Vatikáni autómobilok

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. november 13., 13:22-kor történt szerkesztése után volt.
015MB600papamobile.jpg

Tartalomjegyzék

Vatikán autómobiljai, pápai használatra

Vatikanhead.jpg
Videohead01.jpg

Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.

A téma újra és újra előkerül, az elmúlt hetekben is jelentek meg cikkek és blogok a Vatikán autóiról, a Hír TV is külön riportban számolt be mindezekről. Ezért nem is tervezem, hosszú tanulmányban ecsetelni az autókhoz kapcsolódó történeteket és eseményeket, inkább az idővonalon végigfutva szeretnék áttekintést nyújtani történetükről. Mindezt, természetesen fényképekkel és klippekkel tűzdelve, amúgy „VeteránParkosan”, nem feledkezve meg a hivatkozások feltüntetéséről sem.

A Róma közepén fekvő Vatikán állam közel ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV-1-est a mindenkori pápai autó kapja. A vatikáni autóflotta zászlóshajói között voltak német, amerikai, japán, francia és olasz márkájú kocsik, különleges és egyedi gyártású páncélozott luxuslimuzinok, valamint terepjárók is.

A Museo Vaticano külön pavilonban állította ki a pápák közlekedési eszközeit, ugyanolyan igényességgel, mint minden a Vatikánhoz kötődő alkotást, műtárgyat, művet, emléket és kortörténeti érdekességet. de ezekből is bemutatunk néhányat. A pápai autók mellett, bemutatunk még egy-két, a világ minden táján tett látogatásokra épített egyedi modellt is, a teljesség igénye nélkül.

Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!

Pápai hintó a Vatikikán Múzeumban
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

A kezdetektől, az autózás koráig

Videohead01.jpg

Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

1909, egy lovasfogat balestete

003Itala.jpg
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.

Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.

Itala 35/40 Palombella (1909)

A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére.

Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál.

Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk.

Műszaki adatok:

  • Motor: 4 hengeres, soros
  • Kapacitás: 7433 ccm
  • Max. teljesítmény: 45 CV 1250 f/p
  • Maximális sebesség: 70 km/h
  • Tömeg: 1200 kg (önsúly)

Veteran banner01.jpg

1909-1929

Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.

Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban.

Az Itala utastere
003Itala1909.jpg
Jelentősebb márkák 1909-1929 között
  • Itala 35/40 -Palombella- (1909)
  • Fiat Bianchi -Type 15- (1922)
  • Fiat 519 (1922)
  • Fiat 520 (1922)
  • Isotta Fraschini 8A (1929)
  • Graham-Paige -Le Baron- (1929)
  • Citroen Lictoria Sex (1929) /A C6 sorozat egyedi modellje/
  • Fiat 525 (1929)
FIAT Bianchi -Type 15- (1922)
004Bianchi.jpg
FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525
005Fiat1922 29.jpg
A FIAT 520 közelebbről
006Fiat520.jpg
FIAT 525
007Fiat525.jpg
Isotta Fraschini 8A
008aIsotta1929.jpg
Isotta utastér
008bIsottaF1929.jpg
Isotta "erőmű"
08cIsottaF1929.jpg
Citroen Lictoria Six
009CitroenL6.jpg
Graham-Paige Le Baron
010GrahamPaigeLeBaron.jpg
Graham-Paige Le Baron és a motor
011aGrahaPaigeLB.jpg

Veteran banner01.jpg

1930-1945

A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának.

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.

Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
  • Mercedes Nürburg 460 1930
  • Fiat 2800 Berlina 1938
  • Cadillac és Chevrolet 1939-1940
013Fiat2800Berlina 1938.jpg
CadillacTownV16.jpg
014CadillacV16towncar.jpg



Veteran banner01.jpg

A XX. század második fele (1945-1997)

A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott. A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.

  • Mercedes 300D 1960 Adenauer
  • Citroën DS 19 1958
  • Fiat 2300 114B 1958-1963
  • Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
  • Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
  • Mercedes Celebrity car
  • Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet
  • Fiat 130 1971
  • Citroën SM 1972
  • Fiat Campagnola 1980
  • Mercedes-Benz 230G 1980
  • Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből 
  • Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből 
015MB300 1960.jpg
015MB600papamobile.jpg
016MB600 300.jpg
017aFiat2300 1962.jpg
Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet.jpg
017Fiat130.jpg
018CitroenSMPresident.jpg
019MB1985.jpg


Veteran banner01.jpg

1997-től napjainkig

  • Mercedes 230G 1980-ból
  • Mercedes G500
  • Lancia Thesis...
  • Volkswagen Phaeton
  • Mercedes ML

Veteran banner01.jpg

A Pápa külföldön

  • Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
  • Peugeot 504 1981
  • GMC Canada 1981
  • Mercedes Chile 1984
  • Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
  • Toyota
  • Land Rover
  • Range Rover  
  • Hyunday
  • Seat Panda
  • Star 198... Lengyelország
  • Brittish Leyland
  • Tuk-tuk India

Veteran banner01.jpg

2012, modellek a harmadik évezredre

  • Renault Kangoo
  • Mercedes-Benz M hybrid
  • Eleketromos kisautók

Veteran banner01.jpg

Táblázatok

  • Autó típusok
  • Pápák a XX., XXI. században
  • Pápai látogatások külföldön

Veteran banner01.jpg

Videotár

Videohead01.jpg
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN
MUSEO VATICANO
MÚZEUMI SÉTA
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje
CITROEN SM PRESIDENT
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI
ISOTTA FRASCHINI (1929)
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930)
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960)
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966)
AMERIKAI LÁTOGATÁS
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola)
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

Források, hivatkozások

Ajánlott cikkek, blogok


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg