Austro-Daimler

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán márkatörténet: korai története)
(Veterán Austro-Daimler autók: szerk.)
 
(15 közbeeső változat nincs mutatva)
5. sor: 5. sor:
| képaláírás = AUSTRO-DAIMLER AG.
| képaláírás = AUSTRO-DAIMLER AG.
| alapítva = 1899
| alapítva = 1899
-
| alapító = [[Paul Daimler]], [[Eduard Bierenz]], [[Eduard Fischer]]
+
| alapító = [[Eduard Bierenz]], [[Eduard Fischer]]
| megszűnt = 1936, később Steyr-Daimler-Puch
| megszűnt = 1936, később Steyr-Daimler-Puch
| székhely = Wiener Neustadt, Austria
| székhely = Wiener Neustadt, Austria
| jelmondat =  
| jelmondat =  
-
| kulcsemberek = [[Ferdinand Porsche]]
+
| kulcsemberek = [[Paul Daimler]], [[Ferdinand Porsche]]
| honlap = www.austrodaimler.at/
| honlap = www.austrodaimler.at/
}}
}}
22. sor: 22. sor:
<youtube>FyiXg9t6Iw4</youtube>
<youtube>FyiXg9t6Iw4</youtube>
-
'''Korai történelem'''
+
 
 +
=== Korai történelem ===
 +
 
1890-ben Eduard Bierenz osztrák kiskereskedőt nevezték ki a vállalkozás élére. A társaság az Eduard Fischer Gépgyárban sikeresen elkezdte az autók gyártását.  A gyár Wiener-Neustadt-ban (Ausztria) működött. Ezzel a felállással a DMG lett az első multinacionális autóipari történelemben.
1890-ben Eduard Bierenz osztrák kiskereskedőt nevezték ki a vállalkozás élére. A társaság az Eduard Fischer Gépgyárban sikeresen elkezdte az autók gyártását.  A gyár Wiener-Neustadt-ban (Ausztria) működött. Ezzel a felállással a DMG lett az első multinacionális autóipari történelemben.
30. sor: 32. sor:
1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol  egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget.
1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol  egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget.
-
A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek  nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával. a vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is.
+
[[Fájl:Logo-ad-sektion.jpg|left]]A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek  nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával.
-
1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely  5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette. Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő.
+
-
'''A két világháború között'''
 
-
folytatás hamarosan.......
+
 
 +
[[Fájl:PrinceHenry01.jpg|left]] '''-Prince Henry- ''revival'''''
 +
A vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is.
 +
1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely  5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő.
 +
 
 +
[[Fájl:ADcircamotor.jpg|540px]] '''Austro-Daimler motor 1912 táján'''
 +
 
 +
=== A két világháború között ===
 +
 
 +
Az első világháborúban, 4500 dolgozójával az Austro-Daimler nagy mennyiségben járult hozzá a háborús termeléshez. A háború után a cég visszatért az autógyártáshoz. Több külső és belső tényező folytán, a vállalat bár fejlődőképes, válságba kerül. Az Austro-Daimler felvásárlásaival, beolvasztott több vállalatot - Skoda , Fiat,  Puch (1928), ezzel kissé „túlköltötte magát”. Ezután került véglegesen víz alá, a Camillo Castiglioninak tulajdonítható  tékozló kezelés folytán.
 +
 
 +
[[Fájl:Austro daimler gp 1921-18926.jpg]] '''AD versenyautó 1921-ből'''
 +
 
 +
Ebben az időben kezdték gyártani F. Porsche 1,3 literes "Sascha" versenyautóit (az elnevezés a támogatóról -  gróf Sascha Kolowrat-Krakowski), a 1920-as évek elején. A legkisebb modell a cég kínálatában, egy 2212-cc négyhengeres modell. Mivel azonban a gazdasági helyzet romlott,  Porsche 1923-ban lemondott, megszabadítva magát az Austro-Daimler pénzügyi nehézségeitől. Ehelyett költözött a Stuttgart DMG tervező műhelyébe.
 +
Az Austro-Daimler által kínált kiváló, sorozatgyártású autó az ADM 1930-as szériája volt. amelynek hathengeres motorjai 2540 ccm, 2650 ccm, és 2994 ccm lökettérfogatúak voltak. Az utóbbi (az ADM-III-hoz) kifejlesztett erőforrás 110 LE (82 kW) teljesített 4000-es fordulatszámon, és egyike volt a az évtized legnagyobb autóinak. Ajánlottak egy kevésbé sportos, luxus változatot is, a 100 lóerős (75 kW) ADR változatot.
 +
1931-ben Austro-Daimler bevezette 4624-cces nyolchengeres autóit, egy remek, nagyon drága luxus jármű konstrukciót. Az utolsó nagy autója az osztrák műveknek a hathengeres "Bergmeister" volt, amely 3614 köbcentis motort kapott, és a fejlesztések folytán 120 LE (89 kW) /3600 rpm. teljesítménnyel rendelkezett. A Bergmeister végsebessége elérte a 90 mph-t (140 km/h).
 +
A sorozatos gazdasági balsikerek hatására, 1934-ben a cég egyesült a Steyr Automobile AG-val, ezzel kialakult a Steyr-Daimler-Puch konglomerátum. Így az Austro-Daimler-t feloszlatták, jogait és márkáit a konglomerátum vette át.
 +
 
 +
'''Egy videó a haszongépjárművek fejlesztéseiről, sok helyen Steyr feliratokkal...'''
 +
 
 +
<youtube>Sdi8JgmZaKY</youtube>
 +
 
 +
'''....de feledkezzünk meg róla, hogy az Austro-Daimler, a Puch, a Steyr lobogója alatt az 1930-as években egyesült. A jogelődök fejlesztései végigvonulnak a Steyr korabeli technika töténeti vonatkozásaiban is.'''
== Veterán Austro-Daimler autók ==
== Veterán Austro-Daimler autók ==
 +
 +
[[Fájl:Austrodaimler01.jpg|thumb|200px|left|Austro-Daimler]]
 +
* [[Austro - Daimler Circa]] (n.a.-n.a.)
* [[Austro - Daimler Circa]] (n.a.-n.a.)
-
[http://www.bmiht.co.uk/catalogue/bmiht_company.php?comp=AUSTRO&n=0] típuslista/fotok
+
 
 +
[http://www.bmiht.co.uk/catalogue/bmiht_company.php?comp=AUSTRO&n=0| típuslista / fotok]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
Autó modellek 1920-1934 szerkesztés alatt
Autó modellek 1920-1934 szerkesztés alatt
 +
 +
<youtube>NZ_6xKrnUGs</youtube>
 +
 +
'''AD type -Prinz Henry-'''
 +
 +
<youtube>ekh5122xgsY</youtube>
 +
 +
'''AD type 617'''
Típus Építési idő Henger Kapacitás Teljesítmény Vmax
Típus Építési idő Henger Kapacitás Teljesítmény Vmax
67. sor: 113. sor:
Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h
Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h
 +
 +
[[Fájl:1932 AD635 bergmeister cabriolet.jpg|400px]]
 +
 +
<youtube>zfEqnRXPKMY</youtube>
 +
 +
== AD "military" szekció ==
 +
 +
<youtube>PpFWH7iF46s</youtube>
 +
 +
'''AD -M12- félhernyótalpas vontató''' (half-tracked)
 +
 +
[[Fájl:ADartilleriezugwagen m17.gif|420px]]
 +
 +
'''AD -M17- lövegvontató 1917'''
 +
 +
[[Fájl:Adgr-austro-daimler.jpg|420px]]
 +
 +
'''AD katonai teherautó -ADGR-'''''(a Steyr is gyártotta)''
 +
 +
[[Fájl:87 wsw adgz-001.jpg.jpg]]
 +
 +
'''ADGZ páncélautó 1934'''''(a Steyr is gyártotta)''
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==

A lap jelenlegi, 2012. augusztus 4., 06:15-kori változata

AUSTRO-DAIMLER AG.
ADlogo.jpg
AUSTRO-DAIMLER AG.
Alapítva1899
AlapítóEduard Bierenz, Eduard Fischer
Megszűnt1936, később Steyr-Daimler-Puch
SzékhelyWiener Neustadt, Austria
KulcsemberekPaul Daimler, Ferdinand Porsche
A(z) AUSTRO-DAIMLER AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Eredetileg a németországi Daimler ausztriai fiókcégeként működött, Daimler modelleket kellett volna gyártania, de az ausztriai tulajdonosok a másolás helyett saját autóval akartak előállni, melyhez Ferdinand Porsche egy időre segítőként szegődött. Az Austro-Daimler többszöri cégátalakítás és tulajdonosváltás után 1936-ban megszűnt.

A kezdetek


Korai történelem

1890-ben Eduard Bierenz osztrák kiskereskedőt nevezték ki a vállalkozás élére. A társaság az Eduard Fischer Gépgyárban sikeresen elkezdte az autók gyártását. A gyár Wiener-Neustadt-ban (Ausztria) működött. Ezzel a felállással a DMG lett az első multinacionális autóipari történelemben.

1899 augusztus 11-én, az osztrák Daimler Motor Társaság alakult meg. A sttutgarti gyártású egységekből kerültek összeszerelésre 1900-ban az első autók, 2 hengeres, 4 LE (3,0 kW) kivitelben. Hamarosan elkezdődött a motorok, luxusautók, teherautók, buszok, tengeri hajók, és a vonatok gyártása is.

1902-ben Paul Daimler, Gottlieb Daimler fia vette át a Műszaki Osztályt, ahol egy kompakt autót (8 LE, 45 km / h) fejlesztett ki. A hadsereg részére 1905-ben építette a cég az első páncélozott autót , amely már 30 LE-s (22 kW). Daimler 1905-ben visszatért Stuttgartba, hogy átvegye a kutatási és fejlesztési részleget.

Logo-ad-sektion.jpg
A fiatal Ferdinand Porsche vette át Daimler helyét a műszaki tervezésben. Bár az Austro-Daimler autók sok versenyen indultak, elsőként a Porsche által alkalmazott aerodinamikai újításaival készültek a híres versenyautók (Mixte, Maya). Porsche a vállalatot is átalakította, a társaság már 800 fős létszámmal dolgozott. 1906. július 27-én a vállalatot Austro-Daimler-nek nevezték át. 1908-ban, az Austro-Daimler megkezdte a Zeppelin motorok gyártását. Segítve a cég további fejlődését, az Austro-Daimlernek Porsche 1909-ben végleges függetlenségét teremtett a DMG részvények tulajdonlásával.


PrinceHenry01.jpg
-Prince Henry- revival

A vállalatot 1910-ben Austro-Daimler-Motors AG nevezték át, logója ekkoriban a királyi osztrák kétfejű sas lett. Porsche1912-ben eladta a DMG fennmaradó részvényeit is. 1911-ben Austro-Daimler megkezdte a Prinz Heinrich (Henrik herceg) modell gyártását, amely 5714 ccm-es 4-hengeres motorjával hamar híressé vált. Ez a fejlesztés 95 LE /2100 rpm teljesítménnyel bírt, de egy kevésbé erős motorváltozattal is készült, OHV vezérléssel, 6900 ccm-es lökettérfogattal, csupán 60 LE (45 kW)/ 1200 rpm. Mindkét tervet Porsche készítette.


Ferenc Józsefnek is készítettek egy luxus autót, arról részletesebben a típusoknál szólunk. A gyár az 1910-es években kinőtte magát, a gépjárművek, vasúti és légi közlekedési eszközök illetve részegységek, motorok sokaságát állítva elő.

ADcircamotor.jpg Austro-Daimler motor 1912 táján

A két világháború között

Az első világháborúban, 4500 dolgozójával az Austro-Daimler nagy mennyiségben járult hozzá a háborús termeléshez. A háború után a cég visszatért az autógyártáshoz. Több külső és belső tényező folytán, a vállalat bár fejlődőképes, válságba kerül. Az Austro-Daimler felvásárlásaival, beolvasztott több vállalatot - Skoda , Fiat, Puch (1928), ezzel kissé „túlköltötte magát”. Ezután került véglegesen víz alá, a Camillo Castiglioninak tulajdonítható tékozló kezelés folytán.

Austro daimler gp 1921-18926.jpg AD versenyautó 1921-ből

Ebben az időben kezdték gyártani F. Porsche 1,3 literes "Sascha" versenyautóit (az elnevezés a támogatóról - gróf Sascha Kolowrat-Krakowski), a 1920-as évek elején. A legkisebb modell a cég kínálatában, egy 2212-cc négyhengeres modell. Mivel azonban a gazdasági helyzet romlott, Porsche 1923-ban lemondott, megszabadítva magát az Austro-Daimler pénzügyi nehézségeitől. Ehelyett költözött a Stuttgart DMG tervező műhelyébe. Az Austro-Daimler által kínált kiváló, sorozatgyártású autó az ADM 1930-as szériája volt. amelynek hathengeres motorjai 2540 ccm, 2650 ccm, és 2994 ccm lökettérfogatúak voltak. Az utóbbi (az ADM-III-hoz) kifejlesztett erőforrás 110 LE (82 kW) teljesített 4000-es fordulatszámon, és egyike volt a az évtized legnagyobb autóinak. Ajánlottak egy kevésbé sportos, luxus változatot is, a 100 lóerős (75 kW) ADR változatot. 1931-ben Austro-Daimler bevezette 4624-cces nyolchengeres autóit, egy remek, nagyon drága luxus jármű konstrukciót. Az utolsó nagy autója az osztrák műveknek a hathengeres "Bergmeister" volt, amely 3614 köbcentis motort kapott, és a fejlesztések folytán 120 LE (89 kW) /3600 rpm. teljesítménnyel rendelkezett. A Bergmeister végsebessége elérte a 90 mph-t (140 km/h). A sorozatos gazdasági balsikerek hatására, 1934-ben a cég egyesült a Steyr Automobile AG-val, ezzel kialakult a Steyr-Daimler-Puch konglomerátum. Így az Austro-Daimler-t feloszlatták, jogait és márkáit a konglomerátum vette át.

Egy videó a haszongépjárművek fejlesztéseiről, sok helyen Steyr feliratokkal...

....de feledkezzünk meg róla, hogy az Austro-Daimler, a Puch, a Steyr lobogója alatt az 1930-as években egyesült. A jogelődök fejlesztései végigvonulnak a Steyr korabeli technika töténeti vonatkozásaiban is.

Veterán Austro-Daimler autók

Austro-Daimler


típuslista / fotok





Autó modellek 1920-1934 szerkesztés alatt

AD type -Prinz Henry-

AD type 617

Típus Építési idő Henger Kapacitás Teljesítmény Vmax

Luxusautó AD 25 LE 1909-1922 4 soros 2250 cm ³ 25 LE (18,4 kW) 75 km / h

Luxusautó AD 35 LE 1912-1922 4 soros 3560 cc 35 LE (25,7 kW) 90 km / h

6-17 AD (AD 17/60 LE) 1921-1924 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h

ADM II (10/40 LE) 1923-1924 6 Row 2540 cm ³ 40 LE (29 kW) 100 km / h

ADM II (10/45 LE) 1924-1927 6 Row 2613 cc 45 LE (33 kW) 100 km / h

ADV (17/60 LE) 1924-1927 6 Row 4424 cc 60 LE (44 kW) 100 km / h

ADM - 3 liter (12/100 PS) 1926-1928 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h

ADR (12/70 LE) 1927-1931 6 Row 2994 cc 70 LE (51 kW) 105 km / h

ADR Sport (12/100 PS) 1929-1931 6 Row 2994 cc 100 LE (74 kW) 130 km / h

ADR 8 (18/100 PS) 1930-1934 8 Series 4624 cc 100 LE (74 kW) 125 km / h

Bergmeister (14/120 LE) 1931-1934 6 Row 3614 cc 120 LE (88 kW) 145 km / h

1932 AD635 bergmeister cabriolet.jpg

AD "military" szekció

AD -M12- félhernyótalpas vontató (half-tracked)

ADartilleriezugwagen m17.gif

AD -M17- lövegvontató 1917

Adgr-austro-daimler.jpg

AD katonai teherautó -ADGR-(a Steyr is gyártotta)

87 wsw adgz-001.jpg.jpg

ADGZ páncélautó 1934(a Steyr is gyártotta)

Kapcsolódó hivatkozások

Austro-Daimler rajongói oldal (angol, német)

Austro-Daimler Ausztria

Automobil márkák Wiki

Austro-Daimler Wiki

Austro-Daimler gépjárművek

Daimler fotók