Isuzu 117
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Isuzu 117 coupé | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Isuzu |
Gyártás helye | Fujisawa Plant, Fujisawa, Kanagawa, Japan |
Kategória | compact GT-type sports car |
Tervező | Giorgetto Giugiaro |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4310 mm |
Szélesség | 1600 mm |
Magasság | 1310 mm |
Tömeg | 1075 kg |
Alváz | önhordó |
Tengelytáv | 2500 mmm |
Üzemanyag | motortípus sszerint |
Teljesítmény | |
Motor | DOHC
1.6 L G161S I4; 1.6 L G161W I4; 1.8 L G180Z I4; 1.8 L G180W I4; 2.0 L G200W I4; 2.2 L C223 diesel I4 |
Felépítés | Orrmotor, hátsőkerék hajtás "FR" |
Váltó | 4-speed manual
5-speed manual 3-speed automatic |
Teljesítmény | az 1.6 L-es modellnél 122 PS/89 kW@6400 rpm |
Max. nyomaték | 143 Nm/14.6 kgm@5000 rpm |
Max. sebesség | 190 km/h, 118 mph |
Kapcsolódó modellek | |
Isuzu Florian, Isuzu Piazza |
Tartalomjegyzék |
Az Isuzu 117 Coupé
A modell egy kompakt "Gran Turismo" típusú, 2 ajtós ferdehátú kupé, amelyet 1968 és 1981 között gyártott a Japán Isuzu cég. A "117" volt a kódneve az Isuzu közös fejlesztési programjának, amely a közepes méretű autók új generációját volt hivatott megalapozni, a kupé, szedán és kombi kategóriákban. Az utóbbi kettő végül az Isuzu "Florian", de a kupé megtartotta eredeti nevét. Alapvetően mindkét modell közös mechanikai kialakítással rendelkezett.
A 117 Coupé a híres Giorgetto Giugiaro műve, egyike az első japán autóknak, melyet a híres olasz stiliszta tervezett. Az elsők között alkalmazták Japánban a DOHC motort, és az elektronikus üzemanyag-befecskendezést. Emellett a sportautó, a világon elsőként volt elérhető dízelmotoros változatban. Az exkluzív jármű ma már ritkán akad a gyűjtők keze közé, de köszönhetően a szokatlanul hosszú gyártási időtartamnak, az Isuzu 86192 példányt állított elő. A 117 Coupét később az Isuzu Piazza váltotta fel.
Korai évek
A 117 Coupé prototípusa az 1966. évi Genfi Autószalonon mutatkozott be, ez évben később, a Tokyo Motor Show keretei között debütált. 1968-ban megkezdődött az Isuzunál a 117 coupé modell kisüzemi termelése, amely során a kézi erővel összeszerelt autók mennyisége ritkán haladta meg a havi 50 db-os mennyiséget. A marketing szemlélet hasonló volt, mint a Nissan Silvia esetében, ami hasonló mennyiséget állított elő ezen időszak táján.
Az első időkben beépített motor egy soros, négyhengeres, 1,6 L-es DOHC típus volt, majd 1970-ben az elektronikus Bosch üzemanyag-befecskendezővel kialakított változat mutatkozott be, a D-Jetronic rendszerrel. Az üzemanyag-befecskendezős modellváltozatot "EK" (az "elektronikus vezérlés") jelzéssel látták el.
Az autó gazdag alapfelszereltsége (bőr ülések, a műszerfal tajvani kámfor-, babér fa, és az elegáns fejtámlák), nagyon drágának bizonyult a japán vásárlói szokások viszonylatában. Ezért az igénytelenebb "1800N" változat 1971-ben, egy egyszerűbb és olcsóbb 1,8 L-es SOHC, karburátoros motorral került az autókereskedők kínálatába.
A tömegtermelés
A 117 Coupé egyre nagyobb népszerűségnek örvendett, és így a General Motors-sal létrejött együttműködés keretében, az Isuzu a modell a tömeggyártása mellett foglalat állást. E változás eredményeként, 1973 márciusában az értékesítés (a japán belföldi piacon) az elvárásoknak megfelelően növekedni kezdett, így az 1972-es, 965 példány gyártásáról, 1974-re 9506 egység előállítását eredményezte.
A többségében alkalmazott 1,8 L-es motorok beváltak, több változatban kínálták, porlasztós, vagy üzemanyag-befecskendezéses, illetve DOHC vagy SOHC szelep-vezérlésű változatokban. A gyártás volumene 1975 októberében valamelyest csökkent, mivel új, szigorúbb füstgáz kibocsátási előírások léptek hatályba, melyet a gyártott modellek továbbfejlesztésével lehetett teljesíteni.
További apróbb változtatások mellett, a négyfokozatú kézi váltót felváltandó, az 1976 májusában bevezetett ötfokozatú manuális sebességváltó alkalmazása jelentett lényeges módosítást.
Facelift
1977 novemberébenaz Isuzu a 117 Coupé ráncfelvarrása mellett döntött, amely során az eddigi első lökhárítók átalakítását, a négy kerek fényszóró helyett modernebb, 4 db szögletes első lámpatest alkalmazását vezették be.Annak érdekében, hogy tovább csökkentsék a gyártási költségeket, műanyag idomokat és díszléceket alkalmaztak a belső tér kialakításánál.
1978-ban az 1,95 literes motorral szerelt változat debütált, továbbá 1979-ben sor került az "XD" dízelmotoros változat bevezetésére.
1979-től kezdve, egy speciális változat, az úgynevezett "Giugiaro Edition" is rendelkezésre állt. Több futurisztikus koncepcióautó is készült, de ezek nem kerültek sorozatgyártásra.
A 117 Coupé modell gyártása 1981-ig tartott, amikor is a Giugiaro által megálmodott "Piazza" széria váltotta fel.
Isuzu 117 fényképek, dokumentumok
Források, hivatkozások
- Isuzu 117 coupé Wikipedia EN
- Giorgetto_Giugiaro életrajza, munkái Wikipedia EN
- A page devoted to highlighting Giugiaro's involvement in the 117 design
- 1968 Isuzu 117 Coupé technical specifications from Carfolio
- 1979 Isuzu 117 XDL Coupé technical specifications from Global Car Locator