Polski Fiat

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(cikk)
(Polski Fiat 126p: cikk szerk)
78. sor: 78. sor:
'''Modellváltozatok:'''
'''Modellváltozatok:'''
-
* '''[[Polski Fiat 126p 500]]'''
+
* '''[[Polski Fiat 126p 600]]''' (1972-től)
-
* '''[[Polski Fiat 126p 600]]'''
+
* '''[[Polski Fiat 126p 650]]''' (1977-től)
-
* '''[[Polski Fiat 126p 650]]'''
+
* '''[[Polski Fiat 126p 650E]] /OBR SM/'''(1982-től)
 +
* '''[[Polski Fiat 126p 700 Bis]]''' (1987-1991)
 +
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
-
A különálló '''Polski Fiat''' márka az [[1990-es évek]]ben eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket.
+
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" '''Polski Fiat''' márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)''
-
''(FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))''
+
-
A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben.
+
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.
==Képtár==
==Képtár==

A lap 2012. október 9., 19:24-kori változata

Polski Fiat
Polski-Fiat-Logo.png
Under construction
Alapítva1932
Megszűnt1990~
SzékhelyVarsó, Bielsko Biala, Lengyelország

Tartalomjegyzék

A Polski Fiat rövid története

A Polski Fiat egy lengyel autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.

Const1.gif

Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)

Logo-polski fiat.jpg
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.

A főbb gyártmányok voltak:

Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:

A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.

A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez

Polski Fiat 125p

A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta.

Polski Fiat 125p modellek:

A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.

FSO Polonez

Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.

Polonez modellek

Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.

Polski Fiat 126p

1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.

Modellváltozatok:

A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.

Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)

A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.

Képtár

Videó galéria

Források, hivatkozások

  • [en:Polski Fiat]]
  • [de:Polski Fiat]]
  • [eo:Polski Fiat]]
  • [fi:Polski-Fiat]]
  • [fr:Polski Fiat]]
  • [it:Polski Fiat]]
  • [ja:ポルスキ・フィアット]]
  • [no:Polski Fiat]]
  • [pl:Polski Fiat]]
  • [sv:Polski Fiat]]