Peugeot

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek)
 
(6 közbeeső változat nincs mutatva)
19. sor: 19. sor:
Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a [[Bébé Peugeot]] volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, [[Lion-Peugeot]] néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.
Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a [[Bébé Peugeot]] volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, [[Lion-Peugeot]] néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.
-
A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést.  
+
A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet [[Ettore Bugatti]] tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a [[Peugeot 201]]-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC).
-
Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető [[Peugeot 203]]-at, majd 1955-ben a tágasabb [[Peugeot 403]]-at.
+
[[Fájl:Peugeot-401-Eclipse.jpg|left|200px|thumb|Peugeot 401 Eclipse a merevtető csomagtartóba rejtése közben.]]
-
1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a [[Peugeot 204]]-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott [[Peugeot 604]]-el.
+
Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető [[Peugeot 203]]-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg.  
-
A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő [[Citroën]] 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő [[PSA]] (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.
+
1955-ben a Peugeot először fordult [[Pininfarina|Pininfarinához]], a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a [[Peugeot 403]]-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.
 +
1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a [[Peugeot 204]]-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott [[Peugeot 604]]-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott.
 +
 +
A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő [[Citroën]] 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő [[PSA]] (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.
== Veterán Peugeot autók ==
== Veterán Peugeot autók ==
 +
 +
==== I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek ====
* [[Peugeot Bébé]] (1902-n.a.)
* [[Peugeot Bébé]] (1902-n.a.)
* [[Peugeot Bébé "2."]] (1910-n.a.)
* [[Peugeot Bébé "2."]] (1910-n.a.)
 +
 +
 +
==== I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek ====
 +
* [[Peugeot Quadrilette]] (1921-n.a.)
* [[Peugeot Quadrilette]] (1921-n.a.)
* [[Peugeot 12-Six]] (n.a.-n.a.)
* [[Peugeot 12-Six]] (n.a.-n.a.)
40. sor: 49. sor:
* [[Peugeot 302]] (1936-1938)
* [[Peugeot 302]] (1936-1938)
* [[Peugeot 402]] (1935-1938)
* [[Peugeot 402]] (1935-1938)
 +
 +
 +
==== II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek ====
 +
 +
* [[Peugeot 203 A]] (1948-1954)
* [[Peugeot 203 A]] (1948-1954)
* [[Peugeot 203 C]] (1954-1960)
* [[Peugeot 203 C]] (1954-1960)
49. sor: 63. sor:
* [[Peugeot 304]] (1969-1979)
* [[Peugeot 304]] (1969-1979)
* [[Peugeot 504]] (1968-1983)
* [[Peugeot 504]] (1968-1983)
-
* [[Peugeot 604]] (1979-1986)
 
* [[Peugeot 104]] (1973-1988)
* [[Peugeot 104]] (1973-1988)
 +
* [[Peugeot 505]] (1979-1997)
 +
* [[Peugeot 604]] (1979-1986)
== Veterán Peugeot motorok ==
== Veterán Peugeot motorok ==
61. sor: 76. sor:
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Franciaország]]
[[Kategória:Franciaország]]
 +
 +
<meta name="keywords" content="veterán Peugeot,oldtimer Peugeot"></meta>
 +
<meta name="description" content="Peugeot - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2014. február 11., 13:45-kori változata

Peugeot
Peugeot logo 1927.gif
Peugeot logó 1927-ből.
Alapítva1889 (1700)
AlapítóPeugeot-család
SzékhelySochaux, Franciaország
A(z) Peugeot weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Peugeot márkatörténet

A Peugoet története az 1700-as évekre nyúlik vissza. A Peugeot-család számos területen rendelkezett érdekeltséggel, majd 1842-ben elindította az akkori divatot kiszolgáló krinolingyárát (női ruha, melynek formáját egy vasszerkezet adta), így kerülve közel a fémiparhoz. 1885-ben készült el az első bicikli, majd a Peugeot testvérek 1889-ben bemutatta első gőzhajtású, majd 1890-ben első, a Daimler erőforrásán alapuló benzinhajtású autómodelljüket. Pár évvel később pedig már teljes saját gyártású autókkal jelentkeztek.

Az első igazán sikeres modell az 1901-ben megjelenő a Bébé Peugeot volt. Ez idő tájt a Peogeout testvérek gyermekei is saját gyárat alapítottak, Lion-Peugeot néven, mely kezdetben motorbicikliket, majd 1908-tól autókat is gyártott.

A két cég 1910-ben egyesült, s ekkor jelent meg a Bébé újabb változata, melyet Ettore Bugatti tervezett. Habár a Peugeot egyre sikeresebb volt, az igazi áttörésre azonban még majd 20 évet kellett várni. 1929-ben jelent meg a Peugeot 201-es modell, mely a versenytársak által gyártott kisautókhoz képest több helyet kínált. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el. A Peugeot ekkor vezette be és védette le a három szemjegyből álló, középen nullát tartalmazó típusjelzést, melynél az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget. 1931-ben jelent meg a Peugeot 401 Eclipse, az első cabriolet, mely a csomagtartóba rejthető merevtetővel rendelkezett (ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC).

Peugeot 401 Eclipse a merevtető csomagtartóba rejtése közben.

Annak ellenére, hogy a II. világháború után a Peugeot sochaux-i gyárát gyakorlatilag teljesen lebombázták, 1945 végére már újraindult a gyártás, elsőként 202-es modelleket készített az oroszlános márka. 1948-ban mutatták be a számos karosszéria változatban rendelhető Peugeot 203-at. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulták és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelent meg.

1955-ben a Peugeot először fordult Pininfarinához, a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a Peugeot 403-at. Ez volt az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítettek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.

1965-ben mutatkozott be az első elsőkerék-hajtású Peougeot, a Peugeot 204-es. A cég 1975-ben próbálkozott újra a limuzin kategóriában az akkor piacra dobott Peugeot 604-el, amit európában elsőként turbó-dízel motor hajtott.

A Peogeout 1974-ben vásárolta fel az akkor már komoly gondokkal küszködő Citroën 30 százalékát, majd egy évvel később a maradék 70 százalékot is bekebelezte. Az így létrejövő PSA (Peugeot Société Anonyme – Peugeot vállalat) csoport jelentős kormányzati támogatást kapott a Citroën életben tartásához. A PSA megőrizte mindkét márka egyéni arculatát, miközben kiaknázta a gyártásban és a technológiai fejlesztésben rejlő szinergiákat.

Veterán Peugeot autók

I. világháború előtti oldtimer Peugeout modellek


I. és II. világháború között megjelent oldtimer Peugeout modellek


II. világháború utáni oldtimer Peugeout modellek

Veterán Peugeot motorok

Kapcsolódó Peugeot hivatkozások