Polski Fiat

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. október 9., 14:55-kor történt szerkesztése után volt.
Polski Fiat
Polski-Fiat-Logo.png
Under construction
Alapítva1932
Megszűnt1990~
SzékhelyVarsó, Bielsko Biala, Lengyelország

Tartalomjegyzék

A Polski Fiat rövid története

A Polski Fiat egy lengyel autómárka. Ezzel a névvel már a II. világháború előtt is, az olaszországi Fiat cég licence alapján, gyártották és szereltek össze Lengyelországban gépjárműveket. Eredetben 1921-ben alakult, de 1934-ig gyártással nem, hanem a Fiat gépkocsik és alkatrészek forgalmazásával és szervizelésével foglalkozott. A II.VH kitörésével a márka megszűnt és csak az 1960-as években éledt újra, a FIAT 125-ös liszencének (Polski Fiat 125) gyártásának megkezdésével.

Const1.gif

Autógyártás a II. világháború előtt (1932-1939)

Logo-polski fiat.jpg
A márkát 1932-ben alkották, amikor a lengyel kormányzat megegyezett a FIAT céggel, hogy gyárthassa azt varsói gyárában. Az autókat a lengyel-olasz cég, a Polski Fiat értékesítette és szervizelte. Kezdetben a járműveket olasz eredetű alkatrészekből szerelték össze (ilyen volt például a Fiat 500-as nyomán aPolski Fiat Topolino, majd a PF 508/I)a Fiat Balilla liszence. Az 1930-as évek közepétől a gyár megkezdte a teljesen saját gyártású autók kibocsátását. A személyautó változatok mellett haszongépjárművek és buszok is napvilágot láttak, továbbá terepjáró és katonai változatok is készültek, az akkor európa szerte általános, fegyverkezés nyomán.

A főbb gyártmányok voltak:

Speciális terepjáró/katonai modellek, Lengyelországban gyártva:

A gyártás megszűnt a második világháború kitörésével, amikor 1939-ben a Német Hadsereg lefoglalta a gyárat.

A II. világháború után, Polski Fiat, FSO-Polonez

Polski Fiat 125p

A Polski Fiat márka az 1960-as évek-ben jelent meg újra, ekkor a lengyel kormányzat felújította kapcsolatát a FIAT céggel, és megvásárolta a Fiat 125 licencét. Az első ilyen gépjárműveket 1967-ben szerelték össze olasz alkatrészekből, a tényleges gyártásuk 1968 és 1991 között folytatódott. A típust többször módosították. A külső megjelenés mellett, műszaki változásokon is átesett, de alapvető "FIAT-osságát" megtartotta.

Polski Fiat 125p modellek:

A közismert "1500-as Polski" mellett a Fiat 127-es és Fiat 132-es (Mirafiori) modelleket is gyártották Lengyelországban.

FSO Polonez

Eközben a Polski Fiat márkát 1983-ban felváltotta az FSO(Fabryka Samochodów Osobowych), ami az FSO Polonezt gyártotta.

Polonez modellek

Az FSO az 1990-es években a Daewooo autógyárral kooperált, majd a Daewoo kivásárolta az FSO-t. És kisteherautó gyártásba kezdett. Ezzel az egyik üzletág,mint Lengyel Márka megszünt.

Polski Fiat 126p

1973 és 2000 között egy újabb licencelt modellt gyártottak, a Polski Fiat 126p-t, ami a Fiat 126 másolata volt. A kis Fiat lszenc autót Bielsko Bialában gyártotta az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych), a Lengyel kisautókat gyártó vállalat.

Modellváltozatok:

A különálló Polski Fiat márka az 1990-es években eltűnt, amikor a FIAT megvásárolta a lengyel gyárat, és azóta is gyárt ott saját modelleket. (FSM was purchased by FIAT in 1992, and it is a part of the Fiat Auto Poland (FAP))

A fenti felsoroláson kívül, számos variáns és prototípus is készült, illetve nem kevés rally, sport, tunning és túraváltozatot is előállítottak, persze nem csak gyári színekben.

Képtár

Videó galéria

Források, hivatkozások

  • [en:Polski Fiat]]
  • [de:Polski Fiat]]
  • [eo:Polski Fiat]]
  • [fi:Polski-Fiat]]
  • [fr:Polski Fiat]]
  • [it:Polski Fiat]]
  • [ja:ポルスキ・フィアット]]
  • [no:Polski Fiat]]
  • [pl:Polski Fiat]]
  • [sv:Polski Fiat]]