DAF

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Bevezető: video)
(Bevezető: jav)
 
(15 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
{{Márka
{{Márka
-
| név = DAF
+
| név = Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
| logo = Daf 1928.jpg
| logo = Daf 1928.jpg
| képméret =  
| képméret =  
9. sor: 10. sor:
| székhely = Hollandia
| székhely = Hollandia
| jelmondat =  
| jelmondat =  
-
| kulcsemberek =  
+
| kulcsemberek = Dr. Hub van Doorne
-
| honlap = http://www.daf.com
+
| honlap = http://daf.com
}}
}}
-
 
== Bevezető ==
== Bevezető ==
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]]
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]]
18. sor: 18. sor:
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube>
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube>
-
 
== Veterán DAF autók ==
== Veterán DAF autók ==
-
 
+
{|
 +
|-
 +
|
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
32. sor: 33. sor:
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
-
 
+
* [[Daf 66 YA]] (1974) "Cami Jeep"
-
[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|640px|center]]
+
|[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|480px|center]]
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== DAF személygépkocsi gyártás ==
== DAF személygépkocsi gyártás ==
-
Szerkesztés alatt!!
+
A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.  
-
A DAF Variomatic indult az 1958-as Autószalonon Amsterdam . A reakció a sajtó és a közönség elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmes szállítására négy ember és csomagjaik számára, gazdaságilag és szintén nagyon könnyű vezetni.  
+
-
Ez volt az oka az egyszerűség és ragyogó a Variomatic teljesen automata váltóval. Eddig automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autók. És a hagyományos automata sebességváltók nem voltak nagyon hatékony. A Variomatic volt az agy gyermeke Dr. Hub van Doorne (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható arányaiban - nem volt észrevehető sebességváltást. A csigák az átviteli kiterjesztett és szerződött, attól függően, hogy a sebesség, útviszonyok, valamint a vezetőoldali kereslet automatikusan. Műnél, hogy a hátsó kerekek továbbították gumi-kompozit szíjak.  Ez lett az úgynevezett "autó száz fogaskerekek", és "a legegyszerűbb modell a világon vezetni". Volt egy váltókart az első ülések között - egyszerűen tolja előre menni előre és hátra, hogy menjen vissza! És mint minden más automatikus autó, már csak két pedál - gáz- és fékpedál.
+
Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.  
-
Az első DAF szállítottak ki 1959-ben, egy 600cc DAF célja, léghűtéses kéthengeres motort. Ez ugyanaz a motor maradt a termelés a kibővített 746cc köntösben 1975-ig a 33.  
+
Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig.
-
A motor teljesítménye nőtt 1967-ben a 850cc bevezetésével a DAF 44, és folytatta a termelést 1975-ig a DAF 46.
+
A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.
[[Fájl:Daf55marathon1971-01.jpg|420px|left]]
[[Fájl:Daf55marathon1971-01.jpg|420px|left]]
-
1968-ban, a DAF 55 indult, amely korábban a Renault 1108cc vízhűtéses motorral. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria, mint a 44. bevezetésével ez a nagyobb motor, DAF fellebbezett több ügyfelet.
+
1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.
-
DAF folytatódott a léghűtéses autók mellett a 55, majd később 66, amely felváltotta a 55 1972-ben 66 is élt a 1300cc változata a Renault motor, még természetesen használja a Variomatic átvitel, de az áttervezett hátsó szuszpenziótól de-Dion set-up.  
+
A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.  
-
Miután a felvásárlási Volvo, DAF modellek vették ki a piacról, eltekintve a DAF 46, és a 66 felváltotta a Volvo 66.
+
Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.
-
 
+
-
Aztán 1976-ban, Volvo elindította a Volvo 343, ami eredetileg indult, mint egy DAF 77 volt DAF autók túlélte. A 343-ben fejlődött az évek során a Volvo 340/360 tartományban, és folytatta a piacon, még Variomatic 1992-ig.
+
== DAF variomatic fokozatmentes váltó ==
== DAF variomatic fokozatmentes váltó ==
 +
A Variomatic automata váltó [[Dr. Hub van Doorne]] találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét.  Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]]
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]]
 +
[[Fájl:DAF-variomatic.jpg|640px|center|DAF Variomatic fokozatmentes váltó]]
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
-
[[Fájl:DAF-variomatic.jpg|640px|center|DAF Variomatic fokozatmentes váltó]]
+
== DAF koncepciók, érdekességek, autósport ==
== DAF koncepciók, érdekességek, autósport ==
81. sor: 82. sor:
[[Fájl:DAF_Tecno_F3_1968_r3q.jpg|center]]
[[Fájl:DAF_Tecno_F3_1968_r3q.jpg|center]]
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
{{Commonscat|DAF 600}}
{{Commonscat|DAF 600}}
*[http://www.classic-daf.nl/indexb.html Klasszikus DAF-ok (angol, holland)]
*[http://www.classic-daf.nl/indexb.html Klasszikus DAF-ok (angol, holland)]
-
*[http://daf.com DAF Official Website]
 
*[http://www.dafownersclub.co.uk/brief-history-of-daf-cars.html DAF történelem röviden]
*[http://www.dafownersclub.co.uk/brief-history-of-daf-cars.html DAF történelem röviden]
*[http://home.roadrunner.com/~piantieri/fiatjoll.htm Registry for Fiat Shellette and Fiat Jolly MicroCars]
*[http://home.roadrunner.com/~piantieri/fiatjoll.htm Registry for Fiat Shellette and Fiat Jolly MicroCars]

A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:27-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
Daf 1928.jpg
DAF 1928 - Hollandia
Alapítva1958
AlapítóDAF Trucks
Megszűnt1975
SzékhelyHollandia
KulcsemberekDr. Hub van Doorne
A(z) Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF weboldala

Tartalomjegyzék

Bevezető

DAFsmall.jpg

A Volvo által 1975-bem bekebelezett DAF igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.

Veterán DAF autók

Tuning-daf-600-06.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

DAF személygépkocsi gyártás

A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.

Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.

Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig.

A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.

Daf55marathon1971-01.jpg

1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.

A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.

Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.

DAF variomatic fokozatmentes váltó

A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).

DAF 600 röntgenrajz
DAF Variomatic fokozatmentes váltó

VeteranBanner2012b.jpg

DAF koncepciók, érdekességek, autósport

Koncepció autók a DAF laborból

  • Siluro by Michelotti
  • OSI - DAF city car
  • Kalmar - A Svéd Posta számára
  • Kini - Egy vidám szabadidő-autó

Autósport

  • DAF 55 Marathon
  • DAF 55 F3 race car
  • DAF Huron Touring race car
DAF Tecno F3 1968 r3q.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DAF témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg
A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=DAF