GAZ
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „{{Márka | név = GAZ | logo = | képméret = 150px | képaláírás = | alapítva = 1929 | alapító = | megszűnt = | székhely = Nizhny Novgorod | jelmondat = | kul…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = GAZ | | név = GAZ | ||
- | | logo = | + | | logo = [[Fájl:GAZ_logo.png]] |
| képméret = 150px | | képméret = 150px | ||
| képaláírás = | | képaláírás = |
A lap 2010. május 18., 12:36-kori változata
GAZ | |
Alapítva | 1929 |
Székhely | Nizhny Novgorod |
A(z) GAZ weboldala |
Veterán márkatörténet
A GAZ Gorkovsky Avtomobilny Zavod – Gorkij Autógyárautógyár 1929-ben jött létre, bár 1932-ig - a névadó város nevének megváltoztatásáig NAV (Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod) néven ismert.
Henry Ford személyes indíttatásból segítette a GAZ gyár elindulását. Abban reménykedett, hogy e szoros szövetség talán segít elkerülni a következő világháborút. Legalábbis az angol nyelvű autótörténeti könyvek szerint. A valóságban itt is kőkemény üzletről volt szó, Ford megállapodást kötött szovjetekkel alkatrészeinek értékesítésére, melynek keretében a vasfüggönyön innen 13 millió dollár értékben vásároltak a Fordtól autóalkatrészeket.
A GAZ első éveiben kikerülő modellek így a korabeli Ford-modellek szovjet hasonmásai voltak. A GAZ-A például a Ford A modellt másolta, s nem sokkal később megjelenő GAZ M-1 is a Ford egyik alteregója volt. Később megjelent a legendás Volga és Csajka modell.
Veterán GAZ autók
- GAZ GAZ-A (1932-1936)
- GAZ M-1 (n.a.-n.a.)
- GAZ M-1 (n.a.-n.a.)
- GAZ M-20 (n.a.-n.a.)
- GAZ M-12 (1951-)
- GAZ GAZ-67 (1943-1953)
- GAZ GAZ-69A (1952-1972)
- GAZ Gaz-69 (1952-1972)
- GAZ Zim Gaz-12 (1950-1957)
- GAZ Csajka GAZ-13 (1959-1981)
- GAZ Csajka GAZ-13B (1960-1970)
- GAZ Csajka GAZ-14 (1977-1988)
- GAZ Volga M-21 (1956-1968)
- GAZ Volga M-22 (1957-1968)
- GAZ Volga M-23 "KGB" (1962-1971)
- GAZ Volga M-24 (1968-1982)
- GAZ Volga M-24 (1968-1982)