedélyt e csodamasina gyártásához.
Hogy mégis mi okozta a tervek kudarcát:
- 1968-ra a a Wankel-motor licence lejárt, és az NSU gyár megváltozott marketingpolitikája miatt nem kívánta a szerződést meghosszabbítani.
- A csehszlovákiai megszállás miatt a politikai és gazdasági kapcsolatok megromlottak, így a Skoda gyár motorjára nem számíthattak.
- Az AWZ saját kapacitása, illetve az eisenachi Wartburg gyár motorgyártó kapacitása nem fedezte volna az új típus motorigényét.
Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. Azt rebesgetik, a Trabant 603 mégsem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül. Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.
Veterán Trabant autók
- Trabant P70 (1955-1959)
- Trabant P70 Coupé (1955-1959)
- Trabant P70 Kombi (1955-1959)
- Trabant P50 (1957-1962)
- Trabant P50 Universal (1957-1962)
- Trabant 500 (1960-1963)
- Trabant P60 (1962-1964)
- Trabant P601 (1964-1989)
- Trabant Tramp (1966-1989)
Kapcsolódó Trabant hivatkozások