Zaporozsec ZAZ 966

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Vaskalap kartárs (vitalap | szerkesztései) 2010. november 7., 14:33-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

1967-ben jelent meg a 966-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az NSU Prinz vagy a Chevrolat Corvair. AНАМИ mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966Аtípusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a típust. Ettől az időponttól kezdve a nagyobb motorral szerelt változatot nevezték ZAZ 966-nak és a МеМЗ-966А (887 cm3-es) motorral szerelt kismotoros a 966B nevet kapta és a gyártás befejeztéig (1972) kizárólag a Szovjetunió területén forgalmazták. A966-os típust az autó színére fújt meztelen fém műszerfalról a legkönnyebbfelismerni. Az irányjelző kapcsolóját érdekes módon nem a megszokott módon akormányoszlopon, hanem ennek a műszerfalnak a közepén helyezték el, ami apasszívbiztonság szempontjából (hegyes kiálló kapcsoló) meglehetősenszerencsétlen megoldás volt. A 966-os felismerését megkönnyíti még az un.hosszú kopoltyú, mert a levegőbeömlő nyílás, későbbi ZAZ 968 és ZAZ 968A modellekkelellentétben, egészen a hátsó kerékjárati ív elejéig húzódott. Az autóhomlokfala 1971-ben kismértékben változott, mert a fényszórók alatt, asárvédőíven megjelentek a sárga irányjelzők. AZAZ 966-ot Magyarországon a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalatforgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már akorszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók.