DAF

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(DAF variomatic fokozatmentes váltó: szerk.)
(Bevezető: jav)
 
(6 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
{{Márka
{{Márka
-
| név = DAF
+
| név = Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
| logo = Daf 1928.jpg
| logo = Daf 1928.jpg
| képméret =  
| képméret =  
10. sor: 10. sor:
| székhely = Hollandia
| székhely = Hollandia
| jelmondat =  
| jelmondat =  
-
| kulcsemberek =  
+
| kulcsemberek = Dr. Hub van Doorne
| honlap = http://daf.com
| honlap = http://daf.com
}}
}}
-
 
== Bevezető ==
== Bevezető ==
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]]
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]]
19. sor: 18. sor:
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube>
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube>
-
 
== Veterán DAF autók ==
== Veterán DAF autók ==
-
 
+
{|
 +
|-
 +
|
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
33. sor: 33. sor:
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
-
 
+
* [[Daf 66 YA]] (1974) "Cami Jeep"
-
[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|640px|center]]
+
|[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|480px|center]]
 +
|}
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
55. sor: 56. sor:
== DAF variomatic fokozatmentes váltó ==
== DAF variomatic fokozatmentes váltó ==
-
A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét.  Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).
+
A Variomatic automata váltó [[Dr. Hub van Doorne]] találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét.  Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]]
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]]

A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:27-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
Daf 1928.jpg
DAF 1928 - Hollandia
Alapítva1958
AlapítóDAF Trucks
Megszűnt1975
SzékhelyHollandia
KulcsemberekDr. Hub van Doorne
A(z) Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF weboldala

Tartalomjegyzék

Bevezető

DAFsmall.jpg

A Volvo által 1975-bem bekebelezett DAF igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.

Veterán DAF autók

Tuning-daf-600-06.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

DAF személygépkocsi gyártás

A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.

Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.

Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig.

A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.

Daf55marathon1971-01.jpg

1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.

A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.

Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.

DAF variomatic fokozatmentes váltó

A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).

DAF 600 röntgenrajz
DAF Variomatic fokozatmentes váltó

VeteranBanner2012b.jpg

DAF koncepciók, érdekességek, autósport

Koncepció autók a DAF laborból

  • Siluro by Michelotti
  • OSI - DAF city car
  • Kalmar - A Svéd Posta számára
  • Kini - Egy vidám szabadidő-autó

Autósport

  • DAF 55 Marathon
  • DAF 55 F3 race car
  • DAF Huron Touring race car
DAF Tecno F3 1968 r3q.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DAF témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg
A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=DAF