FIAT 124
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
FIAT 124 | |
FIAT 124 "Berlina" | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | FIAT S.p.A. |
Gyártás helye | Torinó, Olaszország |
Gyártás éve | 1966-1974 |
Darabszám | 1.543.000 |
Modellvariánsok | *4 ajtós limuzin(Berlina)
|
Kategória | személygépkocsi |
A(z) FIAT 124 "Berlina" modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4042 mm |
Szélesség | 1625 mm |
Magasság | 1420 |
Tömeg | 855 kg (üres) |
Alváz | önhordó acélváz |
Tengelytáv | 2420 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | I4, 1197 cm3, OHV |
Felépítés | Frontmotor, hátsókerék hajtás(FR) |
Váltó | 4 fokozatú, kézi |
Teljesítmény | 44kW, 59LE; 49kW, 65 LE |
Átlagfogyasztás | 9,8 L (100 km) |
Gyorsulás | 14,2s (100 km/h) |
Max. sebesség | 140 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
*előd:FIAT 1300/1500
|
A Fiat 124 az olasz FIAT autógyár egyik legsikeresebb, 1966 és 1974 között gyártott modellje volt. Az 1966-ban Genfben bemutatott modell 1967-ben elnyerte Az év autója címet.
A Genfben rendezett nemzetközi autókiállításon, 1966 márciusában bemutatott FIAT 124-es modellt a FIAT 1300/1500-as utódának szánták. Ez egy teljesen új műszaki megoldásokkal kialakított, önhordó vázkialakítású, 4 ajtós limuzin volt, soros 4 hengeres, 1197 cm3-es, OHV vezérlésű, 60 LE teljesítményű benzinmotorral. Egy évvel később jelent meg a 124-es 5 ajtós kombi (Familiare) változat.
1968 októberében Torinóban megjelent a továbbfejlesztett FIAT 124 "Special", ami könnyen felismerhető volt a dupla kerek-lámpáiról. De talán sokkal érdekesebb megemlíteni azt, hogy ebben már egy 1438 cm3-s 70 lóerõs motor volt, és ehhez ráadásul teljesen más futómű is társult.
1970-ben jött a következõ "ráncfelvarrás", amikor is számtalan kisebb változtatáson esett át az autó. Megjelent a FIAT 124 "Special T". Ez utóbbiban egy 1438 cm3-s DOHC motor volt, ami az akkor már gyártásban lévő Spider változatból került át, de itt csak a 80 LE-s, visszafogott teljesítményű verziót alkalmazták.
Az utolsó módosításokat 1972-ben vezették be. A legjelentősebb ezek közül, azt jelentette hogy a 60 és a 70 lóerős motorok 5 lóerővel erősebbek lettek, valamint a Special T változat 1592 cm3-s motorral került összeszerelésre, ami 95 lóerőt teljesített, és 5 sebességes váltóval is választható volt.
A 124-es gyártása a FIAT torinói üzemében 1974-ben leállt, amikor az új 131-es típusjelű "Mirafiori" modell megjelent. A FIAT 124-es típust több helyen is gyártották: Oroszország (LADA), Spanyolország (SEAT), Törökország (Tofas), Bulgária (Pirin-FIAT), Dél-Afrika és Jugoszlávia, (összeszerelés: Németország, Bulgária, Írország, Malajzia, Marokkó, Portugália és Dél-Amerika) A gyártás ideje alatt Olaszországban 1.543.000 példány készült, az egész világon előállított példányszám meghaladja a 4 milliót.
Tartalomjegyzék |
Jellemzői
Az alapvetően hagyományos felépítést követő 124-es modell, kiegészítve a '60-as évek, akkoriban újdonságnak számító szerkezeti megoldásaival, a középkategóriás autók egyik legjobbjaként mutatkozott be. Az alkalmazott motortípus (soros, 4 hengeres, OHV vezérlés) szintén a FIAT középkategóriás modelljeibe szánt hagyományos konstrukciót követte az 1930-as évektől(FIAT 508, 1100, 1300, 1500 modellek), de az alkalmazott anyag-, és gyártástechnológia már a legkorszerűbbek közé tartozott.
Nem véletlenül nyerte el, magas pontszámkülönbséggel az "Év Autója" Díjat, mert a szolid vonalvezetés, a kényelmes belső tér, az áttekinthető és egyszerűen kezelhető műszerfal és a tágas csomagtér adottságait, egy önhordó acélszerkezetű karosszéria takarta. A csuklóval ellátott kormányoszlop, a kétkörös hidraulikus fékrendszer (elöl tárcsafékekkel), továbbá a körben jó kilátást biztosító ablakok, mind a biztonságot szolgálta. A független, kanyarstabilizátorral is ellátott első, és a spirálrugókkal, valamint hossz-, és keresztirányú lengőkarokkal kialakított merev hidas, hátsó futómű a jó menetstabilitást és úttartást biztosította.
A műszaki jellemzők ismertetése a gyártó által közzétett specifikáció, a kezelési és karbantartási útmutató, valamint a szerelési javítási kézikönyv alapján, továbbá a saját gyakorlati tapasztalatok és ismeretek felhasználásával készült.
Modellváltozatok
Az 1966-ban bemutatott alapváltozat, továbbá a kombi és a kupé szériák színvonalas műszaki tartalma és kezdeti sikerei nyomán, a modell-, és motor kínálat folyamatos bővítésére nyílt lehetőség, ezzel további piaci lehetőségek nyíltak meg, miközben több ország, illetve autógyár is jogosultságot szerzett a FIAT 124 változatainak gyártására, illetve összeszerelésére. A modellváltozatok részletes ismertetése, külön (lent hivatkozott) szócikkekben lesz megtalálható. Sablon:Jegyzet
FIAT 124 Modellváltozat | Típusjel | Felépítmény | Gyártás évei | Lökettérfogat cm3 | Motor vezérlés | Telj. kW | Telj. LE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Berlina | 1200 | 4 ajtós limuzin | 1966-1974 | 1197 | OHV | 44 | 59 |
Familiare | 1200 | 5 ajtós kombi | 1966-1974 | 1197 | OHV | 44 | 59 |
Special | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1968–1972 | 1438 | OHV | 51 | 69 |
Special | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1972–1974 | 1438 | OHV | 55 | 74 |
Special T | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1968–1972 | 1438 | DOHC | 59 | 79 |
Special T | 1600 | 4 ajtós limuzin | 1972–1974 | 1592 | DOHC | 70 | 94 |
Sport Coupé | S1(124AC) | 2 ajtós coupé | 1967-1969 | 1438 | DOHC | 59 | 79 |
Sport Coupé | S2(124BC) | 2 ajtós coupé | 1969-1972 | 1608 | DOHC | 81 | 108 |
Sport Coupé | S3(124CC) | 2 ajtós coupé | 1972-1975 | 1592 | DOHC | 79 | 107 |
Sport Spider | 1400 | 2 ajtós cabrio | 1966-1973 | 1438 | DOHC | 66 | 89 |
Sport Spider | --- | 2 ajtós cabrio | modellváltozatok | 1438-1920 | DOHC | -- | -- |
- FIAT 124 Berlina - 4 ajtós limuzin
- FIAT 124 Familiare - 5 ajtós kombi (1966-1974)
- FIAT 124 Special - 4 ajtós limuzin (1968-1974)
- 1400 (1,438 cc) – 70 PS (51 kW; 69 hp) – 75 PS (55 kW; 74 hp) (1968–1974)
- 1400 Special T (1,438 cc) Twin cam – 80 PS (59 kW; 79 hp) (1968–1972)
- 1600 Special T (1,592 cc) Twin cam – 95 PS (70 kW; 94 hp) (1973–1974)
- FIAT 124 Sport Coupé 2 ajtós sportkupé, zárt utastér (1966-1975) Sorozatok(serie): 1, 2, 3
- FIAT 124 Sport Spider 2 ajtós, nyitható tetős sportautó (1966-1985)
Motorváltozatok
Az alapmodell 1.2 L-es (1197 cm3) Fiat OHV soros négyhengeres motor. Továbbfejlesztett változatai a 124 Special, egy 1438 cm3-es OHV motor, továbbá a 124 Special T 1438 cm3-es és 1592 cm3-e "twin-cam"Sablon:Jegyzet OHC motor. Az utóbbi két változathoz ötfokozatú sebességváltó társult.
- 1200 (1197 cm3)OHV - 60 PS (44 kW; 59 LE) - 66 PS (49 kW; 65 LE) (1966-1974)
- 1400 (1438 cm3)OHV - 70 PS (51 kW; 69 LE) - 75 PS (55 kW; 74 LE) (1968-1974)
- 1400 Special T (1438 cm3)DOHC "Twin Cam" - 80 PS (59 kW; 79 LE) (1968-1972)
- 1600 Special T (1592 cm3)DOHC "Twin Cam" - 95 PS (70 kW; 94 LE) (1973-1974)
- 1800 Abarth Rally (1756 cm3) DOHC "Twin Cam" - 128 LE (94 kW; 126 LE) (1972-1973)
- 2000 (1920 cm3) DOHC "Twin Cam" - 115 LE (85 kW; 113 LE) (1979)
Részletes műszaki adatok
Szerkezeti egység | Rövid műszaki leírás | Jellemző adat/méret |
---|---|---|
Karosszéria (Berlina): | Hagyományos, négy ajtós szedán, acél önhordó vázszerkezettel, | 5 férőhely |
Hajtáslánc: | orrmotoros, hátsókerék meghajtású (FR layout<ref>F = front, orrmotor R= rear hátsókerék meghajtás; nemzetközi jelölés (angol) | |
Motor: | Soros, 4 hengeres, 1197 cm3-es, vízhűtéses benzinmotor, OHV szelepvezérléssel, Weber 34 DMSA típusjelű, esőáramú, kéttorkú porlasztóval, mechanikus benzin-, és olajszivattyúval. | |
Erőátviteli rendszer:, (alaptípus) | Száraz, egytárcsás tengelykapcsoló, 4 fokozatú, kézi botváltó + hátramenet, kardántengely, Hardy tárcsával, 2 kardán-keresztes csatlakozással, merev hátsó híd, differenciálművel. A sebességváltók kínálata a későbbi modelleknél:4 és 5 fokozatú kézi, 3 fokozatú, automatikus | |
Elektromos rendszer: | 12 V-os (negatív testelésű), Magneti-Marelli gyújtás-rendszer, illetve feszültségszabályzó, 12V 55Ah savas akkumulátor. | |
Futómű: | kerékfelfüggesztés | |
Első futómű: | független kerékfelfüggesztés - kettős "háromszög" keresztlengőkaros, teleszkópos lengéscsillapítóval és csavarrugókkal, torziós kanyar-stabilizátorral | |
Hátsó futómű: | merev tengely csavarrugókkal, teleszkópos lengéscsillapítóval, két hossz-, és egy keresztírányú (Panhard rúd) lengőkarral, később független kerékfelfüggesztéssel | |
Fékrendszer: | Kétkörös hidraulikus fékrendszer, a továbbfejlesztéseknél vákumos fékrásegítővel. | |
Első fékek: | acél tárcsafékek | átmérõ: 227mm |
Hátsó fékek: | dobfékek(a mechanikus kézifék a hátsó kereket rögzíti) | átmérõ: 227mm |
Kormányzás: | Golyópályás, majd később csigaorsós kormánymű, a kormányrúdon egy csuklóval (biztonsági okok miatt) | |
Főbb méretek: | tengelytáv (Berlina & Coupe): | 2420mm |
(Spider) | 2280mm | |
nyomtáv elöl (berlina): | 1330mm | |
nyomtáv elöl (Spider): | 1350mm | |
nyomtáv elöl (Coupe): | 1346mm | |
nyomtáv hátul (berlina): | 1300mm | |
nyomtáv hátul (Spider): | 1320mm | |
nyomtáv hátul (Coupe): | 1316mm | |
Hossz: | 4042 mm | |
Szélesség: | 1625 mm | |
Magasság: | 1420 mm | |
Súlyadatok: | Berlina (eredeti 1197cc) : | 855kg |
Special: | 925kg | |
Special T : | 950kg | |
**Sport Spider (Serie I): | 945kg | |
Sport Coupe (Serie I) AC: | 960kg | |
Sport Coupe (Serie II) BC: | 995kg | |
Menetteljesítmény: | Maximális sebesség: | 142 km/h |
Gyorsulás 100 km/h sebességre: | 14,2 sec. | |
Üzemanyag fogyasztás (oktánszám 92, szuperbenzin): | 9,8 l/100km | |
*Egyéb adatok: | Fordulási kör átmérője: | 11,8 m |
Üzemanyag tartály térfogata: | 39 L | |
Csomagtér térfogata: | 420 L | |
Szállítható személyek száma: | 5 fő |
Gyártás licencia vagy kooperáció alapján
- E modell képezte az alapját a Szovjetunió-val kötött megállapodás alapján gyártott Zsiguli (később Lada) modelleknek.
- Törökországban "Tofaş Murat 124" jelzéssel gyártották.
- Spanyolországban a SEAT állította elő, Seat 124 jelzéssel.
- Indiában is gyártották "Premier 118 NE" jelzéssel. Ez a változat motorikusan eltér a többi változattól, mivel Nissan motorral szerelték.
- Bulgáriában "Pirin-FIAT" jelzéssel gyártották.
- Koreában is gyártották ezt az autót. Annál a változatnál a visszapillantó tükröket kicsit előrébb hozták az autó elejéhez.
Speciális változatok
A 124-es modellváltozatok kialakítása során elsősorban a Pininfarina tervezőiroda munkája volt meghatározó, hiszen a fejlesztésekben már az első időktől részt vett. AZ alapmodellek jó tulajdonságai folytán azonban, más irodák és formatervezők is készítettek egyedi kialakítású változatokat, melyek kisebb-nagyobb szériában kerültek az utakra. Az autósportban kiemelkedő modellnek szánt változatát az Abarth céggel karöltve készítették el.
FIAT 124 "Abarth" (Sport Spider)
A FIAT igazgatótanácsa az 1969-es őszi ülésén úgy döntött, hogy létrehoznak, egy belső verseny szakosztályt,hogy 4 autóval részt vehessenek az olasz Rally Bajnokság futamain, továbbá próbaként néhány világbajnoki rally futamon is. A felkészülést, az esetleges kudarc kockázatai okán, külső versenyzők bevonásával tervezték.
A Fiat 124 Abarth Rally Sport modell a 124 Sport Spider platformján, közösen készült a Fiat és az Abarth együttműködése keretében. A cél, hogy az 1972-1975 közötti időszakban, a csapat részt vegyen a Rally Világbajnokság (WRC - World Rally Championship) futamain, a "Group 4" kategóriában.
A gyártás első évben egyéni csapatként, illetve magánversenyzők útján jelent meg a WRC futamokon. Annak ellenére, hogy a teljesítmény-súly arány a versenytársakhoz képest gyengének bizonyult, kiváló eredményeket értek el, köszönhetően a szilárd felépítésnek, a kiegyensúlyozott tömegeloszlásnak, valamint a korszerű, megerősített futómű által biztosított úttartásnak.
FIAT 124 "Moretti" (Sport coupé)
Az 1950-es évek végén a Moretti cég úgy döntött, hogy felfüggeszti a széria autók gyártását, és kiszáll ebből az üzletágból a kis sorozatban gyártott, ámde színvonalas autók, magas előállítási költségei miatt. A döntés vonzataként, ezentúl főként egyedi karosszériák megvalósításának szenteli magát, a tömeggyártás helyett.
A hatvanas években, miután megszabadult a szériagyártás tervezési és kivitelezési nyűgétől, a Moretti cég lenyűgöző tervezési bázist alapozott meg többek között az Alfa Romeo, a Maserati és a Fiat cégek számára, kiváló szintű konstrukciós megoldásokkal és formatervekkel támogatva meg a szériagyártásra szánt modellek fejlesztését. Giovanni Michelotti tervező, a Moretti cégnél végzett munkája során, mintegy harminc modell tervezésében jeleskedett.
A Moretti a Fiat 124 Special alapjain, annak elrendezését követve tervezte meg és forgalmazta a saját sport coupé változatát, mely formavilágában és belső tér kialakításában egyaránt oly egyedivé varázsolta az alapmodellt. A FIAT Special 1,4 L-es, soros 4 hengeres motorja könnyűfém, keresztöblítéses hengerfejjel, DOHC vezérléssel, kettős felső vezérműtengellyel megerősítve 70 LE (51 kW) teljesítményt adott le az 5800@rpm tartományban. A váltó még egy 4 sebességes kézi kapcsolású, mellyel a hátsó hídra átvitt forgatónyomaték az autót 175 km/h sebességre gyorsította fel.
Pininfarina Spider
Az elődök, minta a Fiat Coupe és Convertible karosszériáját, a Pininfarina által tervezettek alapján gyártotta Fiat 1959-1966 között, eredetében a Granluce Convertible 1200 alapján. A 124 "Sport Spider" változatot szintén a Pininfarina tanulmánytervei alapján alakították ki 1966-ra, és gyártották 1975-ig az európai piacokra. Bár a 124-es modellváltozatok gyártása a FIAT-nál 1975-ben megszünt, 1981-ig a 124-es nyitott változata tovább készült "Fiat Spider" néven, kifejezetten az USA piacok számára, az ottani igényeknek és szabványoknak megfelelő kialakítással.
1983-ban megjelent a "Pininfarina Spidereuropa 2.0 Abarth" amerikai modellváltozat. Az USA környezetvédelmi szabványához való megfelelésének érdekében nagyobb, energiaelnyelő lökhárítókkal, szélesebb hátsó lámpákkal, oldalsó helyzetjelző lámpatestekkel, valamint a motor tekintetében a káros égéstermékek kibocsátását csökkentő berendezésekkel lett ellátva. Az erőforrás kezdetben a DOHC 1756 ccm-es kéttorkú porlasztóval szerelt változata, később került a Fiat Spider 2000 motorterébe az 1995 ccm-es erőforrás, végül ezt már az elektronikus "Bosch" befecskendezővel szerelték. Az USA környezetvédelmi normák betartása érdekében, még az injektoros változat is, csak 105 lóerőt teljesített. A kínálati listán, szerepelt egy nagyobb teljesítményű változat, a Volumex cég kompresszorával ellátva, továbbá gyártottak még injektoros-turbófeltöltős "Spider" változatokat is.
1981-ben a Spider változat, a Pininfarina aktív technikai, marketing és üzleti részvételével visszatért Európába, "Pininfarina Spidereuropa" fantázianéven. Azonos volt az amerikai változattal, kivéve néhány különbséget, így a lökhárítók kiképzése, az oldalsó helyzetjelző lámpák hiánya elől és hátul, a műszerfal módosított kialakítása és a hátsó ülések hiánya. Az utolsó verziók gyártása 1985-ig folytatódott, összesen 150.000 "Spider" változat készült.
Fiat 124 Touring Superleggera Cabriolet (1966 prototípus 1 példány készült)
A Carrozzeria Touring az 1966-ban megrendezett Torinói Autószalonra (Salone dell' Automobile Torino 1966) elkészítette és bemutatta a Fiat 124 cabriloet változatát. Ez volt az utolsó autó melyet a Touring Superleggera készített, ez a prototípus egy példányban készült. A fogadtatás pozitív volt, de a Fiat vezérigazgatója megszüntette a projekt továbbvitelét, mert a "Pininfarina Design", már tervezte a 124 Sport Spider változatot.
- Képek: [1]
FIAT 124 Képtár
Jegyzetek
Under construction!
Források, hivatkozások
- FIAT 124 - Használati és Karbantartási Útmutató
- FIAT 124 - Műszaki Kézikönyv
- Az Autó Motor folyóirat vonatkozó cikkei
- A Wikipédia oldalain közzétett, alább hivatkozott, témával kapcsolatos és már ellenőrzött, magyar- és idegen nyelvű szócikkek, illetve bekezdéseik
Kapcsolódó szócikkek (Wiki), linkek (web)
- Wikipedia
- Fiat 124 - Wikipedia (angol)
- Fiat 124 - Wikipedia (olasz)
- Fiat 124 - Wikipedia (német)
- FIAT 124 Sport Spider - Wikipedia (angol)
- FIAT 124 Sport Cuope - Wikipedia (angol)
- FIAT modellek listája - Wikipedia (angol)
- FIAT-Pininfarina Coupe - Wikipedia (olasz)
- Moretti Motor Co. - Wikipedia (angol)
- Carrozzeria Touring Superleggera - Wikipedia (angol)
- WEB