Polski Fiat

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Polski Fiat nyitás)
a (Videó galéria: törlöt video down)
 
(28 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Márka
{{Márka
| név = Polski Fiat
| név = Polski Fiat
-
| logo =  
+
| logo = Polski-Fiat-Logo.png
-
| képméret =  
+
| képméret = 150px
| képaláírás = Under construction
| képaláírás = Under construction
| alapítva = 1932
| alapítva = 1932
| alapító =  
| alapító =  
| megszűnt = 1990~
| megszűnt = 1990~
-
| székhely = Bielsko Biala, Lengyelország
+
| székhely = Varsó, Bielsko Biala, Lengyelország
| jelmondat =  
| jelmondat =  
| kulcsemberek =  
| kulcsemberek =  
| honlap =  
| honlap =  
}}
}}
 +
=='''A Polski Fiat rövid története'''==
 +
A '''Polski Fiat''' egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi [[Fiat]] cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.
-
[[Fájl:Const1.gif|center]]
+
Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben.
 +
A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének ([[Polski Fiat 125]]) gyártásának megkezdésével.
 +
A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest,  a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.
-
[[Fájl:Polski Fiat 126p rocznik 1973.jpg|thumb|200px|Polski Fiat 126p]]
+
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
[[Fájl:Polski Fiat 125p 1980.jpg|thumb|200px|Polski Fiat 125p]]
+
-
A '''Polski Fiat''' egy [[lengyelország|lengyel]] autómárka. Ezzel a névvel az [[olaszország|olasz]] [[Fiat]] cég licence alapján gyártották és szerelték össze Lengyelországban az ilyen nevű [[gépjármű]]veket.
+
-
==A II. világháború előtt==
+
=='''Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)'''==
-
A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt [[varsó]]i gyárában. Az [[autó]]kat egy újonnan alakult lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]], vagy a [[Polski Fiat Topolino]]). Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását.
+
 
 +
[[Fájl:Logo-polski_fiat.jpg|left]]A márkát [[1932]]-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a '''Polski Fiat''' értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán a[[Polski Fiat Topolino]], majd a [[Polski Fiat 508|PF 508/I]])a Fiat Balilla liszence. Az [[1930-as évek]] közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.
 +
 
 +
[[Fájl:PF508Junak.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 508 "Junak"''']]
 +
==='''A főbb gyártmányok voltak:'''===
-
Főbb gyártmányok voltak:
 
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak'''
*'''[[Polski Fiat 508|Polski Fiat 508/III]] Junak'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Mazur'''
29. sor: 34. sor:
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R'''
*'''[[Polski Fiat 621]] L''' és '''[[Polski Fiat 621]] R'''
-
Speciális [[katonaság|katonai]] modellek, Lengyelországban gyártva:
+
[[Fájl:Polski-fiat-518sidew.jpg|frame|center]]
 +
 
 +
[[Fájl:618_bus.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 618 Busz''']]
 +
 
 +
[[Fájl:PF_618.jpg|frame|center|'''Polski Fiat 618 "szolgálatban"''']]
 +
 
 +
 
 +
===Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:===
 +
[[Fájl:Obecny_lazik.jpg|center]]
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]'''
*'''[[Polski Fiat 508|IIIW Łazik]]'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik'''
*'''[[Polski Fiat 518]] Łazik'''
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke
*'''[[Polski Fiat 508/518]]''' - A [[Polski Fiat 508]] és a [[Polski Fiat 518]] keveréke
-
A gyártás megszűnt a [[második világháború]] kitörésével, amikor [[1939]]-ben a [[Harmadik Birodalom|németek]] lefoglalták a gyárat.
+
A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 
 +
=='''A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez''' ==
 +
 
 +
=== [[Fájl:125pfelirat.jpg]] Polski Fiat 125p===
 +
[[Fájl:125pgraphicsart.jpg|740px]]
 +
 
 +
A '''Polski Fiat''' márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Fiat 125]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése.
 +
Összesen 1 445 699 db került legyártásra.
 +
 
 +
'''Polski Fiat 125p modellek:'''
 +
 
 +
* '''[[Polski Fiat 125p 1300]]'''
 +
* '''[[Polski Fiat 125p 1500]]''' és továbbfejlesztéseik
 +
''(részletesebben az egyes típusoknál)''
 +
 
 +
[[Fájl:Polski-Fiat-125p-front.jpg|740px]]
 +
 
 +
[[Fájl:Fso-125p.jpeg|frame|center|'''Polski Fiat 125p''']]
 +
 
 +
A közismert "1500-as Polski" mellett a [[Fiat 127]]-es és [[Fiat 132]]-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
=== [[Fájl:FSO_Logo.png|180px]] '''FSO Polonez'''===
 +
 
 +
Eközben a '''Polski Fiat''' márkát 1983-ban felváltotta az [[FSO]](Fabryka Samochodów Osobowych), ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta.
 +
 
 +
[[Fájl:Polonez1500blue.jpg|740px]]
 +
 
 +
'''Polonez modellek'''
 +
*[[Polonez 1978-1986]] MR'78-MR'83-MR'85
 +
*[[Polonez 1986-1989]] MR'86-MR'87-MR'89
 +
*[[Polonez 1989-1997]] Caro (MR'91-MR'93)
 +
*[[Polonez 1997-2002]] Caro Plus (MR'97)
 +
*[[Polonez ATU]] 1996-1997 Atu
 +
*[[Polonez ATU Plus]]1997-2002 Atu Plus
 +
*[[Polonez Combi]]1999-2002 Kombi
 +
*[[Polonez Truck 1988]]-1988-1992 Truck
 +
*[[Polonez Truck 1992]] 1992-1997 Truck
 +
*[[Polonez Truck Plus]] 1997-2003 Truck Plus ([[Daewoo-FSO Truck Plus]])
 +
*[[Polonez Cargo]]1993-1997 Cargo
 +
*[[Polonez Cargo Plus]] 1997-2001 Cargo Plus
 +
*[[Polonez Coupe]] 1981-1983 Coupe
 +
 
 +
[[Fájl:Fso_polonez_b.jpg|740px]]
 +
 
 +
[[Fájl:Polonez-rally.jpg|740px]]
 +
 
 +
 
 +
Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 
 +
=== [[Fájl:Pf126logo.jpg|180px]] Polski Fiat 126p===
 +
[[Fájl:126pred.jpg|center|740px]]
 +
[[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.
 +
 
 +
'''Modellváltozatok:'''
 +
 
 +
* '''[[Polski Fiat 126p 600]]''' (1972-től)
 +
* '''[[Polski Fiat 126p 650]]''' (1977-től)
 +
* '''[[Polski Fiat 126p 650E]] /OBR SM/'''(1982-től)
 +
* '''[[Polski Fiat 126p 700 Bis]]''' (1987-1991)
 +
A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.
 +
 
 +
[[Fájl:Fiat_126psidew.jpg|frame|center]]
 +
 
 +
Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" '''Polski Fiat''' márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)''
 +
 
 +
A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.
 +
 
 +
[[Fájl:Fiat_126p1976.jpg|740px]]
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
==Képtár==
 +
{|align="center" style="border:outset 5px silver"
 +
|-
 +
|[[Fájl:Polski-Fiat-Logo.png]]
 +
|[[Fájl:PF125pBW.jpg|center]]
 +
|}
 +
[[Fájl:const1.gif]]
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
 +
 
 +
==Videó galéria==
 +
<youtube>v7roM6O1PFM</youtube>
 +
 
 +
<youtube>BHoAdgix9Hc</youtube>
 +
 
 +
<youtube>vMvbXTvdZlI</youtube>
 +
 
 +
<youtube>QNDbDHGAP4g</youtube>
 +
 
 +
<youtube>nxkigiyeF_U</youtube>
 +
 
 +
<youtube>y7J8ukWEiog</youtube>
 +
 
 +
<youtube>EdBbmLS8ZRc</youtube>
 +
 
 +
<youtube>5_eJM-7RVuA</youtube>
 +
 
 +
<youtube>NBeaqpWFeqw</youtube>
 +
 
 +
<youtube>cVmJeouUTLQ</youtube>
 +
 
 +
<youtube>EIw1rRme468</youtube>
 +
 
 +
[[Fájl:veteran_banner01.jpg]]
-
==A II. világháború után/FSO Polonez==
+
==Források, hivatkozások==
-
[[Fájl:1500 FSO.jpg|thumb|200px|FSO Polonez MR'78]]
+
-
[[Fájl:SDC177920.JPG|thumb|200px|Daewoo-FSO Polonez Truck Plus ST]]
+
-
A '''Polski Fiat''' márka az [[1960-as évek]]ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a [[Polski Fiat 125p]] licencét. Az első ilyen gépjárműveket [[1967]]-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk [[1968]] és [[1991]] között történt. Eközben a '''Polski Fiat''' márkát felváltotta az [[FSO]] [[1983]]-ban, ami az [[FSO Polonez]]t gyártotta.
+
-
'''FSO Polonez''' 
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia EN]
-
*[[1978]]-[[1986]] MR'78-MR'83-MR'85
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochod%C3%B3w_Osobowych FSO Wikipédia PL]
-
*[[1986]]-[[1989]] MR'86-MR'87-MR'89
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től PL]
-
*[[1991]]-[[1997]] Caro (MR'91-MR'93)
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat 1932-től EN]
-
*[[1997]]-[[2002]] Caro Plus (MR'97)
+
*[http://hu.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat Polski Fiat HU]
-
*[[1996]]-[[1997]] Atu
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL]
-
*[[1997]]-[[2002]] Atu Plus
+
*[http://de.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p Polski Fiat 125p PL]
-
*[[1999]]-[[2002]] Kombi
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p PL]
-
*[[1988]]-[[1992]] Truck
+
*[http://de.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 Polski Fiat 126p DE]
-
*[[1992]]-[[1997]] Truck
+
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez PL]
-
*[[1997]]-[[2003]] Truck Plus ([[Daewoo-FSO Truck Plus]])
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez FSO Polonez EN]
-
*[[1993]]-[[1997]] Cargo
+
-
*[[1997]]-[[2001]] Cargo Plus
+
-
*[[1981]] és [[1983]] Coupe
+
-
[[1973]] és [[2000]] között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a [[Polski Fiat 126|Polski Fiat 126p-t]], ami a [[Fiat 126]] másolata volt. A különálló '''Polski Fiat''' márka az [[1990-es évek]]ben eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket.
+
[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
[[Fájl:backtop.jpg|link=Polski Fiat]]
-
[[Kategória:Autók]]
 
-
-[en:Polski Fiat]]
+
[[Kategória:Autómárka]]
-
--[de:Polski Fiat]]
+
[[Kategória:Lengyelország]]
-
-[eo:Polski Fiat]]
+
-
-[fi:Polski-Fiat]]
+
-
-[fr:Polski Fiat]]
+
-
-[it:Polski Fiat]]
+
-
-[ja:ポルスキ・フィアット]]
+
-
-[no:Polski Fiat]]
+
-
-[pl:Polski Fiat]]
+
-
-[sv:Polski Fiat]]
+

A lap jelenlegi, 2012. október 26., 05:44-kori változata

Polski Fiat
Polski-Fiat-Logo.png
Under construction
Alapítva1932
Megszűnt1990~
SzékhelyVarsó, Bielsko Biala, Lengyelország

Tartalomjegyzék

A Polski Fiat rövid története

A Polski Fiat egy Lengyel autómárka. Ezzel a márkanévvel, már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, szereltek össze és gyártottak autókat Lengyelországban.

Az 1921-ben, forgalmazásra alakult vállalkozás, 1932-ig gyártással nem foglalkozott, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek eladását, valamint szervizelését bonyolította. A szerelésre és gyártásra késztető átalakulásra az 1930-as években jött el az idő, és így több sikeres FIAT modell is készült a Lengyel üzemben. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, az FSO gyártóbázisán, illetve égisze alatt, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.

A 125-ös torinói Fiatra alapított kialakítás, a korábbi 1300/1500-as Fiat szerkezeti egységeit és struktúráját kapta, míg a külső a díszítések egyszerűsítésével módosult. A kör alakú ikerlámpák kialakítása, a díszlécek elhagyása, a belső tér egyszerűbb volta, nem ártott meg a kinézetnek. Az FSO által előzőleg gyártott Warsawa 223-os képest, a Fiat 125p valóságos frontáttörésnek számított.

Veteran banner01.jpg

Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)

Logo-polski fiat.jpg
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.
Polski Fiat 508 "Junak"

A főbb gyártmányok voltak:

Polski-fiat-518sidew.jpg
Polski Fiat 618 Busz
Polski Fiat 618 "szolgálatban"


Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:

Obecny lazik.jpg

A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.

Veteran banner01.jpg

A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez

125pfelirat.jpg Polski Fiat 125p

125pgraphicsart.jpg

A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta. 1983-tól megszünt a Fiat liszenc szerződése, így ettől fogva, FSO 125p a modell hivatalos elnevezése. Összesen 1 445 699 db került legyártásra.

Polski Fiat 125p modellek:

(részletesebben az egyes típusoknál)

Polski-Fiat-125p-front.jpg

Polski Fiat 125p

A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.

Veteran banner01.jpg

FSO Logo.png FSO Polonez

Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.

Polonez1500blue.jpg

Polonez modellek

Fso polonez b.jpg

Polonez-rally.jpg


Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.

Veteran banner01.jpg

Pf126logo.jpg Polski Fiat 126p

126pred.jpg

1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.

Modellváltozatok:

A 126 típusait a Bielsko-Biala-i illetve a Tychy gyártósorokon összesen 3.128.313 példányban állították elő.

Fiat 126psidew.jpg

Az utolsó 1000 db-os limitált szériát (500-500db, piros-sárga) 2000-ben gyártották. Ezzel a termelés 2000. szeptember 22-én leállt. A "különálló" Polski Fiat márka már az 1990-es években megszűnt létezni, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta ott saját modelleket gyárt.(Fiat Auto Poland(FAP) 1992)

A fenti felsoroláson kívül, a 125p és 126p alaptípusaira, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben. Képgalériánkban ezekre is kitérünk.

Fiat 126p1976.jpg

Veteran banner01.jpg

Képtár

Polski-Fiat-Logo.png
PF125pBW.jpg

Const1.gif

Veteran banner01.jpg

Videó galéria

Veteran banner01.jpg

Források, hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg