Tünde robogó
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „ == Tünde robogó típustörténet == A '''Tünde robogó''' 960-ban mutatkozott be. A kismotor létrejöttének egyik fő mozgatórugója az volt, hogy a [[Csepeli Mot…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {{Motor | ||
+ | | név = Tünde robogó | ||
+ | | kép = | ||
+ | | képméret = | ||
+ | | képaláírás = | ||
+ | | gyártó = Csepeli Motorkerékpárgyár | ||
+ | | gyártás helye = Magyarország, Budapest, Csepel | ||
+ | | év = 1960-1962<!-- tól-ig --> | ||
+ | | darabszám = ~3000<!-- teljes darabszám --> | ||
+ | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
+ | | kategória = túramotor <!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó --> | ||
+ | | tervező = | ||
+ | | modell = <!-- annak a modellnek a megnevezése, amire a műszaki adatok vonatkoznak --> | ||
+ | | hossz = 1880 mm | ||
+ | | szélesség = 670 mm | ||
+ | | magasság = 970 mm | ||
+ | | tömeg = 115 kg | ||
+ | | tengelytáv = 1250 mm | ||
+ | | üzemanyag = benzin | ||
+ | | tank = | ||
+ | | motor = 174 cm3 | ||
+ | | felépítés = 1 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 62x57,5 mm), keverékolajozás (1/20 arány) | ||
+ | | váltó = 4 fokozatú | ||
+ | | teljesítmény = 8 LE (5000 f/min) | ||
+ | | nyomaték = | ||
+ | | fogyasztás = 3,5 liter | ||
+ | | gyorsulás = | ||
+ | | végsebesség = 90 km/h | ||
+ | | kapcsolódó modellek = [[Csepeli Motorkerékpárgyár]] | ||
+ | }} | ||
A lap 2010. december 11., 09:24-kori változata
Tünde robogó | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel |
Gyártás éve | 1960-1962 |
Darabszám | ~3000 |
Kategória | túramotor |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 1880 mm |
Szélesség | 670 mm |
Magasság | 970 mm |
Tömeg | 115 kg |
Tengelytáv | 1250 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | 174 cm3 |
Felépítés | 1 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 62x57,5 mm), keverékolajozás (1/20 arány) |
Váltó | 4 fokozatú |
Teljesítmény | 8 LE (5000 f/min) |
Átlagfogyasztás | 3,5 liter |
Max. sebesség | 90 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Csepeli Motorkerékpárgyár |
Tünde robogó típustörténet
A Tünde robogó 960-ban mutatkozott be. A kismotor létrejöttének egyik fő mozgatórugója az volt, hogy a Csepeli Motorkerékpárgyár egyesült a Nagytömegárú-gyárral, utóbbiban a hadiipari termelés megszűnése kapcsán jelentős volt a nagy présgépes szabad kapacitás.
Persze a vásárlóknak komoly érveket kellett szolgáltatni ahhoz, hogy kellendő legyen a magyar kismotor, ezt a Tünde használati útmutatóban a következőképpen oldották meg: „Miért jobb a (Tünde) robogó a motorkerékpárnál? Burkolata védelmet nyújt az úttest, valamint a motor tisztátlanságaival szemben. A motoros lovagló testtartását a robogón normális ülő testtartás váltja fel. A robogó könnyebb kezelhetőségét biztosítják a kisebb méretű kerekek révén csökkentett méretek, a mélyebb súlypont, a hatékonyabb rugózás, a bontható keréktárcsák”.
Az R175/80 típusnév alatt futó Tünde robogó nem csak külsejét tekintve volt „eltalált”, de technikáját tekintve is korszerűnek számított. A robogó lelkét az egyhengeres, kétütemű, fekvő elhelyezésű, keresztben forgó, Schnürle- rendszerű motor adta. A bordázott blokkot a lendkerékmágnes forgórészére szerelt ventilátor hűtötte.
Mindezek ellenére a Tünde robogóból mindössze kb. 3000 darab került a piacra.
Tünde robogó források, hivatkozások
- [Tünde robogó használati utasítás]
- Martói Motorkerékpár-gyűjtemény