FSO
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
FSO | |
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH | |
Alapítva | 1951 |
Székhely | Varsó, Lengyelország |
A(z) FSO weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.
Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.
A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.
Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.
A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.
Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.
Veterán FSO autók
Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában.
Modell | Termelési volumen |
---|---|
FSO Warszawa | 254 471 |
Syrena | 177 234 |
Polski Fiat 125p | 1 445 699 |
FSO Polonez | 1 061 807 |
Polski Fiat 126p | ..... |
Warszawa típusok
- Warszawa M-20 (1951–1957)
- Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
- Warszawa 201 (1960–1964)
- Warszawa 202 (1962–1964)
- Warszawa 210i (1964-~)
- Warszawa 223/224 (1964–1973)
- Warszawa 223 kombi (1964-1973)
Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db | Évszám | Gyártott modell db |
---|---|---|---|---|---|
1951 | 75 | 1959 | 15 340 | 1967 | 15 175 |
1952 | 1575 | 1960 | 14 825 | 1968 | 17 780 |
1953 | 1563 | 1961 | 13 650 | 1969 | 17 683 |
1954 | 1678 | 1962 | 14 636 | 1970 | 16 232 |
1955 | 4015 | 1963 | 13 422 | 1971 | 13 500 |
1956 | 6105 | 1964 | 13 455 | 1972 | 12 803 |
1957 | 10 020 | 1965 | 15 726 | 1973 | 4266 |
1958 | 13 173 | 1966 | 17 774 | SUM: | 254 471 |
A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:
Warszawa Utility
- Warsaw Pickup
- VAN
- Estate
Warszawa Special
- Warszawa Pickup
- Warszawa Furgon
- Warszawa Kombi
- Wersje specjalne
- Drezyna
- Taksówka
- Radiowóz
- Sanitarka/Ambulans
- Pocztylion
Warszawa Prototyp
- Warszawa M-20U
- Warszawa M-20F
- Warszawa Ghia
- Warszawa 210
- Geneza
- Układ napędowy
- Podwozie
- Nadwozie
- Dalsze losy
Poski Fiat típusok
- Polski Fiat 125p 1300
- Polski Fiat 125p 1500 és továbbfejlesztéseik
- FSO 125p (1983-1991?)
A fenti alaptípusokra számos, továbbfejlesztett szériaváltozat készült. A típus hivatkozásoknál könnyebb és érthetőbb a részletezésük, ezért a későbbiekben ott találkozhatunk részletes leírásukkal.
- PF 125p (1967-1973)
- PF 125p MR'73/MR'74 (1973-1974)
- PF 125p (1975-1983)
- Polski Fiat 125p kombi és zárt-kombi változatok
- Polski Fiat 125p Pick-up
- PF 125p Radiowóz rendőrségi feladatokra (URH-s kocsi)
1983-ban a FIAT liszencszerződés érvényessége megszünt, így FSO 125p jelzéssel gyártották tovább a változatokat
- FSO 125p (1983-1991)
- 1.5 C
- 1.5 L
- 1.5 ME
- FSO 125p Kombi
Prototípusok, különlegességek és "1 verziós" modellek
Polski Fiat 125p Coupé
Osobny artykuł: Polski Fiat 125p Coupé.
W roku 1971 opracowano prototyp wersji z nadwoziem typu coupé, które zaprojektował Zdzisław Wattson. Pojazdem miały podróżować cztery osoby na dwóch rzędach siedzeń. W porównaniu z wersją sedan, powiększono szerokość ogumienia oraz zastosowano wzmocniony silnik 1500 (90 KM) pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej w granicach 170 km/h. Projekt nie został wdrożony do produkcji[27]. Polski Fiat 125p z napędem na 4 koła Był to samochód terenowy zbudowany na podstawie Polskiego Fiata 125p Kombi. Wyposażony został w silnik 1500 o mocy 75 KM oraz układ przeniesienia napędu i przedni most z Łady Nivy, zastosowano także szersze przednie nadkola i terenowe opony[27][7]. Powstało kilkadziesiąt prototypów, a do dziś zachował się przynajmniej jeden, eksponat Muzeum Motoryzacji w Warszawie[27]. Polski Fiat 125p pickup (campingowy) W roku 1973 stworzono turystyczną odmianę PF 125p. Opierała się ona na podwoziu wersji pick-up, miejsce paki ładunkowej zajęła kabina campingowa. Jako źródło napędu wybrano silnik 1500 o mocy 70 KM, połączony był on z 4-biegową skrzynią manualną. Prezentacja odbyła się w 1974 roku podczas wystawy Warszawa XXX[27]. Sześć lat później przedstawiono wersję N249, wyposażona była ona w zdejmowane nadwozie mieszkaniowe[27]. Polski Fiat 125p cabrio Na wystawie Warszawa XXX w 1974 roku zaprezentowano Polskiego Fiata 125p w wersji ze zdejmowanym brezentowym dachem. Wersja ta cechowała się dłuższymi drzwiami, wzmocnioną podłogą oraz nową deską rozdzielczą i pasem tylnym nadwozia (zaadaptowano do niego tylne lampy od Łady 2101)[27].
Polski Fiat 125p LONG w Jaśle w 1994 roku
Polski Fiat 125p LONG
W roku 1974 powstała krótka seria przedłużanych 125p. Cechowały się one rozstawem osi równym 340 cm, 6-drzwiowym nadwoziem i 7-osobowym wnętrzem. Powstawały one poprzez zespawanie dwóch karoserii, wzmocnienie podłogi i zaadaptowanie zawieszenia z wersji kombi[27]. Samochód występował jako kabriolet, sedan i kombi, jednostkę 1500 przejęto bez większych zmian ze standardowej wersji. Powstało tylko kilkadziesiąt egzemplarzy[27]. Przedłużane pojazdy trafiały głównie do biur turystycznych[28]. Jako efekt uboczny rozcięcia dwóch pojazdów i pozbawienia ich podłogi powstała także skrócony wariant modelu (kaczorek), nie jest jednak pewne czy był on w stanie jeździć[27].
Polski Fiat 1100 Coupé
Osobny artykuł: Polski Fiat 1100 Coupé.
W roku 1970 opracowano prototyp sportowego coupé opartego na Polskim Fiacie 125p. Klinowate nadwozie zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona wyposażono w chowane przednie reflektory. Do napędu użyto silnika R4 1.1 o mocy 55 KM pochodzącego z Fiata 128. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 140 km/h. Samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej[27]. 125p GTJ W Ośrodku Sportu Samochodowego przy FSO planowano wprowadzenie kolejnej po Akropolis i Monte Carlo odmiany samochodu charakteryzującej się jeszcze lepszymi osiągami. Powstały dwa modele wyposażone w silnik 2000 DOHC z Fiata 132p o mocy 112 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 185 km/h[27]. Jeden z prototypów w późniejszym czasie wyposażono w silnik 1.8 o mocy 198 KM co sprawiało, że 125p mógł rozpędzić się w zależności od ustawień od 220 do 240 km/h[27].
FSO Ogar
FSO Ogar
Osobny artykuł: FSO Ogar.
W roku 1977 zaprezentowano pojazd z nadwoziem stworzonym przez Cezarego Nawrota oparty na płycie podłogowej i podzespołach Polskiego Fiata 125p. Jako źródło napędu użyto silnika 1500 o mocy 82 KM, co pozwalało na rozpędzenie samochodu do około 155 km/h. Powstał tylko jeden egzemplarz prototypu, w ramach testów przejechał ponad 70 000 km. Samochód był bliski wprowadzenia do produkcji, planowano roczną produkcję na poziomie 10 000 egzemplarzy[7]. Nie doszło to jednak do skutku, głównie ze względu na plany wprowadzenia na rynek Poloneza i brak zapotrzebowania w Polsce na samochód sportowy[27].
Polonez típusok
- Polonez 1978-1986 MR'78-MR'83-MR'85
- Polonez 1986-1989 MR'86-MR'87-MR'89
- Polonez 1989-1997 Caro (MR'91-MR'93)
- Polonez 1997-2002 Caro Plus (MR'97)
- Polonez ATU 1996-1997 Atu
- Polonez ATU Plus1997-2002 Atu Plus
- Polonez Combi1999-2002 Kombi
- Polonez Truck 1988-1988-1992 Truck
- Polonez Truck 1992 1992-1997 Truck
- Polonez Truck Plus 1997-2003 Truck Plus (Daewoo-FSO Truck Plus)
- Polonez Cargo1993-1997 Cargo
- Polonez Cargo Plus 1997-2001 Cargo Plus
- Polonez Coupe 1981-1983 Coupe
Veterán FSO kishaszon-gépjárművek
Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)
Veterán FSM autók
Syrena típusok
- Syrena 101 (1960- )
- Syrena sport (1960- )
- Syrena 102 (1961- )
Polski Fiat 126p típusok
- FSM Polski Fiat 126p-600 (1972-1977)
- FSM Polski Fiat 126p-650 (1976-1986)
- FSM Polski Fiat 126p-650E(1982-től)
- FSM Polski Fiat 126p 700 BIS(1987-1991)
Fejlesztési irányok, kísérletek
(Nem realizált projektek)
1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv 1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi 1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104 1964 - Prototype Varsó 210 1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe 1974 - FSO 1100 Coupe 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió 1977 - Ogre , sportkocsi 1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék 1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500 1985 - Wars , modern családi autó 1994 - FSO Polonez Analog .
Idővolnal
1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932). 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban . 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 . 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban . 1962 - A start termelés Mermaids 102 . 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 . 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204 1965 - engedély vagy a Fiat 125 . 1966 - Start előállítási Mermaids 104 . 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p . 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot . 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala . 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban. 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz". 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design. 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO). 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5] 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6] 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 . 1991 - end of termelés FSO 125p. 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro . 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] . 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] . 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6] 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus . 1997 - termelés kezdetének Lanos . 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan . 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors . 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi. 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka. 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO. 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra). 2008 - end of termelés az FSO Lanos 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7] 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo
Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)
FSM - FAP (Fiat Auto Polland)
Kapcsolódó hivatkozások
http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm