FIAT 124
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
FIAT 124 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | FIAT S.p.A. |
Gyártás helye | Torinó, Olaszország |
Gyártás éve | 1966-1974 |
Darabszám | 1.543.000 |
Modellvariánsok | *4 ajtós limuzin(Berlina)
|
Kategória | személygépkocsi |
A(z) FIAT 124 "Berlina" modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4042 mm |
Szélesség | 1625 mm |
Magasság | 1420 |
Tömeg | 855 kg (üres) |
Alváz | önhordó acélváz |
Tengelytáv | 2420 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | I4, 1197 cm3, OHV |
Felépítés | Frontmotor, hátsókerék hajtás(FR) |
Váltó | 4 fokozatú, kézi |
Teljesítmény | 44kW, 59LE; 49kW, 65 LE |
Átlagfogyasztás | 9,8 L (100 km) |
Gyorsulás | 14,2s (100 km/h) |
Max. sebesség | 140 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
*előd:FIAT 1300/1500
|
A Fiat 124 az olasz FIAT autógyár egyik legsikeresebb, 1966 és 1974 között gyártott modellje volt. Az 1966-ban Genfben bemutatott modell 1967-ben elnyerte Az év autója címet.
A Genfben rendezett nemzetközi autókiállításon, 1966 márciusában bemutatott FIAT 124-es modellt a FIAT 1300/1500-as utódának szánták. Ez egy teljesen új műszaki megoldásokkal kialakított, önhordó vázkialakítású, 4 ajtós limuzin volt, soros 4 hengeres, 1197 cm3-es, OHV vezérlésű, 60 LE teljesítményű benzinmotorral. Egy évvel később jelent meg a 124-es 5 ajtós kombi (Familiare) változat.
1968 októberében Torinóban megjelent a továbbfejlesztett FIAT 124 "Special", ami könnyen felismerhető volt a dupla kerek-lámpáiról. De talán sokkal érdekesebb megemlíteni azt, hogy ebben már egy 1438 cm3-s 70 lóerõs motor volt, és ehhez ráadásul teljesen más futómű is társult.
1970-ben jött a következõ "ráncfelvarrás", amikor is számtalan kisebb változtatáson esett át az autó. Megjelent a FIAT 124 "Special T". Ez utóbbiban egy 1438 cm3-s DOHC motor volt, ami az akkor már gyártásban lévő Spider változatból került át, de itt csak a 80 LE-s, visszafogott teljesítményű verziót alkalmazták.
Az utolsó módosításokat 1972-ben vezették be. A legjelentősebb ezek közül, azt jelentette hogy a 60 és a 70 lóerős motorok 5 lóerővel erősebbek lettek, valamint a Special T változat 1592 cm3-s motorral került összeszerelésre, ami 95 lóerőt teljesített, és 5 sebességes váltóval is választható volt.
A 124-es gyártása a FIAT torinói üzemében 1974-ben leállt, amikor az új 131-es típusjelű "Mirafiori" modell megjelent. A FIAT 124-es típust több helyen is gyártották: Oroszország (LADA), Spanyolország (SEAT), Törökország (Tofas), Bulgária (Pirin-FIAT), Dél-Afrika és Jugoszlávia, (összeszerelés: Németország, Bulgária, Írország, Malajzia, Marokkó, Portugália és Dél-Amerika) A gyártás ideje alatt Olaszországban 1.543.000 példány készült, az egész világon előállított példányszám meghaladja a 4 milliót.