UAZ
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán UAZ járművek: galéria) |
(→UAZ-450, -452: jav) |
||
(14 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
15. sor: | 15. sor: | ||
== Veterán UAZ márkatörténet == | == Veterán UAZ márkatörténet == | ||
- | Az Uljanovszki Autógyárat 1941-ben hozták létre a Szovjetunió elleni német támadás miatt keletre költöztetett moszkvai ZiSZ gyár egyik üzemegységeként. 1941. október 20-án érkeztek meg az első szakemberek a városba, a termelés pedig 1942-ben indult meg. Kezdetben tüzérségi lőszereket és a ZiSZ–5 teherautót gyártották. A termelés beindulását követő második hónapban már napi 30 teherautót állítottak elő Uljanovszkban. A Szovjetunió Állami Védelmi Bizottsága 1943. június 22-én hozott határozatot arról, hogy a Moszkvából kitelepített gépekkel működő ZiSZ-gyáregység bázisán egy önálló járműgyárat hoznak létre. | + | Az Uljanovszki Autógyárat 1941-ben hozták létre a Szovjetunió elleni német támadás miatt keletre költöztetett moszkvai ZiSZ gyár egyik üzemegységeként. 1941. október 20-án érkeztek meg az első szakemberek a városba, a termelés pedig 1942-ben indult meg. Kezdetben tüzérségi lőszereket és a ZiSZ–5 teherautót gyártották. A termelés beindulását követő második hónapban már napi 30 teherautót állítottak elő Uljanovszkban. A Szovjetunió Állami Védelmi Bizottsága 1943. június 22-én hozott határozatot arról, hogy a Moszkvából kitelepített gépekkel működő ZiSZ-gyáregység bázisán egy önálló járműgyárat hoznak létre. |
- | + | <gallery caption= "ZISZ TÍPUSOK (1942-1947)" > | |
+ | Fájl:ZIS-5.jpg|ZISZ-5 | ||
+ | Fájl:UlZisz-253.jpg|UlZISZ-253 | ||
+ | </gallery> | ||
1944 májusára elkészült egy saját fejlesztésű kísérleti jármű is, a 3,5 tonnás UlZiSZ–253 típusú teherautó, melynek a sorozatgyártására azonban nem került sor. 1944 végén beszüntették Uljanovszkban a ZiSZ–5-ösök gyártását, melyet áttelepítettek a miasszi autógyárba (ma: Ural Autógyár). Az így felszabadult gyártókapacitást elkezdték átállítani a Gorkiji Autógyárban (GAZ) a Ford–AA bázisán kifejlesztett 1,5 tonnás GAZ–AA teherautó gyártására. Az első GAZ–AA teherautót 1947. október 26-án szerelték össze. Az Uljanovszki Autógyár ezt követően is a Gorkiji Autógyár különféle modelljeit szerelte össze, így ott készült 1954-től a GAZ–69 terepjáró gépkocsi. 1956-tól már nem csak összeszerelés folyt az UAZ-nál, a GAZ–69 és a GAZ–69A terepjárók teljes gyártását ott végezték. A gyár saját fejlesztése az 1957-től gyártott, azonos alvázra épített UAZ–450 kisteherautó- és mikrobusz-család. 1966-tól ennek modernizált, továbbfejlesztett változatát, az UAZ–452-t gyártották. 1972-ben kezdődött el a GAZ–69 utódjának szánt UAZ–469 terepjáró sorozatgyártása. Az Uljanovszki Autógyárban 1974. február 18-án készítették el az egymilliomodik járművet. | 1944 májusára elkészült egy saját fejlesztésű kísérleti jármű is, a 3,5 tonnás UlZiSZ–253 típusú teherautó, melynek a sorozatgyártására azonban nem került sor. 1944 végén beszüntették Uljanovszkban a ZiSZ–5-ösök gyártását, melyet áttelepítettek a miasszi autógyárba (ma: Ural Autógyár). Az így felszabadult gyártókapacitást elkezdték átállítani a Gorkiji Autógyárban (GAZ) a Ford–AA bázisán kifejlesztett 1,5 tonnás GAZ–AA teherautó gyártására. Az első GAZ–AA teherautót 1947. október 26-án szerelték össze. Az Uljanovszki Autógyár ezt követően is a Gorkiji Autógyár különféle modelljeit szerelte össze, így ott készült 1954-től a GAZ–69 terepjáró gépkocsi. 1956-tól már nem csak összeszerelés folyt az UAZ-nál, a GAZ–69 és a GAZ–69A terepjárók teljes gyártását ott végezték. A gyár saját fejlesztése az 1957-től gyártott, azonos alvázra épített UAZ–450 kisteherautó- és mikrobusz-család. 1966-tól ennek modernizált, továbbfejlesztett változatát, az UAZ–452-t gyártották. 1972-ben kezdődött el a GAZ–69 utódjának szánt UAZ–469 terepjáró sorozatgyártása. Az Uljanovszki Autógyárban 1974. február 18-án készítették el az egymilliomodik járművet. | ||
24. sor: | 27. sor: | ||
=== UAZ-450, -452 === | === UAZ-450, -452 === | ||
- | Az UAZ–452 az Uljanovszki Autógyár (UAZ) 1966-tól gyártott terepjáró kisbusza. Népszerű neve Buhanka. Platós kistehergépkocsi változata az UAZ–452D. A Magyar Honvédségnél is rendszeresítve volt, főleg híradó, tűzszerész, utász és orvosi alakulatoknál. Azóta is gyakran használják a civil életben, pl az önkéntes tűzoltók, erdészek, cserkészcsapatok, vadászok, szőlészeti-mezőgazdasági munkások. A jármű az UAZ–450 továbbfejlesztett változata. | + | Az UAZ–452 az Uljanovszki Autógyár (UAZ) 1966-tól gyártott terepjáró kisbusza. Népszerű neve Buhanka. Platós kistehergépkocsi változata az UAZ–452D. A Magyar Honvédségnél is rendszeresítve volt, főleg híradó, tűzszerész, utász és orvosi alakulatoknál. Azóta is gyakran használják a civil életben, pl az önkéntes tűzoltók, erdészek, cserkészcsapatok, vadászok, szőlészeti-mezőgazdasági munkások. A jármű az UAZ–450 (1957-1966)továbbfejlesztett változata. |
=== UAZ-469 === | === UAZ-469 === | ||
30. sor: | 33. sor: | ||
Az első sorozatgyártású példány 1972. december 15-én készült el. Szolgálatba 1973-ban állt, felváltva elődjét, a GAZ–69-et. Az UAZ–469 két fő erénye a szinte bármely terepen való megbízható üzemelés és a könnyű vezethetőség. | Az első sorozatgyártású példány 1972. december 15-én készült el. Szolgálatba 1973-ban állt, felváltva elődjét, a GAZ–69-et. Az UAZ–469 két fő erénye a szinte bármely terepen való megbízható üzemelés és a könnyű vezethetőség. | ||
- | <gallery> | + | <gallery caption= "UAZ TÍPUSOK" > |
Fájl:GAZ69.jpg|GAZ-69 | Fájl:GAZ69.jpg|GAZ-69 | ||
Fájl:Uaz450.jpg|UAZ-450 | Fájl:Uaz450.jpg|UAZ-450 | ||
+ | Fájl:UAZ-452.jpg|UAZ-452 | ||
+ | Fájl:UAZ-469.jpg|UAZ-469 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
+ | * [[GAZ 69]] (1954-1972) | ||
* [[UAZ 450]] (1957-1966) | * [[UAZ 450]] (1957-1966) | ||
* [[UAZ 452]] (1966-1973) | * [[UAZ 452]] (1966-1973) | ||
* [[UAZ 469]] (1972-n.a.) | * [[UAZ 469]] (1972-n.a.) | ||
- | [[Fájl:UAZ469-01.jpg| | + | [[Fájl:UAZ469-01.jpg|560px|center|UAZ-469]] |
== Kapcsolódó UAZ hivatkozások == | == Kapcsolódó UAZ hivatkozások == | ||
46. sor: | 52. sor: | ||
* [https://hu.wikipedia.org/wiki/Uljanovszki_Aut%C3%B3gy%C3%A1r UAZ - Wikipédia HU] | * [https://hu.wikipedia.org/wiki/Uljanovszki_Aut%C3%B3gy%C3%A1r UAZ - Wikipédia HU] | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=UAZ]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2015. december 6., 09:16-kori változata
UAZ | |
Ульяновский Aвтомобильный 3авод | |
Alapítva | 1941 |
Székhely | Uljanovszk, Oroszország |
A(z) UAZ weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán UAZ márkatörténet
Az Uljanovszki Autógyárat 1941-ben hozták létre a Szovjetunió elleni német támadás miatt keletre költöztetett moszkvai ZiSZ gyár egyik üzemegységeként. 1941. október 20-án érkeztek meg az első szakemberek a városba, a termelés pedig 1942-ben indult meg. Kezdetben tüzérségi lőszereket és a ZiSZ–5 teherautót gyártották. A termelés beindulását követő második hónapban már napi 30 teherautót állítottak elő Uljanovszkban. A Szovjetunió Állami Védelmi Bizottsága 1943. június 22-én hozott határozatot arról, hogy a Moszkvából kitelepített gépekkel működő ZiSZ-gyáregység bázisán egy önálló járműgyárat hoznak létre.
1944 májusára elkészült egy saját fejlesztésű kísérleti jármű is, a 3,5 tonnás UlZiSZ–253 típusú teherautó, melynek a sorozatgyártására azonban nem került sor. 1944 végén beszüntették Uljanovszkban a ZiSZ–5-ösök gyártását, melyet áttelepítettek a miasszi autógyárba (ma: Ural Autógyár). Az így felszabadult gyártókapacitást elkezdték átállítani a Gorkiji Autógyárban (GAZ) a Ford–AA bázisán kifejlesztett 1,5 tonnás GAZ–AA teherautó gyártására. Az első GAZ–AA teherautót 1947. október 26-án szerelték össze. Az Uljanovszki Autógyár ezt követően is a Gorkiji Autógyár különféle modelljeit szerelte össze, így ott készült 1954-től a GAZ–69 terepjáró gépkocsi. 1956-tól már nem csak összeszerelés folyt az UAZ-nál, a GAZ–69 és a GAZ–69A terepjárók teljes gyártását ott végezték. A gyár saját fejlesztése az 1957-től gyártott, azonos alvázra épített UAZ–450 kisteherautó- és mikrobusz-család. 1966-tól ennek modernizált, továbbfejlesztett változatát, az UAZ–452-t gyártották. 1972-ben kezdődött el a GAZ–69 utódjának szánt UAZ–469 terepjáró sorozatgyártása. Az Uljanovszki Autógyárban 1974. február 18-án készítették el az egymilliomodik járművet.
Veterán UAZ járművek
GAZ-69
Az Uljanovszki Autógyár a Gorkiji Autógyár különféle modelljeit szerelte össze, így ott készült 1954-től a GAZ–69 terepjáró gépkocsi. 1956-tól már nem csak összeszerelés folyt az UAZ-nál, a GAZ–69 és a GAZ–69A terepjárók teljes gyártását ott végezték.
UAZ-450, -452
Az UAZ–452 az Uljanovszki Autógyár (UAZ) 1966-tól gyártott terepjáró kisbusza. Népszerű neve Buhanka. Platós kistehergépkocsi változata az UAZ–452D. A Magyar Honvédségnél is rendszeresítve volt, főleg híradó, tűzszerész, utász és orvosi alakulatoknál. Azóta is gyakran használják a civil életben, pl az önkéntes tűzoltók, erdészek, cserkészcsapatok, vadászok, szőlészeti-mezőgazdasági munkások. A jármű az UAZ–450 (1957-1966)továbbfejlesztett változata.
UAZ-469
Az UAZ–469 az Uljanovszki Autógyár (UAZ) terepjáró gépjárműve. A szovjet Vörös Hadsereg és a Varsói Szerződés tagállamai részére lett kifejlesztve, illetve az ejtőernyős deszantcsapatok igényeit is figyelembe vették a tervezés során. Egyszerű szerkezete és kis karbantartási igénye miatt széleskörűen elterjedt mind katonai, mind a polgári piacokon, népszerű járműtípus napjainkban is.
Az első sorozatgyártású példány 1972. december 15-én készült el. Szolgálatba 1973-ban állt, felváltva elődjét, a GAZ–69-et. Az UAZ–469 két fő erénye a szinte bármely terepen való megbízható üzemelés és a könnyű vezethetőség.
Kapcsolódó UAZ hivatkozások