Tünde robogó

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „ == Tünde robogó típustörténet == A '''Tünde robogó''' 960-ban mutatkozott be. A kismotor létrejöttének egyik fő mozgatórugója az volt, hogy a [[Csepeli Mot…”)
1. sor: 1. sor:
 +
{{Motor
 +
| név = Tünde robogó
 +
| kép =
 +
| képméret =
 +
| képaláírás =
 +
| gyártó = Csepeli Motorkerékpárgyár
 +
| gyártás helye = Magyarország, Budapest, Csepel
 +
| év = 1960-1962<!-- tól-ig -->
 +
| darabszám = ~3000<!-- teljes darabszám -->
 +
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
 +
| kategória = túramotor <!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó -->
 +
| tervező =
 +
| modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak -->
 +
| hossz = 1880 mm
 +
| szélesség = 670 mm
 +
| magasság = 970 mm
 +
| tömeg = 115 kg
 +
| tengelytáv = 1250 mm
 +
| üzemanyag = benzin
 +
| tank =
 +
| motor = 174 cm3
 +
| felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 62x57,5 mm), keverékolajozás (1/20 arány)
 +
| váltó = 4 fokozatú
 +
| teljesítmény = 8 LE (5000 f/min)
 +
| nyomaték =
 +
| fogyasztás = 3,5 liter
 +
| gyorsulás =
 +
| végsebesség = 90 km/h
 +
| kapcsolódó modellek = [[Csepeli Motorkerékpárgyár]]
 +
}}

A lap 2010. december 11., 09:24-kori változata

Tünde robogó
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Motorkerékpárgyár
Gyártás helyeMagyarország, Budapest, Csepel
Gyártás éve1960-1962
Darabszám~3000
Kategóriatúramotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz1880 mm
Szélesség670 mm
Magasság970 mm
Tömeg115 kg
Tengelytáv1250 mm
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
Motor174 cm3
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 62x57,5 mm), keverékolajozás (1/20 arány)
Váltó4 fokozatú
Teljesítmény8 LE (5000 f/min)
Átlagfogyasztás3,5 liter
Max. sebesség90 km/h

Kapcsolódó modellek
Csepeli Motorkerékpárgyár



Tünde robogó típustörténet

A Tünde robogó 960-ban mutatkozott be. A kismotor létrejöttének egyik fő mozgatórugója az volt, hogy a Csepeli Motorkerékpárgyár egyesült a Nagytömegárú-gyárral, utóbbiban a hadiipari termelés megszűnése kapcsán jelentős volt a nagy présgépes szabad kapacitás.

Persze a vásárlóknak komoly érveket kellett szolgáltatni ahhoz, hogy kellendő legyen a magyar kismotor, ezt a Tünde használati útmutatóban a következőképpen oldották meg: „Miért jobb a (Tünde) robogó a motorkerékpárnál? Burkolata védelmet nyújt az úttest, valamint a motor tisztátlanságaival szemben. A motoros lovagló testtartását a robogón normális ülő testtartás váltja fel. A robogó könnyebb kezelhetőségét biztosítják a kisebb méretű kerekek révén csökkentett méretek, a mélyebb súlypont, a hatékonyabb rugózás, a bontható keréktárcsák”.


Az R175/80 típusnév alatt futó Tünde robogó nem csak külsejét tekintve volt „eltalált”, de technikáját tekintve is korszerűnek számított. A robogó lelkét az egyhengeres, kétütemű, fekvő elhelyezésű, keresztben forgó, Schnürle- rendszerű motor adta. A bordázott blokkot a lendkerékmágnes forgórészére szerelt ventilátor hűtötte.

Mindezek ellenére a Tünde robogóból mindössze kb. 3000 darab került a piacra.


Tünde robogó források, hivatkozások