Opel

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2013. április 25., 06:53-kor történt szerkesztése után volt.
Opel
Opel logo 1937.png
Opel logó 1937-ből.
Alapítva1899 (1863. január 21.)
AlapítóAdam Opel
SzékhelyRüsselsheim, Németország
Jelmondat"Opel, sosem kop el" - magyar szleng
A(z) Opel weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Opel márkatörténet

Opelkühler.jpg

Adam Opel 1863. január 21-én hozta létre az Opelt, mely kezdetben szövőgépeket gyártott. Fiai unszolására vágott bele kerékpárgyártásba, a régi és új üzletág – melyet a fiúk Opel-kerékpárokkal aratott győzelmei is támogattak - olyannyira sikeres volt, hogy a XIX. század végén az Opel már mindkét területen piacvezető volt. Mindez kitűnő pénzügyi alapot teremtett egy új láb növesztéséhez, így az Opel 1899-ben Friedrich Lutzmanntól megvásárolta a Luztmann autók gyártási jogát.

Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia Darracq-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az Opel-Darracq márkanév alatt létrehozott autók.

Az Opel első saját autóját, az Opel 4/8 hp-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté.

Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az Opel 4/12 Laubfrosch a Citroën 5CV alapján készült.

Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a General Motors 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel.

1940-ben gördült ki a gyárból az 1 milliomodik Opel, egy Opel Kapitan. 1940 októberében a nemzetiszocialista kormányzat leállíttatta a személyautók gyártását, a "nemzeti irányítású" márka ettől az időponttol kezdve harci járműveket, illetve katonai kiegészítő felszereléseket - például pilótaüléseket - készített üzemében. 1944-ben a szövetséges hatalmak lebombázták a rüsselsheimi üzem felét. A II. világháború után az orosz megszállók az Opel brandenburgi gyárából vagonszámra vitték a gépeket, illetve autótervek, ezért hasonlított kísértetiesen az első Moszkvics 400 a háború előtti Opel Kadettre.

A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott Opel Olympiat gyártotta (az első háború utáni Opel ugyanakkor a Blitz teherautó).

Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a Opel Rekord, az új Opel Kadett, majd 1972-ben az Opel Ascona, s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az Opel Manta A verziója.

Veterán Opel autók

I. világháború előtti oldtimer Opel modellek

I. és II. világháború közötti oldtimer Opel modellek

II. világháború utáni oldtimer Opel modellek

Kapcsolódó Opel hivatkozások