Peugeot

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Lili (vitalap | szerkesztései) 2014. január 20., 08:47-kor történt szerkesztése után volt.
Peugeot
Peugeot logo 1927.gif
Peugeot logó 1927-ből.
Alapítva1889 (1700)
AlapítóPeugeot-család
SzékhelySochaux, Franciaország
A(z) Peugeot weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Peugeot márkatörténet

A Peugoet története az 1700-as évekre nyúlik vissza. A Peugeot-család számos területen rendelkezett érdekeltséggel, majd 1842-ben elindította az akkori divatot kiszolgáló krinolingyárát (női ruha, melynek formáját egy vasszerkezet adta), így kerülve közel a fémiparhoz. 1885-ben készült el az első bicikli, majd a Peugeot testvérek 1889-ben bemutatta első gőzhajtású, majd 1890-ben első, a Daimler erőforrásán alapuló benzinhajtású autómodelljüket. Pár évvel később pedig már teljes saját gyártású autókkal jelentkeztek.

Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a Bébé Peugeot volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, Lion-Peugeot néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.

A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet Ettore Bugatti tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a Peugeot 201-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC).

Peugeot 401 Eclipse a merevtető csomagtartóba rejtése közben.

Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető Peugeot 203-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg.

1955-ben a Peugeot először fordult Pininfarinához, a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a Peugeot 403-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.

1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a Peugeot 204-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott Peugeot 604-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott.

A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő Citroën 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő PSA (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.

Veterán Peugeot autók

I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek


I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek


II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek

 [Peugeot  604]] (1979-1986)

Veterán Peugeot motorok

Kapcsolódó Peugeot hivatkozások