Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Pannónia P20 | ||
| ||
Pannónia | ||
Gyártási adatok | ||
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár | |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel | |
Gyártás éve | 1968-1973 | |
Darabszám | ~7000 | |
Kategória | túramotor | |
A(z) modell műszaki adatai | ||
Méret és tömegadatok | ||
Hossz | 2010 mm | |
Szélesség | 615 mm | |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) | |
Tengelytáv | 1300 mm | |
Üzemanyag | benzin | |
Üzemanyagtartály | liter | |
Teljesítmény | ||
Motor | 246 cm3 | |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás | |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) | |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) | |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) | |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) | |
Max. sebesség | 112 km/h | |
Kapcsolódó modellek | ||
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Sági László, a P20 tervezője, emlékére
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással.
Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást. A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók. Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése. Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben. A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
Pannónia P20 viedók
Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!
- Virtuális Motoros Magazin