Zaporozsec ZAZ 966

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek)
 
(3 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
{{Autó
 +
| név = Zaporozsec ZAZ 966
 +
| kép =
 +
| képméret =
 +
| képaláírás =
 +
| gyártó =
 +
| gyártás helye =
 +
| év = 1967-1972<!-- tól-ig -->
 +
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
 +
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
 +
| modellvariánsok = <!-- pl. Kombi, kupé, kabrió, stb... -->
 +
| kategória =
 +
| tervező =
 +
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
 +
| hossz =
 +
| szélesség =
 +
| magasság =
 +
| tömeg =
 +
| alváz =
 +
| tengelytáv =
 +
| üzemanyag =
 +
| tank = <!-- üzemanyagtartály mérete -->
 +
| motor =
 +
| felépítés =
 +
| váltó =
 +
| teljesítmény =
 +
| nyomaték =
 +
| fogyasztás =
 +
| gyorsulás =
 +
| végsebesség =
 +
| kapcsolódó modellek = [[Zaporozsec]]
 +
}}
 +
== Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet ==
== Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet ==
    
    
-
1967-ben jelent meg a '''Zaporozsec ZAZ 966'''-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az [[NSU Prinz]] vagy a [[Chevrolet Corvair]].
+
1967-ben jelent meg a '''Zaporozsec ZAZ 966'''-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az [[NSU Prinz]], a [[Hillman IMP]] vagy a [[Chevrolet Corvair]].
A [[НАМИ]] mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968 típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen 1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a ZAZ különféle típusait.
A [[НАМИ]] mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968 típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen 1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a ZAZ különféle típusait.
10. sor: 43. sor:
A ZAZ 966-ot Magyarországon a [[MERKUR]] Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók.
A ZAZ 966-ot Magyarországon a [[MERKUR]] Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók.
-
 
== Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek ==
== Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek ==
-
* [http://zaporozsec.net/ Zaporozsec Klub]
+
* [http://zaporozsec.com/ Zaporozsec Klub]
[[Kategória:Autótípus]]
[[Kategória:Autótípus]]

A lap jelenlegi, 2011. november 14., 06:25-kori változata

Zaporozsec ZAZ 966
Gyártási adatok
Gyártás éve1967-1972
A(z) modell műszaki adatai
Teljesítmény

Kapcsolódó modellek
Zaporozsec



Zaporozsec ZAZ 966 típustörténet

1967-ben jelent meg a Zaporozsec ZAZ 966-os modell, ami már nem a bogárhátú karosszériával készült, hanem a kor divatjának megfelelő, modern és tetszetős un. „fürdőkád” formát követte. A tervezők nem bíztak semmit a véletlenre; az elkészült új modellben olyan bevált elődök formavilága köszönt vissza, mint az NSU Prinz, a Hillman IMP vagy a Chevrolet Corvair.

A НАМИ mérnökei az autóhoz szánt 1196 cm3-es motor fejlesztésével a bemutató pillanatáranem készültek el, ezért az új autót azzal a 887 cm3-es, 30 LE teljesítményű, МеМЗ-966А típusú motorral kezdték gyártani, ami már a ZAZ 965A modellben is megjelent 1966-ban. A kését ledolgozva, az év végén már rendelkezésre állt a МеМЗ-968 típusjelű 40 LE teljesítményű új erőforrás, ami kisebb változtatásokkal egészen 1994-ig, a gyártás befejezéséig elkísérte a ZAZ különféle típusait.

Ettől az időponttól kezdve a nagyobb motorral szerelt változatot nevezték ZAZ 966-nak és a МеМЗ-966А (887 cm3-es) motorral szerelt kismotoros a 966B nevet kapta és a gyártás befejeztéig (1972) kizárólag a Szovjetunió területén forgalmazták.

A 966-os típust az autó színére fújt meztelen fém műszerfalról a legkönnyebb felismerni. Az irányjelző kapcsolóját érdekes módon nem a megszokott módon a kormányoszlopon, hanem ennek a műszerfalnak a közepén helyezték el, ami a passzív biztonság szempontjából (hegyes kiálló kapcsoló) meglehetősen szerencsétlen megoldás volt. A 966-os felismerését megkönnyíti még az un.hosszú kopoltyú, mert a levegőbeömlő nyílás, a későbbi ZAZ 968 és ZAZ 968A modellekkel ellentétben, egészen a hátsó kerékjárati ív elejéig húzódott. Az autó homlokfala 1971-ben kismértékben változott, mert a fényszórók alatt, a sárvédőíven megjelentek a sárga irányjelzők.

A ZAZ 966-ot Magyarországon a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat forgalmazta, 1970 tavaszától. Az ellátás nem volt folyamatos, mert közel félévig szünetelt a behozatal, és mire 1972 nyarán újraindult, már a korszerűsített ZAZ 968-at vehették át a vásárlók.

Kapcsolódó Zaporozsec ZAZ 966 oldtimer linkek