Ford Cologne V6 motorok

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2016. február 22., 13:20-kor történt szerkesztése után volt.

VeteranBanner2012b.jpg

FORD COLOGNE V6
V6 kln.gif
Ford Cologne (Taunus) V6 benzinmotor
Gyártási adatok
GyártóFord Motor Company
Gyártás helyeKöln, Németország
Gyártás éve<1962-2011>
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Üzemanyagbenzin
Teljesítmény
MotorÖntöttvas motorblokk - V6
FelépítésOHV szelepvezérlés, porlasztós és befecskendezős változatok

Kapcsolódó modellek
Ford Cologne V4; Ford Cyclone


Tartalomjegyzék

A Ford Cologne (Taunus) V6-os motorról általában

Leírás--- jön Az eredeti Ford "kölni" V6 motor , más néven a "Ford Taunus V6" alaptípusa, egy 2*3 hengeres 60°-os szöget bezáró öntöttvas blokk, egy vezérmű tengellyel és OHV szelep vezérléssel.  A V6 motort, illetve továbbfejlesztett változatait 1965-től folyamatosan gyártották a Ford Motor Company Kölni gyárában, Németországban. Eredeti formájában, szorosan kötődik a Ford Taunus V4-es motor konstrukciójához, hozzátéve két hengert, és elhagyva a kiegyensúlyozó (balance saft) tengelyt. Ezen kívül az angol Ford Essex V6-os motortípusa, és az USA GMC "Truck V6" voltak az első tömeggyártású V6-os motorok a világon, az 1960-as években.

A a kölni V6 gyártási sorozatainak kialakítása a motorok lökettérfogata tekintetében, az 1.8, 2.0, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9 és 4.0 literes változatokat tartalmazta. A gyártott típusok, kivéve a Cosworth 24 szelepes variánst, valamint a későbbi 4,0 literes SOHC motort, OHV szelepvezérléssel, és egyetlen, a két hengersor közötti vezérműtengellyel látták el.

Ford v6 cologne black.jpg

Eredetileg a kölni V6 a Németországban és a kontinentális Európa területén való alkalmazásra szánták, míg a brit "Essex" V6 a brit piacon került alkalmazásra, többségében a Ford járműveiben. A Kölni és az Essex motorok technikai fejlesztéseiket és konstrukciójukat tekintve, egyáltalán nem voltak kapcsolatban egymással. Később, a kölni V6-os került alkalmazásra az Essex V6 előállításának megszűntével, a brit piacon is. Ezeket a motorokat felhasználták az Egyesült Államokban is, különösen a kompakt teherautók erőforrásaként.

A kölni V6 konstrukciója kompatibilis a Taunus V4 kialakításával, úgy mint az erőátviteli rendszer kapcsolatai, a motortartó bakok, a hengerfej "siamesed" kipufogógáz elvezetés kialakítása. Az utóbbi funkció nagyon jó volt a kompatibilitás szempontjából, de szegényebben viszonyult a teljesítményre nézve. A 2.4, 2.9 és 4.0 L-es változatoknál már három kiömlő lett kiképezve, így előnyösebbek voltak a teljesítmény viszonyok is. A motorok karburátoros és injektoros változatokban kerültek gyártásra.

Cologne V6 változatok

Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.

1.8

A legkisebb "kölni "V6-os az 1812 ccm (1,812 l; 110,6 cu in) egy 80,0 mm furat, 60,14 mm-es löket viszonnyal. A kimeneti teljesítmény 82 LE (60 kW), a nyomaték 135 Nm (100 lb · ft). A Ford 17M P7 modellbe került beszerelésre 1968-1971 között.

2.0

A 2 L-es V6 modell lökettérfogata 1998 ccm (1,998 l; 121,9 cu in), furat 84,0 mm (3,31 in) a a löket 60,14 mm (2,368 in). Teljesítménye 85 LE (63 kW) 151 Nm (111 lb · ft) forgatónyomatékkal, továbbfejlesztett változata 90 LE (66 kW) teljesítményre volt képes, 158 Nm (117 lb · ft)forgatónyomaték leadásával.

Típusalkalmazások
  • 1964-1967 Ford Taunus 20M (P5)
  • 1967-1968 Ford 20M (P7.1)
  • 1968-1971 Ford 20M (P7.2)
  • 1969-1981 Ford Capri I - III
  • 1970-1976 Ford Taunus TC
  • 1976-1979 Ford Taunus II
  • 1979-1982 Ford Taunus III
  • 1975-1977 Ford Granada I
  • 1977-1985 Ford Granada II
  • 1982 Ford Sierra (kivétel: GB)

Ford2.0litre&2.3litreColonieEngineV6.JPG

2.3

A V6-os motor 2,3 L-es változata 1967-ben jelent meg, ez 2293 ccm térfogattal (2,293 l; 139,9 cu in), 90,0 mm-es (3,54 in) furattal és 60,14 mm-es (2,368 in) lökettel rendelkezett. Teljesítménye 108/114 LE (79/84 kW) (fekete / szürke valvecover) és a nyomaték176 Nm (130 lb · ft), a megnövelt kompressziónak köszönhetően (Super High Compression)egy változata 125 LE (92 kW) teljesítménnyel és 187 Nm (138 lb · ft) nyomatékkal bírt.

Típusalkalmazások
  • 1967-1968 Ford 20M P7.1
  • 1968-1971 Ford 20M P7.2
  • 1969-1974 Ford Capri I
  • 1974-1978 Ford Capri II
  • 1978-1985 Ford Capri III
  • 1971-1976 Ford Taunus TC
  • 1976-1979 Ford Taunus II
  • 1979-1982 Ford Taunus III
  • 1977-1979 Ford Cortina IV
  • 1979-1982 Ford Cortina V
  • 1972-1977 Ford Granada I
  • 1977-1985 Ford Granada II
  • 1982-1984 Ford Sierra I

3-ford-cologne-engine.jpg

2.6

A legnagyobb első generációs V6-os a 2550 ccm-es (2,55 l; 156 cu in) 1969-ben került bevezetésre. Furatai 90,0 mm-es (3,54 in), amíg lökethossza 66,8 mm-es (2,63 in). Teljesítménye 125 LE (92 kW) 205 Nm (151 lb · ft)nyomaték leadásával.

Típusalkalmazások
  • 1969-1971 Ford 26M
  • 1970-1974 Ford Capri
  • 1972-1977 Ford Granada
28COLOGNE.jpg V6cologne5.jpg

2.6 RS

Az RS 2600 egy speciális, nagy teljesítményű változat 2637 ccm hengerűrtartalommal(160,9 cu in), 90,0 mm-es (3,54 in) furattal és a 69,0 mm-es (2,72 in) lökethosszal. Az üzemanyag-befecskendezésnek köszönhetően teljesítménye 150 LE (110 kW), nyomatéka 219,5 Nm. Ez volt az egyetlen első generációs motor ami üzemanyag-befecskendezéssel készült. Az egyetlen alkalmazása a Ford Capri RS 2600 (1970-1973 között), majd az RS 3100 váltotta fel.

A Weslake által kifejlesztett versenyautó motorváltozata 2995 ccm-es, és 320 HP teljesítménnyel rendelkezett.

Ford Capri 2600 RS (1970-1973)

Rs-2600-cutaway.jpg

V6-2600-RS-Capri.jpg

2.8

A második generációs Cologne V6-os változatát 1974-ben vezették be, 2,8 L-es hengerűrtartalommal (93,03 mm furat, 68,5 mm löket, 2792 ccm, 170,4 cu in) és módosították a vezérműtengely hajtóművét. Az európai változat a "siamesed" két portos kipufogócsonkkal készült, mint a V4-es verzió, amíg az amerikai változatnál háromjáratú hengerfejekkel.látták el. Az európai változat lehetővé tette, hogy a meglévő autók a V4-es motorjai, a gyártás során könnyen helyettesíthetőek voltak az erősebb, V6-os változattal. A leadott teljesítmény értéke 90-115 LE (86 kW) az amerikai piacra szánt modelleknél, illetve 130-160 LE (119 kW) az európai változatoknál, a modelltől függően.

Cologne-V6-2800-1974.jpg

Európában a 2,8 L-es karburátoros változat 132 LE-s volt, a mechanikus befecskendező (Bosch K-Jetronic) 160 LE-t biztosított, továbbá az elektronikus befecskendezés (Ford EEC-IV) 150 LE-t hozott ki a motorból. Elektronikus befecskendezés ezelőtt csak a Granada modellek egy évvel korábban lecserélt a 2,9 L-es változatánál létezett.

A tuning lehetőségek igen korlátozottak a Bosch K-Jetronic modelleknél. A "siamesed" bemeneti és kimeneti portok áramlási viszonyai miatt a beszabályzás módosítása csak kisebb teljesítmény növekedést eredményezett.

A TVR Tasmin/280i is felhasználta Cologne 2.8 Bosch K-Jetronic befecskendezését csakúgy, mint a korai TVR "S" sorozat 2.8 és 2.9 átdolgozott EFI befecskendező rendszere.

Típusalkalmazások
  • TVR 280i/Tasmin
  • TVR S1
  • Ford Ranger
  • Ford Bronco II
  • Ford Aerostar
  • Ford Pinto
  • Mercury Bobcat
  • Mercury Capri
  • Ford Mustang II
  • Ford Granada
  • Ford Capri III
  • Ford Sierra
  • Ford Scorpio
  • Bandvagn 206
  • Reliant Scimitar(1979-)
  • Panther Kallista
2.8L-specification.png

2.9

12vchain.jpg
A 2,9 L változatnál ugyanazok az alapvető tervezési szempontok, mint a 2,8 L modellnél, bár bevezettek néhány változtatást. A vezérműtengely fogaskerék-hajtás helyett lánchajtású, így a vezérmű-tengely a főtengellyel egy irányba forog. Az elrendezés a kipufogó szelepek kialakításában is különbözik a 2,8 L-es változattól . A hengerfejek sportosabb, három kiömlőnyílású kipufogó torkolatot kaptak. Teljesítménye, így 140 LE (104 kW)@4600 rpm, a kisteherautók vonatkozásában(1986-1992 Ranger & 1986-1990 Bronco II) továbbá 144 LE (107 kW)@4800 rpm, az amerikai piacra szánt Merkur Scorpio esetében, valamint az európai modelleknél a teljesítményérték 150-160 LE (112-119 kW).

A blokk hengerűrtartalmára vonatkozóan: furat 93 mm (3,661 in) és a lökethossz 72 mm (2,835 in), 6 hengernél összesen 2.9 L (2935 cc / 177 cu in).

Európában a továbbfejlesztett, Bosch L-Jetronic befecskendező rendszerrel szerelték, a Ford EEC-IV motorvezérlés párjaként. Mivel ez a változat többet tudott, mint a 2,8 L modell, népszerűbb volt a (jellemzően turbófeltöltés) egyedi sportmotorokat gyártó cégek körében úgy, mint a Janspeed, vagy a Turbo Technics.

Típusalkalmazások
  • TVR S2/S3C/S4C
  • Ford Bronco II
  • Ford Ranger
  • Ford Sierra XR 4x4
  • Ford Granada
  • Ford Transit
  • Merkur Scorpio
  • Panther Kallista
Ford Cologne V6 2.9 left.jpg Ford Cologne V6 2.9 top.jpg

2.9 Cosworth

Cosworth V6 24v.jpg
1991-re a Cosworth Engineering, a V6 2.9 L-es típus, egy különleges iker DOHC (QUAD CAM) változatát fejlesztette ki. Bár ugyanazzal a blokkal, mint a standard 2.9, de a teljesítmény akár a 195 lóerőt is elérte (143 kW), legnagyobb nyomatéka elérte a 275 Nm/4500rpm. Ezt a motort (kód BOA) használták fel a Ford Scorpio Cosworth 24V modellnél. Ezt a motor konfigurációt csak a javított A4LDE automataváltóval (csak részleges elektronikus sebességváltó vezérlővel) ajánlották. Gyári kivitelben kézi vezérlésű váltóval nem gyártották.

A szabványos Ford blokktól eltérő kialakításokat alkalmaztak annak érdekében, hogy javítsák a teljesítményt. Az egy vezérműtengelyes változathoz képest egy duplex, hidraulikusan előfeszítésű vezérműlánc szolgált arra, hogy a 4 vezérműtengely meghajtására (hossza: 2,2 méter). Az öntvény eredeti kialakítású és csapágyazású vezérmű tengelye helyén került beépítésre az olajszivattyú meghajtását szolgáló tengely. A gyújtás szabályzásnál az EDIS-6 rendszert használták fel.

Alapvető változás (BOA változat) a hengerfej "pent-roof" égéstér kialakítása, a (BOB változat) "variable resonance inlet system (VIS)" levegő szívásrendszer alkalmazása, valamint az égéstér áramlási viszonyainak köszönhetően alkalmazható kipufogógáz visszavezetési megoldás (Exhaust Gas Recirculation), amellyel a NOx emissziós értéke jelentősen csökkenthető.

A jelentős teljesítmény, illetve hatásfok növekedés folytán az elmúlt évtizedekben a motor, mint a Ford Sierra eredeti erőforrásának alternatívája is népszerű lett.

Még egy továbbfejlesztett változat(kód BOB) állt rendelkezésre az áttervezett 1995-ös évjáratú Ford Scorpio modellekhez. A különbségek: két szimplex vezérmű-lánc, két hidraulikus övfeszítővel, továbbá egy változó hosszúságú szívócsöves levegő betáplálási rendszer, az úgynevezett VIS . Ezzel a kimenő teljesítmény 210 LE (157 kW) szintre növekedett. Itt már egy teljesen elektronikusan vezérelt A4LDE automata váltót alkalmaztak. Az EGK-V motorvezérlési rendszer a szívóoldali szabályzásokon keresztül a befecskendező rendszert és az automata erőátviteli egységet is vezérelte, összehangolta. A hengercsoportonkénti katalizátorok (2 db) tovább javította a teljesítményt és az emissziós értékeket.

4.0

SOHC

Turbo és kompresszoros változatok

Kapacitásnövelés a 2.8 és 2.9 motoroknál (3,5 és 3,7 liter)

A kölni V6-os motorok felhasználása különféle típusokban

  • Ford Capri
  • Mercury Capri
  • Ford Consul
  • Ford Granada
  • Ford Cortina
  • Ford Taunus
  • Ford Sierra
  • Ford Scorpio
  • Merkur Scorpio
  • Ford Transit
  • Ford Aerostar
  • Panther Kallista 2.8L
  • Panther Kallista 2.9i
  • Reliant Scimitar SE6b
  • TVR Tasmin series (a.k.a. "Wedge")
  • TVR S series (S1, S2, S3, S4)

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Ford Cologne V6 motorok témájú médiaállományokat.