Jawa

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(A Jawa története: video)
(Verseny: video 1967)
227. sor: 227. sor:
[[Fájl:1971_Jawa_Typ_673.jpg|540px]]
[[Fájl:1971_Jawa_Typ_673.jpg|540px]]
 +
 +
<youtube>VHlUpeerF2o</youtube>
[[Fájl:MDUM_Jawa-Gimo-.jpg|540px]]
[[Fájl:MDUM_Jawa-Gimo-.jpg|540px]]

A lap 2012. szeptember 14., 07:20-kori változata

Jawa
Jawa logo 01.jpg
Jawa, Cseh Köztársaság
Alapítva1929
AlapítóFrantisek Janeček
SzékhelyPárga, Cseh Köztársaság

Tartalomjegyzék

Jawa bevezető

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
František Janeček a JAWA alapítója
A JAWA az egyik leghíresebb motorkerékpár-gyártó vállalkozás volt a világon. Motorkerékpárokat 1929 óta állítanak elő. A JAWA-t František Janeček hozta létre 1929-ben Prágában, a Cseh Köztársaságban (korábban Csehszlovákia).

Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt.

A számos két-, és 4 ütemű motorkerékpár modell mellett, személyautókat is gyártottak, melyek korukban lépést tartottak a hasonló kategóriájú, ismert autótípusokkal. Mégis a motorkerékpár az amiről közismert a világhírű cseh márka, hazánkban is.

A Motocross versenyekre egy lenyűgöző, pálmakoszorús gépet építettek, mielőtt a 2 ütemű gépekről, a 4-ütemű motorokra váltottak. A salakmotor versenyek, vegyes pályás versenyek és a jégpályáy versenyek, ahol a 4-ütemű motorok továbbra is előnyt élveznek, és a Jawa domináns erő maradt. A számos pontszerzésnek köszönhető, hogy még mindig veretlen. A Jawa Speedway motorkerékpárok ma már egy külön cég által készülnek.

A Jawa története

Frantisek Janecek 1927-ben Wanderer (liszenc alapján) motorkerékpárokat kezdett összeszerelni, hogy gyárának termékkínálatát bővítse. Később a gyártáshoz szükséges berendezéseket és szerszámokat megvásárolva, 1929-ben átnevezte a motort, a JAnecek és WAnderer nevekből eredően, JAWA márkanévre.

A Wanderer eredetijét, egy 498 ccm-es, 4 ütemű, OHV vezérléses, léghűtéses erőforrás hajtotta, a hátsó kerekekig kardán meghajtással juttatva el a kellő nyomatékot. Sajtolt acéllemez váz foglalta mindezt magába.

George William Patchett angol tervező, 1930-ban csatlakozott az új céghez, mint tervező-fejlesztő, egy új modell kifejlesztéséhez, ami gyorsabb, -erős-, de könnyű- felépítésű, lánckerekes meghajtású konstrukcióval rendelkezett, Az új 175 ccm-es kétütemű modell , ha kereskedelmileg nem is, ellenben a versenyeken sikeresnek bizonyult.

A Villiers engedélyével épült kétüteműt, egy szintén könnyed kivitelű, ezúttal ismét egy, 350 ccm-es 4 ütemű (SV), DKW alapú, modell követte 1934-ben, amely a közuakon is sikert aratott. Az oldalvezérelt-alulszelepelt(SV) motort 1935-ben felválotta az oldalvezérelt- felülszelepelt (OHV) vezérlésű válozat.

A cikk készül tovább, addig is "videó sarok"...........

Patchett folyamatosan részt vett a JAWA két és négyüteműek fejlesztésében, és mielőtt a háború kitörése előtt Angliába távozott volna, Josef Jozif tervei nyomán elkészítették, a mindössze 98 ccm-es „Robot” modellt.

Patchett a háború kitörése után, Angliában a Royal Enfield-nél és más fegyvergyártóknál dolgozott. A Jawa sem pihent meg, a háború alatt, titokban kifejlesztettek egy kétütemű, egyhengeres, teleszkópos első-hátsó felfüggesztésű, automata kuplungos motorkerékpárt. 1946-ban ennek a fejlesztésnek köszönhetően, előbb a Jawa 250 „Perak” (type 11), majd az 1947-ben átvett „Ogar” üzemében 1948-ban kezdték gyártani a 350-es „Ogar” (type 12) modellt. A sikeres kétüteműek mellett, 1952-ben beállt a sorba egy négyütemű 500-as motorkerékpár, királytengelyes OHV, majd OHC vezérlésselJawa 500 (type 15). Ennek a típusnak a nyomán kezdődött az ESO márkanév alatt, a speedway versenymodellek gyártása, immár DOHC vezérléssel is. A verseny-szériák tündöklése évtizedekig tartott, és napjainkban önnáló cégként is, sikeres modelleket gyárt. Még egy pillantást vetve a hátunk mögé, az 1930-as, 40-es évekre, megjegyezzük, a JAWA akkoriban egy sor autót és haszongépjárművet is gyártott.

A ma is ismert 250-es, 350-es modellek gyártása, az 1946-ban megkezdett, Jawa 250 és 350 modellek folyamatos fejlesztésével, 1954-ben kezdődött. A Jawa bevezette a nagy teljesítményű 250/350 ccm-es kétütemű kompakt motort és dupla kipufogót, a még ritkán alkalmazott teleszkópos kerékfelfüggesztéseket, és még sok más újítást. Ez a motorkerékpár "típusminta" vált elterjedté, mind tervezési program a fejlesztők között, szerte a világon. A 350 ccm-es változatot exportálták a világ minden tájára, és számos más márkanév alatt is értékesítették.       

Hosszasan folytathatnánk a részletezést, de inkább csak kivonatosan említenénk meg a Jawa életútját és sikereit, illetve következhet a „képes-táblázatos” típuslista. Nem feledkeztünk meg a Jawa jelenéről sem, egy-egy bekezdés illetve fotók erejéig.

Jawa típusok

A legelső Jawa-k, Jawa "500 Wanderer", "175 Villiers"liszenc alapján gyártott modellek.
Jawamuseum J175 J500.jpg

Jawa motorkerékpár típusok

JAWA MOTORKERÉKPÁROK
Típus Fénykép Leírás
Jawa 500(1929) Jawa500ohv.jpg 4 ütemű, OHV vezérlésű, egyhengeres, kardántengely hajtású, =Wanderer= liszenc;
Jawa 175 (1932-1946) J175 1932.jpg (Villiers Engineering Ltd.) kétütemű - egyhengeres, a motorokat és alkatrészeket a Villiers szállította, később Jawa motorral szerelve, melyet liszenc alapján gyártottak; 1932-ben Jawa 175 került bevezetésre, 3,6 kW motor, a könnyű (70 kg) gép képes volt a 80 km/h sebességre, üzemanyag-fogyasztása 3,5 l/100 kilométer. Az első évben a termelés ~3000 db, közel háromszor annyi mint az 500 ccm-es modell három év alatti a termelése. A 1946-ban fejeződik be.
Jawa 350 (1934) 1934-jawa-350sv.jpg 4 ütemű, SV vezérlésű, egyhengeres;
Jawa 350 (1935) 1935 350ohc.jpg 4 ütemű, OHV vezérlés, egyhengeres;
Jawa 250 special

(1935)

J250spec1935.jpg kétütemű, egyhengeres; "Horská"
Jawa 100 Robot (1937) J100robot1935.jpg kétütemű, egyhengeres;
Jawa 250 Duplex Block (1939) 1939jawa250duplexblock.jpg kétütemű, egyhengeres, a váltószerkezet a motorblokkal egy házba integrálva;
Jawa 250 typ 11 (1946) 1946perak.jpg kétütemű, egyhengeres, hátsó rugóstag felfüggesztéssel; "Perak"
Jawa 350 typ 12 (1948) 350ogar1946.jpg kétütemű-kéthengeres, hátsó rugóstag felfüggesztéssel, "Ogar 350";
Jawa 500 Typ:15/00, /01 (1952 − 59) J500OHC.jpg 4 ütemű-kéthengeres, OHV szelepvezérlés, királytengely csigakerekes áttétellel(1952-1956), a 15/02 típus, kúpkerekes királytengellyel az OHC vezérléshez;
Jawa 250, 350

(1954-től)

J250kyvka2 1954.gif kétütemű-kéthengeres; 125, 150 és 175 (1954-től), "Kývačka"
Jawa 350 kétütemű-kéthengeres Jawa-250-california.jpg "Californian" 150, 175, 250, 350 (Jawa-CZ)
Jawa 50 "Pionýr"

typ:550 (1954)

Jawa-550-pionyr.jpg együléses, "Baumstrunk"
Jawa 50 "Pionýr"

typ:555 (1958)

Jawa555.jpg együléses, teljes hátsó burkolt;
Čezeta 175 (1956) Cezeta175.jpg robogó, "prase" ("Schwein");
Jawa 500 Rennsport 1964 Jawa500rennsport.jpg egyhengeres-4ütemű, OHV vezérlés (salakmotor/pályaverseny), előtte -ESO S45- (1953-tól), 1976 után (OHC-DOHC);
Jawa 350 (1965-)

"Automatic"

Automatic350jawa1965.jpg a váltó mechanikában,>lábváltó karnál, "félautomata-mechanikus" kuplungkiemelés
Jawa 350 (1966-)

"Californian"

Jawa350 california 1966.jpg
Jawa 90 (1968-72) Jawa90cross.jpg Cross, Triál és Sport roadster változat;
Jawa 50 Typ 23 (1982-ig) Jawa50typ23mustang.jpg 2 üléses, motorja egyezik a 20, 21-es modellekkel); „Mustang“
Jawa 50 Typ 05, 20, 21 Jawa-50-typ-20-pionyr-39.jpg (2 üléses, térdvédős, vagy teljes burkolatú robogó, 3 sebességes, lábváltós); „Pionýr“
Jawa 50 (1955) J50stadion.jpg Mofa, 2 fokozatú kézi váltó, könnyített kiépítés) „Stadion“
Jawa 50 (1960-) JAWA 50 Jawetta.jpg Mofa, 2 fokozatú kézi váltó, burkolt)„Jawetta“
Jawa 50 (1970-) Babetta.jpg Mofa, 1 fokozat, röpsúlyos automata kuplung, tranzisztoros gyújtás;„Babetta“
Jawa 350 "Bizon" (1970-) J350bizon633.jpg type 633
Jawa 250 UR Jawa250urtyp 623.jpg type 623
Jawa 350/634 (1974-) Jawa350typ634.jpg
Jawa 350/638 (1984-) J350 638.jpg

Jawa autótípusok

A Jawa, bár ez nem-igazán közismert, autókat is gyártott, nem is rosszakat!

1937-ben bevezetésre, a módosított Jawa 600 Minor. Termelése, korlátozott számban az egész második világháború alatt is folyt, és néhányat még összeszereltek, közvetlen háború utáni időszakban, a termelés azonban hamarosan megszűnt, a gazdasági és politikai helyzet Európai alakulása miatt. A gyár a Jawa 100 Robot motorkerékpárokat is gyártotta.

Jawa "MINOR" 1938

800px-Jawa Minor 1938 01.jpg
(Minden információ az alapváltozatokra/modellekre vonatkozik)
JAWA SZEMÉLYAUTÓK
Típus Fénykép Leírás
Jawa 700 (1934) Jawa 700 03b.jpg Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 684 cm³, 15 kW, quer hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 720 kg, max. 80 km/h; modifizierte Lizenzversion DKW Meisterklasse
Jawa Minor I (1937−1939, 1945)
800px-Jawa Minor 1938 01.jpg
Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs hinter der Vorderradachse, 3-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90 km/h
Aero Minor II (1946−1951) Aerominor.jpg Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 616 cm³, 15 kW, längs vor der Vorderradachse, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, Leermasse 700 kg, max. 90−100 km/h
Aero Minor III (1951) Aero-Minor III.jpg Wassergekühlter Reihen-2-Zylinder, 651 cm³, 17 kW, 4-Gang-Getriebe, Frontantrieb, max. 100 km/h. Ein Prototyp, wohl für eine Serienproduktion beabsichtigt, die jedoch wegen der abrupten Einstellung des Minor-Programms 1951 nicht mehr verwirklicht wurde.

-Jawa- buggy '70, ez már "majdnem" Quad, a négyütemű motorkerékpár motorral.

Jawa buggy 70.jpg

Jawa Race, Cross, Trial, Speedway és Military érdekességek

Verseny

Jawarace.jpg

1971 Jawa Typ 673.jpg

MDUM Jawa-Gimo-.jpg

Cross & Trial

Jawa 250 tip. 557 cross

Jawa 250 typ 557 t 01.jpg

Jawa Six Day

Jsixdays 1971.jpg

Salakmotor

Collagejawasportspeed .jpg

Jeges versenyekre

Jawa "Ice-Race" modell

Jawa icerace.jpg

Military

Jawamilitary.jpg

Jawa képtár

Jawa sport

Collagejawasport.jpg

Jawa Cross - Triál trófeák

A Jawa működése során, 1949-ben egyesíti "sporterejét" az egykori versenytárs CZ-vel, és a következő két évtizedben bizonyítja a márka hírnevét, kiemelkedő sikereit a ISDT-ben és nemzetközi moto-cross világában. Egy Jawa és CZ közös előállítású motor nyerte az International Six Days Trial versenyét 1947-ben. Ezután további hat díjat gyűjtenek be 1962-ig. Innentől kezdve Kelet-Németország uralta a Jawa előtt a terepet, de Csehszlovákia az 1970-es években visszanyerte uralmát, nem kevesebb, mint hét alkalommal 1970 és 1978 között. A Type 553 ISDT modell története 1961-re nyúlik vissza, amikor a Llandrindod Wells Wales-ben megtartott versenyen bemutatkozott. A Jawa, bár nem nyerte meg a fődíjat ebben az évben, a csapat mégis jelentős sikert könyvelhetett el.

250cross1961.jpeg

1961 Jawa 250-es típus 553 ISDT

  • Frame no. 553-004051
  • Engine no. 553-004051

A Jawa napjainkban

Országúti modellek

Jawa2012.jpg

  • Jawa 660 Californian

JAWA 660 CALIFORNIAN.jpg


  • 1994 Jawa 250 modell 593

Jawa5931994.jpg

  • 1998 Jawa 125 Travel

J125travel1998.jpg

  • 2004 Jawa 650 Classic

J650classic2004.jpg

  • 2005 Jawa 650 Stílus

J650style.jpg

  • 2006 Jawa 650 Dakar motorkerékpárok

Jawa 650 dakar.jpg

  • 2008 Jawa 250 Travel motorkerékpárok

J250Travel.jpg

Speedway 2012

Jawaspeedw2012.jpg

Referenciák, hivatkozások

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors
  2. http://de.wikipedia.org/wiki/Jawa
  3. http://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_(motocykl)
  4. http://www.jawaczownersclub.co.uk/
  5. http://www.jawaklubben.se/
  6. http://www.eltsen.cz/jawa/
  7. http://www.jawa.eu/company/museum.htm?lang=en
  8. http://heinkelscooter.blogspot.hu/2009/10/ceske-krumlov-jawa-museum.html
  9. http://www.motosolvang.com/bike_pages/1970_Jawa_Speedway_Racer.htm
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jawa_500_OHV_(Muzeum_motocykl%C5%AF_Lesn%C3%A1_u_Znojma).JPG
  11. Jawa információk (DE)