Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Pannónia P20 források, hivatkozások: jav) |
(→P 20 Műszaki adatok: javítások) |
||
(10 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
41. sor: | 41. sor: | ||
<youtube>pYo6kFyPYp0</youtube> | <youtube>pYo6kFyPYp0</youtube> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == '''P 20 Műszaki adatok''' == | ||
+ | |||
+ | {|rules=rows border=1 style="border-style: outset; border-width: 6px; border-color:navy;" | ||
+ | |+ | ||
+ | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Szerkezet | ||
+ | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Egység | ||
+ | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Jellemző | ||
+ | |-align="left" bgcolor="blue" style="color: White;" | ||
+ | |'''MOTOR''' | ||
+ | |'''Működési elv: kétütemű''' | ||
+ | |'''huroköblítéses, léghűtéses;''' | ||
+ | |- | ||
+ | |Hengerek száma | ||
+ | |2 | ||
+ | |elrendezés: kersztirányú | ||
+ | |- | ||
+ | |Furatátmérőˇ | ||
+ | |Löketˇ | ||
+ | |Lökettérfogatˇ | ||
+ | |- | ||
+ | |¤ 56 mm | ||
+ | |50 mm | ||
+ | |246 cm3 | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Dugattyúgyűrű | ||
+ | |Dugattyúcsapszeg | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ||
+ | |¤ 15 mm | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Forgattyús felek ékelési szöge | ||
+ | |180° | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Motor teljesítménye | ||
+ | |Legnagyobb forgatónyomaték | ||
+ | |Sűrítési viszony | ||
+ | |- | ||
+ | |22 LE 7500 fordulat/perc esetén | ||
+ | |2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | ||
+ | |8,5 : 1 - 11,5 : 1 | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Gyújtó és világító berendezés | ||
+ | |DG20 tip. 6 V/65 W | ||
+ | |főtengely dinamó | ||
+ | |- | ||
+ | |Előgyújtás mm-ben | ||
+ | |Gyújtógyertya hőértéke | ||
+ | |Gyújtógyertya pólushézaga | ||
+ | |- | ||
+ | |1,9 ą0,1 mm | ||
+ | |240-260 | ||
+ | |0,6 mm | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Porlasztók száma | ||
+ | |Porlasztók típusa | ||
+ | |Porlasztó torokmérete | ||
+ | |- | ||
+ | |2 | ||
+ | |P20 | ||
+ | |¤ 20 mm | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |főfúvóka | ||
+ | |¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |tűsfúvóka | ||
+ | |¤ 2,65 | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |üresjárati fúvóka | ||
+ | |¤ 0,30 | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |pótlevegő fúvóka | ||
+ | |¤ 1,3 mm | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |dúsító fúvóka | ||
+ | |¤ 0,6 mm | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Üzemanyag | ||
+ | |kétütemű motorolaj | ||
+ | |Keverési arány | ||
+ | |- | ||
+ | |86-92 oktánszámú benzin | ||
+ | |Arol 2T | ||
+ | |1 : 25 | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyagtartály | ||
+ | |16,5 liter, | ||
+ | |tartalék 3 liter | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyagfogyasztás | ||
+ | |4,2 liter/100 km | ||
+ | |(70 km/h sebesség esetén) | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Forgattyús tengely | ||
+ | |Forgattyús tengely csapágyazása | ||
+ | |Forgattyús csapágyak | ||
+ | |- | ||
+ | |kétrészes, bontható | ||
+ | |2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | ||
+ | |2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''ERŐÁTVITEL''' | ||
+ | |- | ||
+ | |Erőátvitel | ||
+ | |(főtengely és tengelykapcsoló között | ||
+ | |ferdefogazású fogaskerékpár | ||
+ | |- | ||
+ | |Sebességváltó csapágyazás | ||
+ | |2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű | ||
+ | |golyóscsapágy | ||
+ | |- | ||
+ | |Hátsókerék meghajtás | ||
+ | |5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Tengelykapcsoló | ||
+ | |Sebességváltó | ||
+ | |Sebességváltó szerkezet | ||
+ | |- | ||
+ | |olajban futó, parafa súrlódó betéttel | ||
+ | |5 fokozatú | ||
+ | |dobváltóval | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Áttételek | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Főtengely - tengelykapcsoló | ||
+ | |Sebességváltó - hátsókerék | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |1 : 3,25 | ||
+ | |1 : 2,67 (szóló) | ||
+ | |1 : 2,86 (oldalkocsi) | ||
+ | |-align="left" bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | ||
+ | |szóló | ||
+ | |oldalkocsi | ||
+ | |- | ||
+ | |I. sebességi fokozatban | ||
+ | |24,4 | ||
+ | |26,2 | ||
+ | |- | ||
+ | |II. sebességi fokozatban | ||
+ | |14,05 | ||
+ | |15,1 | ||
+ | |- | ||
+ | |III. sebességi fokozatban | ||
+ | |10,50 | ||
+ | |11,25 | ||
+ | |- | ||
+ | |IV. sebességi fokozatban | ||
+ | |8,25 | ||
+ | |8,85 | ||
+ | |- | ||
+ | |V. sebességi fokozatban | ||
+ | |7,15 | ||
+ | |7,68 | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Kenőolaj a sebességváltóban | ||
+ | |0,8-1 liter motorolaj | ||
+ | |SAE 40 nyáron SAE 30 télen | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''FUTÓMŰ - KEREKEK''' | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Felfüggesztés | ||
+ | |Első rugózás | ||
+ | |Hátsó rugózás | ||
+ | |-align="left" | ||
+ | | | ||
+ | |tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla | ||
+ | |állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású lengőhinta | ||
+ | |-align="left" | ||
+ | | | ||
+ | |Maximális rugózó út 130 mm | ||
+ | |Maximális rugózó út 90 mm | ||
+ | |-align="left" | ||
+ | |Első, hátsókerék csapágyazása | ||
+ | |2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként | ||
+ | |1 db 6205 lánckerékagyban | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Gumiabroncsok | ||
+ | |elől | ||
+ | |hátul | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |3,00"x18" | ||
+ | |3,25"x18" | ||
+ | |- | ||
+ | |oldalkocsi | ||
+ | | | ||
+ | |3,00"x18" | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Kerék abroncs | ||
+ | |2,15 Bx18" | ||
+ | |- | ||
+ | |Gumiabroncsok légnyomása | ||
+ | |szóló elől 1,4 att | ||
+ | |hátul 2,0 att | ||
+ | |- | ||
+ | |oldalkocsis | ||
+ | |elől 1,5 att | ||
+ | |hátul 2,6 att | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |oldalkocsi kerék | ||
+ | |1,4 att | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Fékek | ||
+ | |expanziós dobfék | ||
+ | |¤ 160x30 mm, | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''ELEKROMOS BERENDEZÉSEK''' | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Gyújtó és világító berendezés | ||
+ | |DG20 tip. 6 V/65 W | ||
+ | |főtengely dinamó | ||
+ | |- | ||
+ | |Gyújtótekercs | ||
+ | |2 db | ||
+ | |feszültség: 6 V | ||
+ | |- | ||
+ | |Gyújtáskapcsoló | ||
+ | |'''-NA-''' | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Akkumulátor | ||
+ | |feszültség: 6 V kapacitás: 12 Ah | ||
+ | |méretei: 122x60x135 mm | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Feszültségszabályozó | ||
+ | |KM 23 típusú | ||
+ | |kétoszlopos | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |bekapcs. feszültség | ||
+ | |6,2 -6,7 V | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |névleges feszültség | ||
+ | |6 V | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |üresjárati feszültség | ||
+ | |7-7,5 V | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |terhelési feszültség | ||
+ | |6,2-6,8 V | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |terhelési áram | ||
+ | |9,5-10,5 A | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |visszáram | ||
+ | |1-4 A | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Fényszóró | ||
+ | |¤ 160 mm | ||
+ | |asszimetrikus | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Izzók | ||
+ | |6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip., 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | ||
+ | |- | ||
+ | |Hátsó lámpa VT 5 típus | ||
+ | |Izzó: | ||
+ | |6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Sebességmérő óra: 0-160 km/h | ||
+ | |számláló: 100 000 km-ig | ||
+ | |módosítás: 1000 fordulat= 1 km | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Izzó | ||
+ | |3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | ||
+ | |- | ||
+ | |Jelzőkürt | ||
+ | |tányérkürt | ||
+ | |6 V 95 dB hangerővel | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK''' | ||
+ | |- | ||
+ | |Maximális sebesség | ||
+ | |szóló 130 km/h | ||
+ | |oldalkocsival 105 km/h | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Tartós utazósebesség | ||
+ | |szóló 100 km/h | ||
+ | |oldalkocsival 85 km/h | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | ||
+ | |0-80 km/h 6 s | ||
+ | |0-100 km/h 10 s | ||
+ | |- | ||
+ | |Legnagyobb fékhatás | ||
+ | |lassulás: 5 m/S2 | ||
+ | |(első-hátsó fék együtt) | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK''' | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Méretek - szélesség: 615 mm | ||
+ | |Teljes hossz: 2010 mm | ||
+ | |Tengelytávolság:1300 mm | ||
+ | |- | ||
+ | |Első tengelynyomás - üres: 69,9 kp | ||
+ | |egy személy: 92,8 kp | ||
+ | |két személy: 97,5kp | ||
+ | |- | ||
+ | |Hátsó tengelynyomás - üres: 86 kp | ||
+ | |egy személy: 137 kp | ||
+ | |két személy: 208,4 kp | ||
+ | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" | ||
+ | |Üres súly: 142 kp | ||
+ | |Hasznos súly: 155,9 kp | ||
+ | |Teljes súly: 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag | ||
+ | |} | ||
== '''P20 Műhelykönyv''' == | == '''P20 Műhelykönyv''' == | ||
- | Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. | + | '''Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással.''' ''Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség)'': |
+ | |||
+ | '''Előszó''' | ||
+ | [[Fájl:P20_21blokkséma.jpg|frame|left|'''A P20 motorblokk átnézete''']] | ||
- | |||
- | |||
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. | A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. | ||
+ | |||
A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. | A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. | ||
Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást. | Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást. | ||
- | A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók. | + | |
+ | A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók. | ||
+ | |||
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése. | Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése. | ||
+ | |||
Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben. | Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben. | ||
+ | |||
A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre. | A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre. | ||
'''Szerzők:''' SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL ''(Budapest, 1969)'' | '''Szerzők:''' SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL ''(Budapest, 1969)'' | ||
- | [http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm P20 műhelykönyv!] | + | [http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm '''P20 műhelykönyv'''!] |
- | == Pannónia P20 viedók == | + | == '''Képek és idézetek, innen-onnan''' == |
+ | [[Fájl:P20motor.jpg|center|720px]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
+ | |||
+ | == '''Pannónia P20 viedók''' == | ||
'''Egy felújított gyári P20''' | '''Egy felújított gyári P20''' | ||
76. sor: | 417. sor: | ||
<youtube>DOnxvfaBy7U</youtube> | <youtube>DOnxvfaBy7U</youtube> | ||
- | == Pannónia P20 források, hivatkozások == | + | == '''Pannónia P20 források, hivatkozások''' == |
* Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968) | * Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968) | ||
* Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970) | * Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970) | ||
* [http://www.marotimotor.hu/content/content_34.html Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján] | * [http://www.marotimotor.hu/content/content_34.html Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján] | ||
- | *[http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm P20 műhelykönyv!!!] | + | * [http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm P20 műhelykönyv!!!] |
- | *[http://www.vmm.hu/ Virtuális Motoros Magazin] | + | * [http://seba.veteranmotor.com/ P20 műhelykönyv PDF download] |
- | + | * [http://www.vmm.hu/ Virtuális Motoros Magazin] | |
+ | * [http://www.motorrevu.hu/motorteszt/Pannonia Motor Revű Pannónia motorteszt] | ||
[[Kategória:Motortípus]] | [[Kategória:Motortípus]] |
A lap jelenlegi, 2012. szeptember 13., 19:48-kori változata
Pannónia P20 | ||
| ||
Pannónia | ||
Gyártási adatok | ||
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár | |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel | |
Gyártás éve | 1968-1973 | |
Darabszám | ~7000 | |
Kategória | túramotor | |
A(z) modell műszaki adatai | ||
Méret és tömegadatok | ||
Hossz | 2010 mm | |
Szélesség | 615 mm | |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) | |
Tengelytáv | 1300 mm | |
Üzemanyag | benzin | |
Üzemanyagtartály | liter | |
Teljesítmény | ||
Motor | 246 cm3 | |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás | |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) | |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) | |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) | |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) | |
Max. sebesség | 112 km/h | |
Kapcsolódó modellek | ||
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Sági László, a P20 tervezője, emlékére
P 20 Műszaki adatok
Szerkezet | Egység | Jellemző |
---|---|---|
MOTOR | Működési elv: kétütemű | huroköblítéses, léghűtéses; |
Hengerek száma | 2 | elrendezés: kersztirányú |
Furatátmérőˇ | Löketˇ | Lökettérfogatˇ |
¤ 56 mm | 50 mm | 246 cm3 |
Dugattyúgyűrű | Dugattyúcsapszeg | |
2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ¤ 15 mm | |
Forgattyús felek ékelési szöge | 180° | |
Motor teljesítménye | Legnagyobb forgatónyomaték | Sűrítési viszony |
22 LE 7500 fordulat/perc esetén | 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | 8,5 : 1 - 11,5 : 1 |
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Előgyújtás mm-ben | Gyújtógyertya hőértéke | Gyújtógyertya pólushézaga |
1,9 ą0,1 mm | 240-260 | 0,6 mm |
Porlasztók száma | Porlasztók típusa | Porlasztó torokmérete |
2 | P20 | ¤ 20 mm |
főfúvóka | ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | |
tűsfúvóka | ¤ 2,65 | |
üresjárati fúvóka | ¤ 0,30 | |
pótlevegő fúvóka | ¤ 1,3 mm | |
dúsító fúvóka | ¤ 0,6 mm | |
Üzemanyag | kétütemű motorolaj | Keverési arány |
86-92 oktánszámú benzin | Arol 2T | 1 : 25 |
Üzemanyagtartály | 16,5 liter, | tartalék 3 liter |
Üzemanyagfogyasztás | 4,2 liter/100 km | (70 km/h sebesség esetén) |
Forgattyús tengely | Forgattyús tengely csapágyazása | Forgattyús csapágyak |
kétrészes, bontható | 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy |
ERŐÁTVITEL | ||
Erőátvitel | (főtengely és tengelykapcsoló között | ferdefogazású fogaskerékpár |
Sebességváltó csapágyazás | 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű | golyóscsapágy |
Hátsókerék meghajtás | 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | |
Tengelykapcsoló | Sebességváltó | Sebességváltó szerkezet |
olajban futó, parafa súrlódó betéttel | 5 fokozatú | dobváltóval |
Áttételek | ||
Főtengely - tengelykapcsoló | Sebességváltó - hátsókerék | |
1 : 3,25 | 1 : 2,67 (szóló) | 1 : 2,86 (oldalkocsi) |
Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | szóló | oldalkocsi |
I. sebességi fokozatban | 24,4 | 26,2 |
II. sebességi fokozatban | 14,05 | 15,1 |
III. sebességi fokozatban | 10,50 | 11,25 |
IV. sebességi fokozatban | 8,25 | 8,85 |
V. sebességi fokozatban | 7,15 | 7,68 |
Kenőolaj a sebességváltóban | 0,8-1 liter motorolaj | SAE 40 nyáron SAE 30 télen |
FUTÓMŰ - KEREKEK | ||
Felfüggesztés | Első rugózás | Hátsó rugózás |
tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla | állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású lengőhinta | |
Maximális rugózó út 130 mm | Maximális rugózó út 90 mm | |
Első, hátsókerék csapágyazása | 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként | 1 db 6205 lánckerékagyban |
Gumiabroncsok | elől | hátul |
3,00"x18" | 3,25"x18" | |
oldalkocsi | 3,00"x18" | |
Kerék abroncs | 2,15 Bx18" | |
Gumiabroncsok légnyomása | szóló elől 1,4 att | hátul 2,0 att |
oldalkocsis | elől 1,5 att | hátul 2,6 att |
oldalkocsi kerék | 1,4 att | |
Fékek | expanziós dobfék | ¤ 160x30 mm, |
ELEKROMOS BERENDEZÉSEK | ||
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Gyújtótekercs | 2 db | feszültség: 6 V |
Gyújtáskapcsoló | -NA- | |
Akkumulátor | feszültség: 6 V kapacitás: 12 Ah | méretei: 122x60x135 mm |
Feszültségszabályozó | KM 23 típusú | kétoszlopos |
bekapcs. feszültség | 6,2 -6,7 V | |
névleges feszültség | 6 V | |
üresjárati feszültség | 7-7,5 V | |
terhelési feszültség | 6,2-6,8 V | |
terhelési áram | 9,5-10,5 A | |
visszáram | 1-4 A | |
Fényszóró | ¤ 160 mm | asszimetrikus |
Izzók | 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip., 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | |
Hátsó lámpa VT 5 típus | Izzó: | 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 |
Sebességmérő óra: 0-160 km/h | számláló: 100 000 km-ig | módosítás: 1000 fordulat= 1 km |
Izzó | 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | |
Jelzőkürt | tányérkürt | 6 V 95 dB hangerővel |
FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK | ||
Maximális sebesség | szóló 130 km/h | oldalkocsival 105 km/h |
Tartós utazósebesség | szóló 100 km/h | oldalkocsival 85 km/h |
Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | 0-80 km/h 6 s | 0-100 km/h 10 s |
Legnagyobb fékhatás | lassulás: 5 m/S2 | (első-hátsó fék együtt) |
TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK | ||
Méretek - szélesség: 615 mm | Teljes hossz: 2010 mm | Tengelytávolság:1300 mm |
Első tengelynyomás - üres: 69,9 kp | egy személy: 92,8 kp | két személy: 97,5kp |
Hátsó tengelynyomás - üres: 86 kp | egy személy: 137 kp | két személy: 208,4 kp |
Üres súly: 142 kp | Hasznos súly: 155,9 kp | Teljes súly: 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag |
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.
A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.
A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.
Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.
A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
P20 műhelykönyv!
Képek és idézetek, innen-onnan
Pannónia P20 viedók
Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!
- P20 műhelykönyv PDF download
- Virtuális Motoros Magazin
- Motor Revű Pannónia motorteszt