Vatikáni autómobilok

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (A Pápa külföldön: szerk)
(A XX. század második fele (1945-1997): TÁBLA SZERK)
 
(30 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
-
[[Fájl:Vatikanhead.jpg|center]]
+
[[Fájl:015MB600papamobile.jpg|460px|left]]
 +
 
==Vatikán autómobiljai, pápai használatra==
==Vatikán autómobiljai, pápai használatra==
 +
[[Fájl:Vatikanhead.jpg|center]]
 +
{|align="center" style="border:inset 5px gold" rules=rows border=1
 +
|-
 +
|[[Fájl:videohead01.jpg|730px]]
 +
|-style="color:white" bgcolor="fuchsia"
 +
|
Mint  minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.
Mint  minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.
12. sor: 19. sor:
Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!
Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Pápai hintó a Vatikikán Múzeumban'''
 +
|-bgcolor="fuchsia"
 +
|[[Fájl:002pápai_hintó.jpg.jpg|640px|center]]
 +
|-
 +
|[[Fájl:videohead01.jpg|730px]]
 +
|}
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
[[Fájl:002pápai_hintó.jpg.jpg|640px|center]]
+
== A kezdetektől, az autózás koráig ==
-
 
+
{|align="center" style="border:inset 5px gold" rules=rows border=1
 +
|-
 +
|[[Fájl:videohead01.jpg|730px]]
 +
|-style="color:white" bgcolor="crimson"
 +
|
 +
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is  az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.
 +
|-bgcolor="crimson"
 +
|[[Fájl:001papai_hordszék.jpg|640px|center]]
 +
|-
 +
|[[Fájl:videohead01.jpg|730px]]
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
== A kezdetektől, az autózás koráig ==
 
-
Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is  az első autómobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.
 
-
 
-
[[Fájl:001papai_hordszék.jpg|640px|center]]
 
-
 
-
Felsorolás Sedia Gestatoria, hintók
 
-
 
-
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 
== 1909, egy lovasfogat balestete ==
== 1909, egy lovasfogat balestete ==
-
 
[[Fájl:003Itala.jpg|360px|left]]A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.
[[Fájl:003Itala.jpg|360px|left]]A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.
    
    
Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán.  
Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán.  
Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.  
Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.  
 +
{|style="border:inset 2px gold"
 +
|- bgcolor="#036" widht="300px"
 +
|style="color:white"|
 +
'''Itala 35/40 Palombella ''(1909)'''''
-
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
+
A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére.  
-
== 1909-1929 ==
+
Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál.  
-
A nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, bállt egy-két exkluzív, import termék is a garázsba.
+
-
[[Fájl:003Itala1909.jpg|640px|center]]
+
Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk.
-
*Itala 35/40 -Palombella- 1909
+
'''Műszaki adatok:'''
-
*Fiat Bianchi -Type 15- 1922
+
* '''Motor:''' 4 hengeres, soros
-
*Fiat 519
+
* '''Kapacitás:''' 7433 ccm
-
*Fiat 520
+
* '''Max. teljesítmény:''' 45 CV 1250 f/p
-
*Isotta Fraschini 8A  1929
+
* '''Maximális sebesség:''' 70 km/h
-
*Graham-Paige -LeBaron-
+
* '''Tömeg:''' 1200 kg (önsúly)
-
*Citroen Lictoria Sex (A C6 sorozat egyedi modellje)  
+
|}
-
*Fiat 525 1929
+
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
 
+
-
[[Fájl:004Bianchi.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:005Fiat1922_29.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:006Fiat520.jpg|360px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:007Fiat525.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:008aIsotta1929.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:008bIsottaF1929.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:08cIsottaF1929.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:009CitroenL6.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:010GrahamPaigeLeBaron.jpg|640px|center]]
+
-
 
+
-
[[Fájl:011aGrahaPaigeLB.jpg|640px|center]]
+
 +
== 1909-1929 ==
 +
{|style="border:inset 5px deeppink" rules=rows
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.
 +
Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban.   
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Az Itala utastere'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:003Itala1909.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Jelentősebb márkák 1909-1929 között'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|
 +
*'''Itala 35/40 -Palombella-''' (1909)
 +
*'''Fiat Bianchi -Type 15-''' (1922)
 +
*'''Fiat 519''' (1922)
 +
*'''Fiat 520''' (1922)
 +
*'''Isotta Fraschini 8A''' (1929)
 +
*'''Graham-Paige -Le Baron-''' (1929)
 +
*'''Citroen Lictoria Sex''' (1929) /A C6 sorozat egyedi modellje/
 +
*'''Fiat 525''' (1929)
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''FIAT Bianchi -Type 15- (1922)'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|[[Fájl:004Bianchi.jpg|640px|center]]
 +
A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között.
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|[[Fájl:005Fiat1922_29.jpg|640px|center]]
 +
{|align="center"
 +
|-style="color:firebrick"
 +
|bgcolor="peachpuff"|'''- FIAT 519'''
 +
* Motor: 4766 ccm, S6, OHV
 +
* Teljesítmény: 78 LE/2600 rpm
 +
* Tengelytáv: 3,300 mm
 +
* Nyomtáv: 1,475 mm
 +
* Hossz: 4,365 mm
 +
* Összsúly: 2350 kg
 +
* max. sebesség: 127 km/h
 +
|bgcolor="peachpuff"|'''- Fiat 520 Sedan de Ville'''
 +
* stílus: Luxusautó
 +
* 4 ajtós cabriolet
 +
* Motor: V12, 6805 ccm
 +
* Váltó: 3-speed manual
 +
* Tengelytáv: 3860 mm
 +
* Összsúly: 1850 kg
 +
* Sebesség: 130 km/h
 +
|bgcolor="peachpuff"|'''- Fiat 525 '''
 +
* Motor: soros, 6 hengeres, 3.739 cm3
 +
* Váltó: Kézi
 +
* Ósszsúly: 1875 kg
 +
* Karosszéria: Berline - Limousine - Cabriolet
 +
* Hossz: 5000 mm
 +
* Szélesség: 1780 mm
 +
* Magasság: 1802 mm
 +
|}
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''A FIAT 520 közelebbről'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:006Fiat520.jpg|360px|center]]
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''FIAT 525'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:007Fiat525.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Isotta Fraschini 8A'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|[[Fájl:008aIsotta1929.jpg|640px|center]]
 +
'''Isotta Fraschini 8A  1929'''
 +
* Stílus: Luxusautó
 +
* Motor: 7370 ccm, S-8
 +
* Váltó: 3-sebesség, kézi
 +
* Tengelytáv:3683 mm
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Isotta utastér'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:008bIsottaF1929.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Isotta "erőmű"'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:08cIsottaF1929.jpg|380px|center]]
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Citroen Lictoria Six'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|[[Fájl:009CitroenL6.jpg|640px|center]]
 +
'''Citroen Lictoria Six'''
 +
* Típus/osztály: 14 CV
 +
* Motor: 2442 cm3
 +
* Váltó: Kézi
 +
* Súly: 1400 kg
 +
* Sebesség: 105 km/h
 +
* Hossz:  4600 mm
 +
* Szélesség: 1730 mm
 +
* Magasság: 1740 mm
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Graham-Paige Le Baron'''
 +
|-bgcolor="peachpuff" style="color:firebrick"
 +
|[[Fájl:010GrahamPaigeLeBaron.jpg|640px|center]]
 +
'''Graham Paige LeBaron'''
 +
* Motor : S-8 5277 ccm
 +
* Teljesítmény: 150 BHP(110.4 KW)
 +
* Váltó: kézi, 4-fokozat
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''Graham-Paige Le Baron és a motor'''
 +
|-bgcolor="peachpuff"
 +
|[[Fájl:011aGrahaPaigeLB.jpg|640px|center]]
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
== 1930-1945 ==
== 1930-1945 ==
-
 
+
{|style="border:outset 3px black"
-
A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának.  
+
|-
-
 
+
|
-
[[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]]
+
{|align="center" style="border:inset 5px silver" rules=rows
-
 
+
|-bgcolor="Gainsboro"
-
Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain.  
+
|A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. A Mercedes sorozat nem fejeződött be ezzel a modellel, a legkülönfélébb elegáns, megbízható változatok a mai napig is szolgálatba állnak.  
-
A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.
+
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
-
 
+
|'''Mercedes-Benz Nürburg 460 (1930)'''
-
[[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]]
+
|-bgcolor="Gainsboro"
-
 
+
|[[Fájl:012MBNürburg1930.jpg|640px|center]]
-
* Mercedes Nürburg 460 1930
+
|-bgcolor="lavender"
-
* Fiat 2800 Berlina 1938
+
|Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. Persze a FIAT sem vesztett el, a 2800 Berlina 1938-as modellje frissítette a 20-as évek FIAT flottáját. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.
-
* Cadillac és Chevrolet 1939-1940
+
|-bgcolor="Gainsboro"
-
 
+
|[[Fájl:012aMBNürburg460.jpg|640px|center]]
-
[[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]]
+
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
-
 
+
|'''Típusok 1930-1945 között'''
-
[[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]]
+
|-bgcolor="Gainsboro"
-
 
+
-
[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]]
+
* '''Mercedes Nürburg 460''' (1930)
-
 
+
* '''Fiat 2800 Berlina''' (1938)
-
 
+
* '''Cadillac és Chevrolet''' (1939-1940)
-
 
+
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
-
 
+
|'''FIAT 2800 Berlina''' (1938)
-
 
+
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:013Fiat2800Berlina_1938.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''Cadillac V16 Town Car''' (1939-1940)
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:CadillacTownV16.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''Cadillac V16 Town Car'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:014CadillacV16towncar.jpg|360px|center]]
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''A kíséret sem marad el, "CZ 500 Vatican" motorkerékpár'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:CZpope01.jpg|640px|center]]
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''"CZ 500 Vatican" motorkerékpár 1939'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:Cz500PapeS1.JPG|640px|center]]
 +
|}
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
== A XX. század második fele (1945-1997)==
== A XX. század második fele (1945-1997)==
-
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott.
+
{|style="border:outset 3px black"
 +
|-
 +
|
 +
{|align="center" style="border:inset 5px silver" rules=rows
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''PÁPAI AUTÓK A XX. század MÁSODIK FELÉBŐL'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:1950_1997.jpg|720px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender" style="color:navy"
 +
|A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott.
A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal.
A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal.
A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.  
A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.  
-
 
+
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|
*Mercedes 300D 1960 Adenauer
*Mercedes 300D 1960 Adenauer
*Citroën DS 19 1958
*Citroën DS 19 1958
109. sor: 247. sor:
*Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
*Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
*Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
*Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
-
*Mercedes Celebrity car
+
*Mercedes Celebrity car 1966
-
*Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet  
+
*Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet 1964
*Fiat 130 1971
*Fiat 130 1971
*Citroën SM 1972
*Citroën SM 1972
*Fiat Campagnola 1980
*Fiat Campagnola 1980
 +
*Mercedes-Benz 230G 1980
*Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből   
*Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből   
*Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből 
*Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből 
-
 
+
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''MERCEDES BENZ 300D "Adenauer" 1960'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:015MB300_1960.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|lEÍRÁS
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''MERCEDES BENZ 600 PULLMANN'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:015MB600papamobile.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''MERCEDES BENZ 600 PULLMANN ÉS MB 300 "CELEBRATION CAR"'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:016MB600_300.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''FIAT 2300 (1962)'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:017aFiat2300_1962.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''Lancia Flaminia 335 ''(Pininfarina -Cabriolet, Landaulet 1964)'''''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:Lancia_Flaminia_335_Pininfarina_Cabriolet_Landaulet.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''FIAT 130 (1971)'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:017Fiat130.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''CITROEN SM PRESIDENT 1972 ''(CITROEN-MASERATI)'''''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:018CitroenSMPresident.jpg|360px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|szövegmező
 +
|-align="center" style="border-style: groove" bgcolor="lavender" style="color:dimgray"
 +
|'''MERCEDES BENZ 500 SEL (1985) MB 500 SLB (1997)'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:019MB1985.jpg|640px|center]]
 +
|-bgcolor="lavender"
 +
|'''BELSŐ TEREK AZ AUTÓKBÓL'''
 +
|-bgcolor="Gainsboro"
 +
|[[Fájl:029enteriőrök.jpg|720px|center]]
 +
|}
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
== 1997-től napjainkig ==
== 1997-től napjainkig ==
 +
[[Fájl:021MB.jpg|640px|center]]
 +
*Mercedes 230G 1980-ból
 +
*Mercedes G500
*Lancia Thesis...
*Lancia Thesis...
-
*Mercedes 230G 1980-ból
 
*Volkswagen Phaeton
*Volkswagen Phaeton
-
*Mercedes G500
 
*Mercedes ML
*Mercedes ML
 +
 +
[[Fájl:026VW.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:027Lancia02.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:027Lanciathetis01.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:031enterieur02.jpg|640px|center]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
== A Pápa külföldön ==
== A Pápa külföldön ==
 +
[[Fájl:019Offroad.jpg|640px|center]]
*Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
*Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
144. sor: 344. sor:
*Brittish Leyland  
*Brittish Leyland  
*Tuk-tuk India
*Tuk-tuk India
 +
 +
[[Fájl:023Cadillac_Lincoln.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:020panzer.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:022Polland.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:024Mikrobus.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:025Bus.jpg|640px|center]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
==2012, modellek a harmadik évezredre==
==2012, modellek a harmadik évezredre==
-
 
+
[[Fájl:028Economia.jpg|640px|center]]
-
Renault Kangoo
+
--
-
Mercedes-Benz M hybrid
+
*Renault Kangoo
 +
*Mercedes-Benz M hybrid
 +
*Eleketromos kisautók
 +
--
 +
[[Fájl:MB M hybr.jpg|640px|center]]
 +
--
 +
[[Fájl:Popekangoo2660.jpg|center]]
 +
 +
{|align="center"
 +
|<youtube>sBu33uSsD8c</youtube>
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
==Táblázatok==
+
 
-
*Autó típusok
+
==Táblázatok (ideiglenes)==
-
*Pápák a XX., XXI. században  
+
* '''Pápák a XX., XXI. században'''
-
*Pápai látogatások külföldön
+
{| {{széptáblázat}} style="border:inset 4px gold" rules=rows
 +
|-align="center" bgcolor="deeppink" style="color:white"
 +
| '''Pápai neve magyarul'''
 +
| '''Uralkodása'''
 +
| '''Pápai neve latinul'''
 +
| '''Eredeti neve'''
 +
|-align="center" bgcolor="beige"
 +
|bgcolor="bisque" | '''X. Piusz pápa'''
 +
| 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20.
 +
| ''Papa PIUS Decimus''
 +
| Giuseppe Melchiorre Sarto
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''XV. Benedek pápa'''
 +
| 1914. szeptember 3. – 1922. január 22.
 +
| ''Papa BENEDICTUS Quintus Decimus''
 +
| Giacomo della Chiesa
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''XI. Piusz pápa'''
 +
| 1922. február 6. – 1939. február 10.
 +
| ''Papa PIUS Undecimus''
 +
| Achille Ratti
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''XII. Piusz pápa'''
 +
| 1939. március 2. – [[1958. október 9.
 +
| ''Papa PIUS Duodecimus''
 +
| Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''XXIII. János pápa'''
 +
| 1958. október 28. – 1963. június 3.
 +
| ''Papa IOANNES Vicesimus Tertius''
 +
| Angelo Giuseppe Roncalli
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''VI. Pál pápa'''
 +
| 1963. június 21. – 1978. augusztus 6.
 +
| ''Papa PAULUS Sextus''
 +
| Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''I. János Pál pápa'''
 +
| 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28.
 +
| ''Papa IOANNES PAULUS Primus''
 +
| Albino Luciani
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''II. János Pál pápa'''
 +
| 1978. október 16. – 2005. április 2.
 +
| ''Papa IOANNES PAULUS Secundus''
 +
| Karol Józef Wojtyła
 +
|-align="center" bgcolor="beige" 
 +
|bgcolor="bisque" | '''XVI. Benedek pápa'''
 +
| 2005. április 19.-
 +
| ''Papa BENEDICTUS Sextus Decimus''
 +
| Joseph Ratzinger
 +
|}
 +
 
 +
* '''Pápai látogatások külföldön'''
 +
 
 +
Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.
 +
 
 +
* '''Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)'''
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
==Videotár==
 
 +
==Videotár==
 +
{|align="center" style="border:inset 5px gold" rules=rows
 +
|-
 +
|[[Fájl:Videohead01.jpg]]
 +
|-align="left" bgcolor="Fuchsia" style="color:gold"
 +
||<youtube>7K8wuLU9SDY</youtube>
 +
|-bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>S3vdr7ZoGPI</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''MUSEO VATICANO'''
 +
|- bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>k-Uc-A11leI</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''MÚZEUMI SÉTA'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>1m4RwYigquE</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje'''
 +
|- bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>y_oZdyQ9uwA</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''CITROEN SM PRESIDENT'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>V6RWcyrAvVY</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI'''
 +
|-bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>Lxz9GWWYWbg</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''ISOTTA FRASCHINI (1929)'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>1USB7P-oRes</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930) '''
 +
|-bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>6dc4uD5OiH0</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960)'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>LUMBz3lTfEY</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966)'''
 +
|-bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>P8dfiDikn4g</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''AMERIKAI LÁTOGATÁS'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>PXc-IHGzpEE</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola)'''
 +
|-bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>Ykd1JEupnH0</youtube>
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél'''
 +
|-align="right" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>3zvJ1fXnmDU</youtube>
 +
|-
 +
|-align="center" bgcolor="crimson" style="color:gold"
 +
|'''CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár'''
 +
|-align="left" bgcolor="Fuchsia"
 +
|<youtube>CXQNvyQU2ZA</youtube>
 +
|-
 +
|[[Fájl:Videohead01.jpg]]
 +
|}
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
==Források, hivatkozások ==
==Források, hivatkozások ==
*http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile  
*http://en.wikipedia.org/wiki/Popemobile  

A lap jelenlegi, 2012. december 12., 16:13-kori változata

015MB600papamobile.jpg

Tartalomjegyzék

Vatikán autómobiljai, pápai használatra

Vatikanhead.jpg
Videohead01.jpg

Mint minden, híres és köztiszteletben álló embereknek, így a mindenkori pápáknak is, az adott korszak legjobb, elegáns és tekintélyes autói álltak rendelkezésére. Sok modellt a vatikáni állam vásárolt meg, számos modellt viszont ajándékként bocsátottak a Pápa rendelkezésére. Mindkét esteben nagy megtiszteltetésnek számított az autógyártó cégek számára a lehetőség, hogy Őszentsége válsztása az ő autójukra esett.

A téma újra és újra előkerül, az elmúlt hetekben is jelentek meg cikkek és blogok a Vatikán autóiról, a Hír TV is külön riportban számolt be mindezekről. Ezért nem is tervezem, hosszú tanulmányban ecsetelni az autókhoz kapcsolódó történeteket és eseményeket, inkább az idővonalon végigfutva szeretnék áttekintést nyújtani történetükről. Mindezt, természetesen fényképekkel és klippekkel tűzdelve, amúgy „VeteránParkosan”, nem feledkezve meg a hivatkozások feltüntetéséről sem.

A Róma közepén fekvő Vatikán állam közel ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV-1-est a mindenkori pápai autó kapja. A vatikáni autóflotta zászlóshajói között voltak német, amerikai, japán, francia és olasz márkájú kocsik, különleges és egyedi gyártású páncélozott luxuslimuzinok, valamint terepjárók is.

A Museo Vaticano külön pavilonban állította ki a pápák közlekedési eszközeit, ugyanolyan igényességgel, mint minden a Vatikánhoz kötődő alkotást, műtárgyat, művet, emléket és kortörténeti érdekességet. de ezekből is bemutatunk néhányat. A pápai autók mellett, bemutatunk még egy-két, a világ minden táján tett látogatásokra épített egyedi modellt is, a teljesség igénye nélkül.

Mielőtt azonban végigpillantanánk az autók során, lássunk egy két archaikus közlekedési eszközt is, mivel a járművek sora természetesen nem autókkal kezdődik!

Pápai hintó a Vatikikán Múzeumban
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

A kezdetektől, az autózás koráig

Videohead01.jpg

Egészen 1909-ig a hagyományos pápai trón, illetve hordszék továbbá a hintók képezték a pápai állam eszköztárát, mikor is az első automobilt, egy Italát kapott a Pápa ajándékba, New York püspökétől. A bizánci kortól használt pápai hordszék azonban, egészen 1978-ig használatban maradt.

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

1909, egy lovasfogat balestete

003Itala.jpg
A X. Pius pápát szállítottó hintó lovai megbokrosodván, igen nagy ijedelmet okoztak a Pápának, és nem kisebb mértékben a szállításért felelős személyzetnek. Ennek folytán, lovakat nem kívánván többet látni, a kézenfekvő megoldásnak az új keletű autómobil ígérkezett. Az egyedi gyártású Itala, mind megbízhatóságával, mind megjelenésével, beváltotta a hozzá fűzött reményeket,. A hivatalos római utazások mellett, az autónak természetesen sokszor vezetett az útja a nyári rezidenciára is.

Nagy márkák autóinak sora követte az első Italát, egyészen 1929-ig, mikor is egy -Mercedes 460 Nürburg- került a Vatikán tulajdonába. Ezután egyedi modelljeivel, hosszú évtizedekig a Mercedes volt az első számú autómárka, bár emellett számos más klasszikus típus egyedi modellje is szerepelt az előkelő listán. Az autók, elvárható módon, egyedi kialakítással bírtak, és a kor legmodernebb műszaki megoldásaival rendelkeztek, a megjelenés és a tekintély kihangsúlyozásával. Stílusuk a tekintélyt sugárzó -hűvös elegancia-, közös vonásuk pedig, a coupe de ville karosszéria kilalkítás, lehetővé téve a nagyszámú hívek előtt a közvetlen megjelenést. Sajnos ez utóbbi, az esetek többségében, ma már csak a golyóálló üveg mögötti látványt jelenti, ismervén a számos provokációt és terrorista merénylet kísérletet, mely napjainkat olyannyira jellemzi, nem kímélve a Pápa életét sem.

Itala 35/40 Palombella (1909)

A -Palombella- (kis galamb), luxus kategóriájú landaulet felépítményét, Olaszország vezető karosszériaépítő cége, a Cesare Sala Milano készítette Savoyai Margit királyné rendelésére.

Alváza az 1907-es "Peking-Párizs" Italától származik, néhány módosítással, mint például a két különböző fékpedál.

Jellegzetesen míves munka többek között, a sas alakú ezüst kilincs, a lámpák és összecsukható felhágó, a belső kárpitozás, és még sorolhatnánk.

Műszaki adatok:

  • Motor: 4 hengeres, soros
  • Kapacitás: 7433 ccm
  • Max. teljesítmény: 45 CV 1250 f/p
  • Maximális sebesség: 70 km/h
  • Tömeg: 1200 kg (önsúly)

Veteran banner01.jpg

1909-1929

Nagyrészt olasz klasszikusok domináltak a pápai állam közlekedési gondjainak megoldásában, de a külhoni márkákat is tüzetesen megvizsgálva, beállt egy-két exkluzív, külhoni automobil is a garázsokba.

Ha belegondolunk, 1909 óta több mint 100 év telt el, így lehetetlenség az összes járművet számba venni, pedig az ismeretlenség homályában, még számos érdekes és értékes autó, illetve közlekedési eszköz porosodik a múzeum raktáraiban.

Az Itala utastere
003Itala1909.jpg
Jelentősebb márkák 1909-1929 között
  • Itala 35/40 -Palombella- (1909)
  • Fiat Bianchi -Type 15- (1922)
  • Fiat 519 (1922)
  • Fiat 520 (1922)
  • Isotta Fraschini 8A (1929)
  • Graham-Paige -Le Baron- (1929)
  • Citroen Lictoria Sex (1929) /A C6 sorozat egyedi modellje/
  • Fiat 525 (1929)
FIAT Bianchi -Type 15- (1922)
004Bianchi.jpg

A Bianchi S1 1915-ben jelent meg, kétüléses autónak ksézült, 1244 ccm-es motorral. Utódja 1919-ben a Bianchi S15-ös luxus autó. Erőforrása 1693 ccm-es, négyhengeres motor. Legnagyobbsebessége elérte a 70km/h-t. Az S18 követte, 2-literes motorral 1922-ben, majd az S20 következett, egy 2293 ccm-es, 50 LE-s motorral 1925-ben. Körülbelül 900 autó épült 1924-1929 között.

FIAT modellek 1922-1929 között Bianchi Type 15, Fiat-519, -520, -525
005Fiat1922 29.jpg
- FIAT 519
  • Motor: 4766 ccm, S6, OHV
  • Teljesítmény: 78 LE/2600 rpm
  • Tengelytáv: 3,300 mm
  • Nyomtáv: 1,475 mm
  • Hossz: 4,365 mm
  • Összsúly: 2350 kg
  • max. sebesség: 127 km/h
- Fiat 520 Sedan de Ville
  • stílus: Luxusautó
  • 4 ajtós cabriolet
  • Motor: V12, 6805 ccm
  • Váltó: 3-speed manual
  • Tengelytáv: 3860 mm
  • Összsúly: 1850 kg
  • Sebesség: 130 km/h
- Fiat 525
  • Motor: soros, 6 hengeres, 3.739 cm3
  • Váltó: Kézi
  • Ósszsúly: 1875 kg
  • Karosszéria: Berline - Limousine - Cabriolet
  • Hossz: 5000 mm
  • Szélesség: 1780 mm
  • Magasság: 1802 mm
A FIAT 520 közelebbről
006Fiat520.jpg
FIAT 525
007Fiat525.jpg
Isotta Fraschini 8A
008aIsotta1929.jpg

Isotta Fraschini 8A 1929

  • Stílus: Luxusautó
  • Motor: 7370 ccm, S-8
  • Váltó: 3-sebesség, kézi
  • Tengelytáv:3683 mm
Isotta utastér
008bIsottaF1929.jpg
Isotta "erőmű"
08cIsottaF1929.jpg
Citroen Lictoria Six
009CitroenL6.jpg

Citroen Lictoria Six

  • Típus/osztály: 14 CV
  • Motor: 2442 cm3
  • Váltó: Kézi
  • Súly: 1400 kg
  • Sebesség: 105 km/h
  • Hossz: 4600 mm
  • Szélesség: 1730 mm
  • Magasság: 1740 mm
Graham-Paige Le Baron
010GrahamPaigeLeBaron.jpg

Graham Paige LeBaron

  • Motor : S-8 5277 ccm
  • Teljesítmény: 150 BHP(110.4 KW)
  • Váltó: kézi, 4-fokozat
Graham-Paige Le Baron és a motor
011aGrahaPaigeLB.jpg

Veteran banner01.jpg

1930-1945

A pápai istállóban megjelenik a Mercedes-Benz Nürburg 460-as modell, mely nagyon sokáig a zászlóshajóját képezte a flottának. A Mercedes sorozat nem fejeződött be ezzel a modellel, a legkülönfélébb elegáns, megbízható változatok a mai napig is szolgálatba állnak.
Mercedes-Benz Nürburg 460 (1930)
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Az információk, melyek a kor többi típusára vonatkonak, hézagosak, de a Cadillac, a Chevrolet és a La Salle nehezen beazonosítható típusai is szolgáltak a Pápa útjain. Persze a FIAT sem vesztett el, a 2800 Berlina 1938-as modellje frissítette a 20-as évek FIAT flottáját. A második világháború szele elérte az örök várost is, ekkor a Pápa meneküléséhez, a „jó öreg” Nürburg-ot vette igénybe.
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Típusok 1930-1945 között
  • Mercedes Nürburg 460 (1930)
  • Fiat 2800 Berlina (1938)
  • Cadillac és Chevrolet (1939-1940)
FIAT 2800 Berlina (1938)
013Fiat2800Berlina 1938.jpg
Cadillac V16 Town Car (1939-1940)
CadillacTownV16.jpg
Cadillac V16 Town Car
014CadillacV16towncar.jpg
A kíséret sem marad el, "CZ 500 Vatican" motorkerékpár
CZpope01.jpg
"CZ 500 Vatican" motorkerékpár 1939
Cz500PapeS1.JPG

Veteran banner01.jpg

A XX. század második fele (1945-1997)

PÁPAI AUTÓK A XX. század MÁSODIK FELÉBŐL
1950 1997.jpg
A Mercedesek kora azóta sem zárult le, napjainkig jellemző a márka kiemelt használata, bár Vatikánon belül és kívül sok igazán szép, vagy kissé negédesnek tűnő, más típus is szerepett kapott.

A biztonság okán számos olyan konstrukció is létrejött, ahol az elegancia „alárendelt” szerepet kapott, mindazonáltal a megbízhatóság és műszaki megoldások terén kiemelkedő tulajdonságokkal. A testőrség, rendőrség, és tűzoltóság járműveit is érdemes megemlíteni, a ksi elektromos rendőr-”golfkocsitól”, a Ducatti felvezető motorkerékpárokon keresztül, a kanadai gyártású tűzoltóautóig.

  • Mercedes 300D 1960 Adenauer
  • Citroën DS 19 1958
  • Fiat 2300 114B 1958-1963
  • Mercedes-Benz 600 Pullman 1965
  • Mercedes-Benz 300 SEL Landaulet. 1966
  • Mercedes Celebrity car 1966
  • Lancia Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet 1964
  • Fiat 130 1971
  • Citroën SM 1972
  • Fiat Campagnola 1980
  • Mercedes-Benz 230G 1980
  • Mercedes Benz 500 SEL 1985-ből 
  • Mercedes-Benz 500 SLB 1997-ből 
MERCEDES BENZ 300D "Adenauer" 1960
015MB300 1960.jpg
lEÍRÁS
MERCEDES BENZ 600 PULLMANN
015MB600papamobile.jpg
szövegmező
MERCEDES BENZ 600 PULLMANN ÉS MB 300 "CELEBRATION CAR"
016MB600 300.jpg
szövegmező
FIAT 2300 (1962)
017aFiat2300 1962.jpg
szövegmező
Lancia Flaminia 335 (Pininfarina -Cabriolet, Landaulet 1964)
Lancia Flaminia 335 Pininfarina Cabriolet Landaulet.jpg
szövegmező
FIAT 130 (1971)
017Fiat130.jpg
szövegmező
CITROEN SM PRESIDENT 1972 (CITROEN-MASERATI)
018CitroenSMPresident.jpg
szövegmező
MERCEDES BENZ 500 SEL (1985) MB 500 SLB (1997)
019MB1985.jpg
BELSŐ TEREK AZ AUTÓKBÓL
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.

Veteran banner01.jpg

1997-től napjainkig

021MB.jpg
  • Mercedes 230G 1980-ból
  • Mercedes G500
  • Lancia Thesis...
  • Volkswagen Phaeton
  • Mercedes ML
026VW.jpg
--
027Lancia02.jpg
--
027Lanciathetis01.jpg
--
031enterieur02.jpg

Veteran banner01.jpg

A Pápa külföldön

019Offroad.jpg
  • Lincoln, Lehman-Peterson modell 1964 USA
  • Peugeot 504 1981
  • GMC Canada 1981
  • Mercedes Chile 1984
  • Cadillac de Ville phaeton 1999 Argentína
  • Toyota
  • Land Rover
  • Range Rover  
  • Hyunday
  • Seat Panda
  • Star 198... Lengyelország
  • Brittish Leyland
  • Tuk-tuk India
023Cadillac Lincoln.jpg
-- 
020panzer.jpg
-- 
022Polland.jpg
--
024Mikrobus.jpg
--
025Bus.jpg

Veteran banner01.jpg

2012, modellek a harmadik évezredre

028Economia.jpg
--
  • Renault Kangoo
  • Mercedes-Benz M hybrid
  • Eleketromos kisautók
--
MB M hybr.jpg
--
Popekangoo2660.jpg


Veteran banner01.jpg

Táblázatok (ideiglenes)

  • Pápák a XX., XXI. században
Pápai neve magyarul Uralkodása Pápai neve latinul Eredeti neve
X. Piusz pápa 1903. augusztus 4. 1914. augusztus 20. Papa PIUS Decimus Giuseppe Melchiorre Sarto
XV. Benedek pápa 1914. szeptember 3. – 1922. január 22. Papa BENEDICTUS Quintus Decimus Giacomo della Chiesa
XI. Piusz pápa 1922. február 6. – 1939. február 10. Papa PIUS Undecimus Achille Ratti
XII. Piusz pápa 1939. március 2. – [[1958. október 9. Papa PIUS Duodecimus Maria Giuseppe Giovanni Eugenio Pacelli
XXIII. János pápa 1958. október 28. – 1963. június 3. Papa IOANNES Vicesimus Tertius Angelo Giuseppe Roncalli
VI. Pál pápa 1963. június 21. – 1978. augusztus 6. Papa PAULUS Sextus Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini
I. János Pál pápa 1978. augusztus 26. – 1978. szeptember 28. Papa IOANNES PAULUS Primus Albino Luciani
II. János Pál pápa 1978. október 16. – 2005. április 2. Papa IOANNES PAULUS Secundus Karol Józef Wojtyła
XVI. Benedek pápa 2005. április 19.- Papa BENEDICTUS Sextus Decimus Joseph Ratzinger
  • Pápai látogatások külföldön

Külön listát nem készítettünk erről, mindenesetre a XX. közlekedési "forradalma" távolságban és időben is kitárta a lehetőségeket az utazásokra. A pápák közül a legtöbbet II. János Pál pápa utazott a világban, több mint 100 esetben látogatta meg a híveket, a világ számos országában.

  • Autó típusok a gyűjteményben (cikkben)

Veteran banner01.jpg

Videotár

Videohead01.jpg
PÁPAI HINTÓK ÉS JÁRMŰVEK A VATIKÁN MÚZEUMBAN
MUSEO VATICANO
MÚZEUMI SÉTA
CITROEN C6, a LICTORIA SIX alapmodellje
CITROEN SM PRESIDENT
A PÁPA LENGYELORSZÁGI ÚTJAI
ISOTTA FRASCHINI (1929)
MERCEDES-BENZ NÜRBURG 460 (1930)
MERCEDES-BENZ 300 -ADENAUER LIMOUSINE- (1960)
MERCEDES-BENZ 600 PULLMANN LANDAULET (1966)
AMERIKAI LÁTOGATÁS
A PÁPA ELLENI MERÉNYLET (FIAT Campagnola)
XVI. BENEDEK PÁPA DUCATI motorkerékpárokat szemlél
CZ 500 Vatican -1939 motorkerékpár
Videohead01.jpg

Veteran banner01.jpg

Források, hivatkozások

Ajánlott cikkek, blogok


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg