FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Modell | Termelési volumen |
---|---|
FSO Warszawa | 254 471 |
Syrena | 177 234 |
Polski Fiat 125p | 1 445 699 |
FSO Polonez | 1 061 807 |
Polski Fiat 126p | 3.128.313 |
Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában. A Warszawa modellek sokasága követte az alaptípust, miközben a gyár kifejlesztette kisautóját, a Syrena típust. Fénykoruk az 1960-as években volt az igazi. Időközben azonban a FIAT Művekkel kötött szerződés alapján, a 125-ös torinói mintájára kezdték el a Polski Fiat 125p gyártását, majd kisautóként a 126p modellek is szép számban keletkeztek a '70-es ~80-as években. A PF 125 alapjain kezdődött el a '80-as években nagy sikert arató, önálló fejlesztésű FSO Polonéz-ek gyártása.
Warszawa típusok
|
Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db |
---|---|---|---|---|---|
1951 | 75 | 1959 | 15 340 | 1967 | 15 175 |
1952 | 1575 | 1960 | 14 825 | 1968 | 17 780 |
1953 | 1563 | 1961 | 13 650 | 1969 | 17 683 |
1954 | 1678 | 1962 | 14 636 | 1970 | 16 232 |
1955 | 4015 | 1963 | 13 422 | 1971 | 13 500 |
1956 | 6105 | 1964 | 13 455 | 1972 | 12 803 |
1957 | 10 020 | 1965 | 15 726 | 1973 | 4266 |
1958 | 13 173 | 1966 | 17 774 | SUM: | 254 471 |
A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:
Poski Fiat típusok
Az alábbi alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal. | |
- Változatok:
|
FSO-125p (1983)
1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat | |
|
Mint a többi európai, nagy autógyár, az FSO is fejlesztette az alaptípusra konstruált változatait. Az alábbi modellek kialakítására is így kreülhetett sor, azonban nagyrészük prototípusként porosodik a múzeumokban (jó esetben, mert sok eltűnt)
Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek | |
Camping
|
Polonez típusok
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Mindhárom modell az időközben gyártott FSO modelleken alapul,mind a vázszerkezetét, mind az erőforrást tekintve. A legkülönfélébb célokra, igényekre és kiépítéssel készültek. Egyszerű körülmények között, még igénytelen tulajdonos kezei közt is, jó szolgálatot tettek.
ZUK
Az első modellek terveit a Chevrolet gyártól egy orosz cég vette meg, mely aztán továbbadta azt a varsói FSO autógyárnak, melynek részeként alakult a Żuk gyár 1950-ben, kizárólag tehergépjárművek készítésére. Az első példány az ezen licenc alapján gyártott Lublin-51-es típusú katonai teherautó 1951. november 7-én hagyta el a gyártószalagot.
1958-tól kezdve már saját konstrukción és technológián alapuló típusokat gyártottak, 2,5 tonna össztömegű, 900–1100 kg terhelésű első Żuk haszongépjárműveket. 1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés keretében összesen 4500 darab Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművet is gyártottak. A „klasszikus” Żuk kisteherautó (lásd a bal oldali képen) kifejlesztését 1955–1956 között vitték végbe. Ebből a típusból a legutolsó, szám szerint az 587 500-adik, 1998. február 13-án gördült ki a gyárból. Elsősorban állami szerveknek (főleg a tűzoltóság és különböző bányászszervezetek számára) készült, de népszerű lett a magánszemélyek körében is, melynek köszönhetően (a Nysával ellentétben) az 1989 utáni lengyel (és kelet-európai) piacgazdaságban talpon tudott maradni.
1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki. 1993–1995 között a Peugeot Automobile konszernnel létrejött megállapodás keretében a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. A szerződés lejárta után a gyárat a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co. vásárolta meg 1995 júniusában, mely révén 1995 októberében a Żuk gyár nevet változtatott, immáron Daewoo Motor Polska néven működött tovább. A cég még 1995 decemberében elindította a Daewoo Nexia gyártását, melyből összesen 40 000-et készítettek itt.
NYSA
A Nysa (ejtsd: Nisza) lengyelországi Nysa városában található ZSD járműgyár tehergépkocsi-márkája. Az első modellt 1952-ben, míg az utolsót 1994. február 13-án gyártották.
Elsősorban a lengyel rendőrség (milícia) és munkásőrség számára készített kisbuszokat, illetve a magánszemélyek számára kisteherautókat melyek legtöbbjét a kék egy jellegzetes árnyalatára festették. A rendszerváltás után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, az 1990-es évek közepére szinte mindet leselejtezték.
Nysa 522 kisteherautó 1970 körül a kisbuszok elejét némileg áttervezték, mely után gyakorlatilag a cég bezárásáig semmilyen további változtatás, vagy fejlesztés nem történt. Az 1989 utáni Lengyelországban a Nysa sorsa ezáltal hamar megpecsételődött, kétséges volt, hogy valaha is privatizálni tudják a céget. Miután a lengyel milícia és a munkásőrség rendőrséggé szerveződött, elkezdte lecserélni a járműparkját is, a régi Nysákat új, nyugati gyártmányú kisbuszokra cserélve, ezzel végleg eldöntve a vállalat sorsát. A gyár 1994. február 3-án zárt be.
A Nysa, akárcsak a Żuk, szinte teljesen a régebbi Chevrolet kisbuszok mintájára lett megtervezve. A lengyel milícián kívül főleg farmerek vásárolták, de a keleti blokk országaiban kézbesítőkocsinak (kiváltképp Bulgáriában) vagy mentőautónak is használták, mivel roppant könnyen és gyorsan lehetett ki- és beszállni belőle. Magyarországon az 1980-as években az Országos Mentőszolgálat rendszeresített járműve a Nysa 521S volt – a legtöbb, 777 darab, 1987-ben futott belőlük az utakon.
A következő modelleket gyártották: N57, N58, N59, N60, N61, N63, 501, 503 és 521/522. Utóbbi több különböző kivitelben is készült: 521C (hűtőautó), 521F (zárt áruszállító), 521M (mikrobusz), 521S (mentőautó), 521T (Towos = személy- és áruszállító)
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode. |
Tarpan
TARPAN 1 Historia 2 Tarpan 233 3 Tarpan 235 4 Tarpan F-233/F-235 5 Tarpan 237 6 Tarpan 239D 7 Tarpan Honker 8 Przypisy
FSR Tarpan volt egy lengyel FSR (Fabryka Samochodów Rolniczych) SUV modellt tervezték a gazdálkodók használatra. Az autó volt a külső jellemzők, valamint a Land-Rover és a Mercedes-Benz G. Tarpan szánták cserébe a szovjetek UAZ - és GAZ terepjárók. Tarpan használunk egy csomó alkatrész más autók: a motor volt az FSO Polonez 1,5-literes motor kevésbé hatékony változatát az eszköz is Polonez, a kilincsek voltak viszont Polski Fiat 125-pontokat származik. Továbbá TARPAN kapott Iveco motor. Végül költözött FSR Tarpan Daewoo át a FSO számára eltűnt. Ezt követően, az FSR és FSC összefűzve, és még ma is elő TARPAN Intrall Honker nevét.
A járművek voltak terepjárók voltak, alkalmas járműveket a mezőgazdaság számára. Először voltak a négyhengeres motor a varsói hajtja a motor a későbbi Polski Fiat 125p .
1989-ben a modell Tarpan Honker együttműködve Iveco keletkezett. A motor és az alváz érkeztek a Fiat és a Nissan . Ahhoz, hogy válasszon ki egyet állt benzinmotor és 82 LE teljesítmény és a dízel motor , 106 LE. Ez a modell is ismert, mint a Van és Pickup elérhető. Miután a felvásárlási Daewoo lett Daewoo Honker . 1996-ben Fabryka Samochodów Rolniczych megoldódott. Ezután a vállalat bevezette a különböző Honker nélkül a márkanév Tarpan ezelőtt.
Jellemzők gépkocsi Tarpan 233 [2] test: személy-és áruszállítás, 2 ajtós felszedő szerelve a tartókeret Motor: M20 típusú (S-21), vízhűtéses, előre szerelt, hátsókerék-hajtás Furat x löket / kapacitás: 82 x 100 cm ³ mm/2120 Maximális teljesítmény: 50 LE 3600 ford. / Perc (70 LE 4000 ford. / Perc). nyomaték 122 Nm 2200 fordulat / perc (147 Nm [15 kgm] @ 2500 r / min) tömörítési arány: 6.8:1 (7.5:1) transmission: gear, 3-fokozatú, szinkronizált Első Felfüggesztés: lengőkarok, tekercsrugók, teleszkópos lengéscsillapítók Hátsó felfüggesztés: hosszanti laprugók, lengéscsillapítók Lever Fékrendszer: Hidraulikus, 4-kerék dobfék, mechanikus kézifék a hátsó kerekekre Gumiabroncsok: 7,3 - 15 " hossz / szélesség / magasság a jármű: 4322/1750/1840 mm (fogantyúval és ajtó Fiat szélesség 1998 mm) Üres tömeg: 1300 kg Max. sebesség: 100 km / h Üzemanyag-fogyasztás: 12,5-13,5 l/100 km
Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)
Veterán FSM autók
Syrena típusok
- Syrena 101 (1960- )
- Syrena 102 (1961- )
- Syrena sport (1960- )
3 Modele osobowe 3.1 Syrena 100 3.2 Syrena 101 3.3 Syrena 102 3.4 Syrena 103 3.5 Syrena 104 3.6 Syrena 105
7 Modele osobowo-towarowe 7.1 Syrena Bosto 7.2 Syrena R-20 8 Prototypy 8.1 Syrena 110 8.2 Syrena Sport 8.3 Syrena 104 Laminat 8.4 Syrena Mikrobus 8.5 Syrena 607
Polski Fiat 126p típusok
- FSM Polski Fiat 126p-600 (1972-1977)
- FSM Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
- FSM Polski Fiat 126p-650E(1982-től)
- FSM Polski Fiat 126p 700 BIS(1987-1991)
Fejlesztési irányok, kísérletek
(Nem realizált projektek)
- 1959 - "Design Mermaid Van" a világ első kisautója "VAN" kialakítással
- 1960 - A Syrena Sport megtervezése és prototípus gyártása
- 1961 - prototípus a Syrena műanyag karosszériára, modern utódja Mermaids 104
- 1964 - Prototípus, Varszawa 210
- 1966 - prototípusok Syrena 110, az első ferdehátú a világon
- 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe
- 1974 - FSO 1100 Coupe
- 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió
- 1977 - Ogre, sportkocsi
- 1981 - Polonaise mezőgazdasági kivitel, 3-tengelyes
- 1982 - Polonez Sedan, 1300/1500 motorral
- 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin a modell 1300/1500 alapokra
- 1985 - Wars, modern családi autó
- 1994 - FSO Polonez Analog >> pick up/4x4 hajtáslánccal
Idővolnal
- 1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932).
- 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban .
- 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 .
- 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban .
- 1962 - A start termelés Mermaids 102 .
- 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 .
- 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204
- 1965 - engedély vagy a Fiat 125 .
- 1966 - Start előállítási Mermaids 104 .
- 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p .
- 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot .
- 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala .
- 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban.
- 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz".
- 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design.
- 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO).
- 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5]
- 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6]
- 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 .
- 1991 - end of termelés FSO 125p.
- 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro .
- 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] .
- 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] .
- 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6]
- 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus .
- 1997 - termelés kezdetének Lanos .
- 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan .
- 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors .
- 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi.
- 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka.
- 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO.
- 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra).
- 2008 - end of termelés az FSO Lanos
- 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7]
- 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Kapcsolódó hivatkozások
- Az FSO hivatalos weboldala (lengyel)
- FSO Autógyár-típusok
- FSO Warszawa történet
- Képtár PL
- FSO Wikipédia EN
- FSO Wikipédia PL
- Polski Fiat 1932-től PL
- Polski Fiat 1932-től EN
- Polski Fiat HU
- Polski Fiat 125p PL
- Polski Fiat 125p PL
- Polski Fiat 126p PL
- Polski Fiat 126p DE
- FSO Polonez PL
- FSO Polonez EN