Panhard

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Panhard márkatörténet)
22. sor: 22. sor:
A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a [[Citroën]] és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be.
A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a [[Citroën]] és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be.
-
 
== Veterán Panhard autók ==
== Veterán Panhard autók ==

A lap 2010. július 8., 13:50-kori változata

Panhard (Panhard et Levassor)
Panhard logo.jpg
Alapítva1887
AlapítóRené Panhard és Émilie Levassor
Megszűnt1965
SzékhelyPárizs, Franciaország


Veterán Panhard márkatörténet

A Panhard márkát René Panhard és Émilie Levassor hozta létre 1887-ben. Az eredetileg Panhard et Levassor néven futó vállalkozás már 1891-ben sorozatgyártásban készítette első modelljét, melynek motorja a Daimler-től származó licenc alapján készült.

A Panhard nevéhez rendkívül sok olyan találmány fűződik, mely több évtizedre, némelyik pedig a mai napig meghatározta az autóépítés alapelveit. Ilyen volt például a tengelykapcsoló (kuplung) pedál bevezetése, az ehhez társuló modern sebességváltó, illetve az elsőkerék-kormányzás és elsőkerék–hajtás. Ide sorolandó még a Panhard-rúd, melynek a híd rendszerű futóművel ellátott gépjárműveknél van – a mai napig – oldalirányú stabilizáló szerepe.

A cég korai modelljei számos sportsikert értek el, sajnálatos módon egy ilyen versenyen hunyt el az egyik alapító, Émilie Levassor is. A cég az I. világháború alatt többek közt harckocsikat gyártott, mely „üzletág” a háború után is megmaradt, sőt ettől az időszaktól kezdve az autógyártás egyre kevésbé volt hangsúlyos egészen 1937-ig, amikor megjelent a számos technológiai újdonságot felvonultató Dynamicque modell. A II. világháború után mutatkozott be a Dnya kisautó.

A cégben 1955-ben szerzett 25 százalékos tulajdonrészt a Citroën és jelentős – az autók minőségromlásához vezető – költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be. A gyártás a Citroën tíz évvel később – akkor már 100 százalékos tulajdonosként – szüntette be.

Veterán Panhard autók


Kapcsolódó Panhard hivatkozások