UAZ

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán UAZ márkatörténet: történet)
(Kapcsolódó UAZ hivatkozások: hivatkozások)
26. sor: 26. sor:
== Kapcsolódó UAZ hivatkozások ==
== Kapcsolódó UAZ hivatkozások ==
-
 
+
{{Commonskat|UAZ vehicles|UAZ-járművek}}
 +
* [http://www.uaz.ru/company/history/ Az UAZ története (orosz nyelven)]
 +
* [https://hu.wikipedia.org/wiki/Uljanovszki_Aut%C3%B3gy%C3%A1r UAZ - Wikipédia HU]

A lap 2015. december 6., 06:53-kori változata

UAZ
Alapítva1944
SzékhelyUljanovszk, Oroszország
A(z) UAZ weboldala


Veterán UAZ márkatörténet

Az Uljanovszki Autógyárat 1941-ben hozták létre a Szovjetunió elleni német támadás miatt keletre költöztetett moszkvai ZiSZ gyár egyik üzemegységeként. 1941. október 20-án érkeztek meg az első szakemberek a városba, a termelés pedig 1942-ben indult meg. Kezdetben tüzérségi lőszereket és a ZiSZ–5 teherautót gyártották. A termelés beindulását követő második hónapban már napi 30 teherautót állítottak elő Uljanovszkban. A Szovjetunió Állami Védelmi Bizottsága 1943. június 22-én hozott határozatot arról, hogy a Moszkvából kitelepített gépekkel működő ZiSZ-gyáregység bázisán egy önálló járműgyárat hoznak létre.

1944 májusára elkészült egy saját fejlesztésű kísérleti jármű is, a 3,5 tonnás UlZiSZ–253 típusú teherautó, melynek a sorozatgyártására azonban nem került sor. 1944 végén beszüntették Uljanovszkban a ZiSZ–5-ösök gyártását, melyet áttelepítettek a miasszi autógyárba (ma: Ural Autógyár). Az így felszabadult gyártókapacitást elkezdték átállítani a Gorkiji Autógyárban (GAZ) a Ford–AA bázisán kifejlesztett 1,5 tonnás GAZ–AA teherautó gyártására. Az első GAZ–AA teherautót 1947. október 26-án szerelték össze. Az Uljanovszki Autógyár ezt követően is a Gorkiji Autógyár különféle modelljeit szerelte össze, így ott készült 1954-től a GAZ–69 terepjáró gépkocsi. 1956-tól már nem csak összeszerelés folyt az UAZ-nál, a GAZ–69 és a GAZ–69A terepjárók teljes gyártását ott végezték. A gyár saját fejlesztése az 1957-től gyártott, azonos alvázra épített UAZ–450 kisteherautó- és mikrobusz-család. 1966-tól ennek modernizált, továbbfejlesztett változatát, az UAZ–452-t gyártották. 1972-ben kezdődött el a GAZ–69 utódjának szánt UAZ–469 terepjáró sorozatgyártása. Az Uljanovszki Autógyárban 1974. február 18-án készítették el az egymilliomodik járművet.

Veterán UAZ járművek

Kapcsolódó UAZ hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz UAZ-járművek témájú médiaállományokat.

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=UAZ