DAF

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó hivatkozások: commons)
(Bevezető: jav)
 
(40 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
{{Márka
{{Márka
-
| név = DAF
+
| név = Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
-
| logo = DAF_logo.gif
+
| logo = Daf 1928.jpg
-
| képméret = 150px
+
| képméret =  
-
| képaláírás =  
+
| képaláírás = DAF 1928 - Hollandia
| alapítva = 1958
| alapítva = 1958
| alapító = DAF Trucks
| alapító = DAF Trucks
9. sor: 10. sor:
| székhely = Hollandia
| székhely = Hollandia
| jelmondat =  
| jelmondat =  
-
| kulcsemberek =  
+
| kulcsemberek = Dr. Hub van Doorne
-
| honlap = http://www.daf.com
+
| honlap = http://daf.com
}}
}}
-
 
+
== Bevezető ==
-
== Veterán márkatörténet ==
+
[[Fájl:DAFsmall.jpg|center]]
-
 
+
A [[Volvo]] által 1975-bem bekebelezett '''DAF''' igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.
A [[Volvo]] által 1975-bem bekebelezett '''DAF''' igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.
 +
<youtube>8Ud4mCqPyOw</youtube>
== Veterán DAF autók ==
== Veterán DAF autók ==
-
 
+
{|
 +
|-
 +
|
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 600]] (1959-1961)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
* [[Daf 750]] (1961-1963)
30. sor: 33. sor:
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 Marathon 1300]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
* [[Daf 66 GL]] (1973-1975)
 +
* [[Daf 66 YA]] (1974) "Cami Jeep"
 +
|[[Fájl:Tuning-daf-600-06.jpg|480px|center]]
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
 +
 +
== DAF személygépkocsi gyártás ==
 +
A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.
 +
 +
Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.
 +
 +
Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig. 
 +
 +
A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.
 +
 +
[[Fájl:Daf55marathon1971-01.jpg|420px|left]]
 +
 +
1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.
 +
 +
A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.
 +
 +
Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.
 +
 +
== DAF variomatic fokozatmentes váltó ==
 +
A Variomatic automata váltó [[Dr. Hub van Doorne]] találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét.  Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).
 +
 +
[[Fájl:DAF600cutaway.jpg|640px|center|DAF 600 röntgenrajz]]
 +
 +
[[Fájl:DAF-variomatic.jpg|640px|center|DAF Variomatic fokozatmentes váltó]]
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
 +
 +
== DAF koncepciók, érdekességek, autósport ==
 +
 +
 +
=== Koncepció autók a DAF laborból ===
 +
 +
 +
* Siluro by Michelotti
 +
* OSI - DAF city car 
 +
* Kalmar - A Svéd Posta számára
 +
* Kini - Egy vidám szabadidő-autó
 +
 +
=== Autósport ===
 +
 +
* DAF 55 Marathon
 +
* DAF 55 F3 race car
 +
* DAF Huron Touring race car
 +
[[Fájl:DAF_Tecno_F3_1968_r3q.jpg|center]]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]]
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
{{Commonscat|DAF 600}}
{{Commonscat|DAF 600}}
*[http://www.classic-daf.nl/indexb.html Klasszikus DAF-ok (angol, holland)]
*[http://www.classic-daf.nl/indexb.html Klasszikus DAF-ok (angol, holland)]
 +
*[http://www.dafownersclub.co.uk/brief-history-of-daf-cars.html DAF történelem röviden]
 +
*[http://home.roadrunner.com/~piantieri/fiatjoll.htm Registry for Fiat Shellette and Fiat Jolly MicroCars]
 +
*[http://www.dafclub.nl Daf Club Nederland] Official Dutch Daf and other variomatic cars owners club
 +
*[http://www.dafmuseum.nl The (official) DAF museum, Eindhoven] ''(site in Dutch)'' &mdash; complete with "DAFeteria" for refreshments
 +
*[http://www.daftruck.nl DAF Oldtimer Truck Club website]
 +
*[http://www.dmbmodels.eu Dmbmodels.eu] DAF model website
 +
<!-- Site currently down *[http://www.dakar-derooy.com/ Official De Rooy Dakar website] -->
 +
*[http://www.hansbekx.com Official Hans Bekx Dakar website] ''(site in Dutch)''
 +
*[http://www.ritzsite.demon.nl/DAF/DAF_cars_intro.htm DAF cars at RitzSite Classic Cars]
 +
*[http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp?ID=5469 DeAutogids.nl about DAF] ''(site in Dutch)''
 +
*[http://classic-daf.nl Classic DAF website]
 +
*[http://www.dafmilitair.nl DAF military vehicles]
 +
*[http://www.daftrucks.info DAF Lorry Information]
 +
*[http://www.imperialcommercials.co.uk UKs Largest DAF Dealer Group]
 +
*[http://archive.commercialmotor.com/page/27th-august-1987/1 Commercial Motor - launch of DAF 95 August 1987]
 +
*[http://www.dafownersclub.co.uk/uploads/1/0/9/5/10958195/huron_report.pdf Huron racer PDF]
 +
*[https://www.kleyntrucks.com/daf-trucks/ About Kleyn DAF Trucks]
 +
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DAF]]
 +
|}
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Hollandia]]
[[Kategória:Hollandia]]

A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:27-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF
Daf 1928.jpg
DAF 1928 - Hollandia
Alapítva1958
AlapítóDAF Trucks
Megszűnt1975
SzékhelyHollandia
KulcsemberekDr. Hub van Doorne
A(z) Doorne a Automobiel Fabrieken - DAF weboldala

Tartalomjegyzék

Bevezető

DAFsmall.jpg

A Volvo által 1975-bem bekebelezett DAF igazi kuriózummal rukkolt elő indulásakor, hiszen bemutatta a fokozatmentes automata váltót (Variomatic system), melynek továbbfejlesztett változata ma már minden robogóban megtalálható.

Veterán DAF autók

Tuning-daf-600-06.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

DAF személygépkocsi gyártás

A DAF Variomatic az 1958-as Autószalonon került bemutatásra Amsterdam-ban (NL). A reakció a sajtó és a közönség részéről elképesztő volt - itt volt egy kicsi, kompakt autó, ami kényelmesen elszállít négy embert és csomagjaikat, gazdaságos és automata révén, nagyon könnyű vezetni.

Az egyszerűség és a Variomatic teljesen automata váltó, mindez elérhető áron, népszerűvé tette az átlagemberek körében a kifejezetten kis-kategóriás autót. Eddig az automata sebességváltók tendenciózusan csak a nagy autókban kerültek beépítésre. Továbbá a hagyományos automata sebességváltók nem voltak igazán hatékonyak. A fokozatmentes, egyszerűen kezelhető, könnyen javítható, olcsó automata váltó csábítása sokakat vonzott.

Az első DAF 1959-ben jelent meg az utcákon, egy 600 ccm-es, léghűtéses kéthengeres boxermotoros erőforrással. Ez a motorkonstrukció maradt (később 746ccm-re bővítve, DAF 33) 1975-ig.

A motor teljesítményét 1967-ben, a 850ccmáes változat bevezetésével a DAF 44-nél megnövelték, és 1975-ig gyártották a DAF 46 változatot.

Daf55marathon1971-01.jpg

1968-ban indult a DAF 55 változat, amely a Renault 1108cc vízhűtéses motorját örökölte meg. Ez az autó ugyanazokkal az alapvető karosszéria kialakításokkal készült, mint a 44, de a nagyobb motor bevezetésével a DAF több vásárlót próbált megkörnyékezni.

A DAF folytatta a léghűtéses autók gyártását, emellett az 55, majd később a 66 (amely felváltotta a 55-t 1972-ben) már a Renault 1300 ccm-es változatát kapta. A váltó még természetesen Variomatic erőátvitel, de a hátsó felfüggesztést áttervezik és egy de-Dion keresztmerevítő lengőkar/tag kerül beépítésre.

Miután a Volvo átveszi, a DAF modellek eltűnnek a piacról, kivéve a DAF 46-ot, illetve a 66-os modellt felváltja a Volvo 66. 1976-ban a Volvo elindította a Volvo 343 szériát, ami eredetileg, mint DAF 77 volt előírányozva. A Volvo 343-ben fejlesztése a Volvo 340/360 tartományban folytatódott 1992-ig, a variomatic váltóval szerelt kisautók tekintetében.

DAF variomatic fokozatmentes váltó

A Variomatic automata váltó Dr. Hub van Doorne találmánya (van Doorne a Automobiel FABRIEKEN - DAF), és folyamatosan változtatható áttételi arányainak köszönhetően - nem volt észrevehető a sebességváltás. Az átviteli kúpos ékszíjkerekek kiterjeszkedtek és visszahúzódtak, attól függően, hogy a sebesség, az útviszonyok, valamint a vezető gázadagolása éppen mit diktált, mindezt a szabályzó elemekkel, automatikusan. A váltó-, osztó-műtől a hátsó kerekekig gumi-kompozit ékszíjak továbbították a motor hajtóerejét. Ezt az úgynevezett "autót száz fogaskerékkel" a legegyszerűbb volt a világon vezetni". A váltókar az első ülések között - egyszerűen tolja előre, megy előre, tolja hátra, hogy menjen vissza! Ja, még két pedál is kellett, gáz- és fékpedál (és semmi más).

DAF 600 röntgenrajz
DAF Variomatic fokozatmentes váltó

VeteranBanner2012b.jpg

DAF koncepciók, érdekességek, autósport

Koncepció autók a DAF laborból

  • Siluro by Michelotti
  • OSI - DAF city car
  • Kalmar - A Svéd Posta számára
  • Kini - Egy vidám szabadidő-autó

Autósport

  • DAF 55 Marathon
  • DAF 55 F3 race car
  • DAF Huron Touring race car
DAF Tecno F3 1968 r3q.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DAF témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg
A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=DAF