FIAT 124
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
FIAT 124 | |
FIAT 124 "Berlina" | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | FIAT S.p.A. |
Gyártás helye | Torinó, Olaszország |
Gyártás éve | 1966-1974 |
Darabszám | 1.543.000 |
Modellvariánsok | *4 ajtós limuzin(Berlina)
|
Kategória | személygépkocsi |
A(z) FIAT 124 "Berlina" modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4042 mm |
Szélesség | 1625 mm |
Magasság | 1420 |
Tömeg | 855 kg (üres) |
Alváz | önhordó acélváz |
Tengelytáv | 2420 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | I4, 1197 cm3, OHV |
Felépítés | Frontmotor, hátsókerék hajtás(FR) |
Váltó | 4 fokozatú, kézi |
Teljesítmény | 44kW, 59LE; 49kW, 65 LE |
Átlagfogyasztás | 9,8 L (100 km) |
Gyorsulás | 14,2s (100 km/h) |
Max. sebesség | 140 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
*előd:FIAT 1300/1500
|
A Fiat 124 az olasz FIAT autógyár egyik legsikeresebb, 1966 és 1974 között gyártott modellje volt. Az 1966-ban Genfben bemutatott modell 1967-ben elnyerte Az év autója címet.
A Genfben rendezett nemzetközi autókiállításon, 1966 márciusában bemutatott FIAT 124-es modellt a FIAT 1300/1500-as utódának szánták. Ez egy teljesen új műszaki megoldásokkal kialakított, önhordó vázkialakítású, 4 ajtós limuzin volt, soros 4 hengeres, 1197 cm3-es, OHV vezérlésű, 60 LE teljesítményű benzinmotorral. Egy évvel később jelent meg a 124-es 5 ajtós kombi (Familiare) változat.
1968 októberében Torinóban megjelent a továbbfejlesztett FIAT 124 "Special", ami könnyen felismerhető volt a dupla kerek-lámpáiról. De talán sokkal érdekesebb megemlíteni azt, hogy ebben már egy 1438 cm3-s 70 lóerõs motor volt, és ehhez ráadásul teljesen más futómű is társult.
1970-ben jött a következõ "ráncfelvarrás", amikor is számtalan kisebb változtatáson esett át az autó. Megjelent a FIAT 124 "Special T". Ez utóbbiban egy 1438 cm3-s DOHC motor volt, ami az akkor már gyártásban lévő Spider változatból került át, de itt csak a 80 LE-s, visszafogott teljesítményű verziót alkalmazták.
Az utolsó módosításokat 1972-ben vezették be. A legjelentősebb ezek közül, azt jelentette hogy a 60 és a 70 lóerős motorok 5 lóerővel erősebbek lettek, valamint a Special T változat 1592 cm3-s motorral került összeszerelésre, ami 95 lóerőt teljesített, és 5 sebességes váltóval is választható volt.
A 124-es gyártása a FIAT torinói üzemében 1974-ben leállt, amikor az új 131-es típusjelű "Mirafiori" modell megjelent. A FIAT 124-es típust több helyen is gyártották: Oroszország (LADA), Spanyolország (SEAT), Törökország (Tofas), Bulgária (Pirin-FIAT), Dél-Afrika és Jugoszlávia, (összeszerelés: Németország, Bulgária, Írország, Malajzia, Marokkó, Portugália és Dél-Amerika) A gyártás ideje alatt Olaszországban 1.543.000 példány készült, az egész világon előállított példányszám meghaladja a 4 milliót.
Tartalomjegyzék |
Jellemzői
Az alapvetően hagyományos felépítést követő 124-es modell, kiegészítve a '60-as évek, akkoriban újdonságnak számító szerkezeti megoldásaival, a középkategóriás autók egyik legjobbjaként mutatkozott be. Az alkalmazott motortípus (soros, 4 hengeres, OHV vezérlés) szintén a FIAT középkategóriás modelljeibe szánt hagyományos konstrukciót követte az 1930-as évektől(FIAT 508, 1100, 1300, 1500 modellek), de az alkalmazott anyag-, és gyártástechnológia már a legkorszerűbbek közé tartozott.
Nem véletlenül nyerte el, magas pontszámkülönbséggel az "Év Autója" Díjat, mert a szolid vonalvezetés, a kényelmes belső tér, az áttekinthető és egyszerűen kezelhető műszerfal és a tágas csomagtér adottságait, egy önhordó acélszerkezetű karosszéria takarta. A csuklóval ellátott kormányoszlop, a kétkörös hidraulikus fékrendszer (elöl tárcsafékekkel), továbbá a körben jó kilátást biztosító ablakok, mind a biztonságot szolgálta. A független, kanyarstabilizátorral is ellátott első, és a spirálrugókkal, valamint hossz-, és keresztirányú lengőkarokkal kialakított merev hidas, hátsó futómű a jó menetstabilitást és úttartást biztosította.
A műszaki jellemzők ismertetése a gyártó által közzétett specifikáció, a kezelési és karbantartási útmutató, valamint a szerelési javítási kézikönyv alapján, továbbá a saját gyakorlati tapasztalatok és ismeretek felhasználásával készült.
Modellváltozatok
Az 1966-ban bemutatott alapváltozat, továbbá a kombi és a kupé szériák színvonalas műszaki tartalma és kezdeti sikerei nyomán, a modell-, és motor kínálat folyamatos bővítésére nyílt lehetőség, ezzel további piaci lehetőségek nyíltak meg, miközben több ország, illetve autógyár is jogosultságot szerzett a FIAT 124 változatainak gyártására, illetve összeszerelésére. A modellváltozatok részletes ismertetése, külön (lent hivatkozott) szócikkekben lesz megtalálható. Sablon:Jegyzet
FIAT 124 Modellváltozat | Típusjel | Felépítmény | Gyártás évei | Lökettérfogat cm3 | Motor vezérlés | Telj. kW | Telj. LE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Berlina | 1200 | 4 ajtós limuzin | 1966-1974 | 1197 | OHV | 44 | 59 |
Familiare | 1200 | 5 ajtós kombi | 1966-1974 | 1197 | OHV | 44 | 59 |
Special | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1968–1972 | 1438 | OHV | 51 | 69 |
Special | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1972–1974 | 1438 | OHV | 55 | 74 |
Special T | 1400 | 4 ajtós limuzin | 1968–1972 | 1438 | DOHC | 59 | 79 |
Special T | 1600 | 4 ajtós limuzin | 1972–1974 | 1592 | DOHC | 70 | 94 |
Sport Coupé | S1(124AC) | 2 ajtós coupé | 1967-1969 | 1438 | DOHC | 59 | 79 |
Sport Coupé | S2(124BC) | 2 ajtós coupé | 1969-1972 | 1608 | DOHC | 81 | 108 |
Sport Coupé | S3(124CC) | 2 ajtós coupé | 1972-1975 | 1592 | DOHC | 79 | 107 |
Sport Spider | 1400 | 2 ajtós cabrio | 1966-1973 | 1438 | DOHC | 66 | 89 |
Sport Spider | --- | 2 ajtós cabrio | modellváltozatok | 1438-1920 | DOHC | -- | -- |
- FIAT 124 Berlina - 4 ajtós limuzin
- FIAT 124 Familiare - 5 ajtós kombi (1966-1974)
- FIAT 124 Special - 4 ajtós limuzin (1968-1974)
- 1400 (1,438 cc) – 70 PS (51 kW; 69 hp) – 75 PS (55 kW; 74 hp) (1968–1974)
- 1400 Special T (1,438 cc) Twin cam – 80 PS (59 kW; 79 hp) (1968–1972)
- 1600 Special T (1,592 cc) Twin cam – 95 PS (70 kW; 94 hp) (1973–1974)
- FIAT 124 Sport Coupé 2 ajtós sportkupé, zárt utastér (1966-1975) Sorozatok(serie): 1, 2, 3
- FIAT 124 Sport Spider 2 ajtós, nyitható tetős sportautó (1966-1985)
Motorváltozatok
Az alapmodell 1.2 L-es (1197 cm3) Fiat OHV soros négyhengeres motor. Továbbfejlesztett változatai a 124 Special, egy 1438 cm3-es OHV motor, továbbá a 124 Special T 1438 cm3-es és 1592 cm3-e "twin-cam"Sablon:Jegyzet OHC motor. Az utóbbi két változathoz ötfokozatú sebességváltó társult.
- 1200 (1197 cm3)OHV - 60 PS (44 kW; 59 LE) - 66 PS (49 kW; 65 LE) (1966-1974)
- 1400 (1438 cm3)OHV - 70 PS (51 kW; 69 LE) - 75 PS (55 kW; 74 LE) (1968-1974)
- 1400 Special T (1438 cm3)DOHC "Twin Cam" - 80 PS (59 kW; 79 LE) (1968-1972)
- 1600 Special T (1592 cm3)DOHC "Twin Cam" - 95 PS (70 kW; 94 LE) (1973-1974)
- 1800 Abarth Rally (1756 cm3) DOHC "Twin Cam" - 128 LE (94 kW; 126 LE) (1972-1973)
- 2000 (1920 cm3) DOHC "Twin Cam" - 115 LE (85 kW; 113 LE) (1979)
Részletes műszaki adatok
Szerkezeti egység | Rövid műszaki leírás | Jellemző adat/méret |
---|---|---|
Karosszéria (Berlina): | Hagyományos, négy ajtós szedán, acél önhordó vázszerkezettel, | 5 férőhely |
Hajtáslánc: | orrmotoros, hátsókerék meghajtású (FR layout<ref>F = front, orrmotor R= rear hátsókerék meghajtás; nemzetközi jelölés (angol) | |
Motor: | Soros, 4 hengeres, 1197 cm3-es, vízhűtéses benzinmotor, OHV szelepvezérléssel, Weber 34 DMSA típusjelű, esőáramú, kéttorkú porlasztóval, mechanikus benzin-, és olajszivattyúval. | |
Erőátviteli rendszer:, (alaptípus) | Száraz, egytárcsás tengelykapcsoló, 4 fokozatú, kézi botváltó + hátramenet, kardántengely, Hardy tárcsával, 2 kardán-keresztes csatlakozással, merev hátsó híd, differenciálművel. A sebességváltók kínálata a későbbi modelleknél:4 és 5 fokozatú kézi, 3 fokozatú, automatikus | |
Elektromos rendszer: | 12 V-os (negatív testelésű), Magneti-Marelli gyújtás-rendszer, illetve feszültségszabályzó, 12V 55Ah savas akkumulátor. | |
Futómű: | kerékfelfüggesztés | |
Első futómű: | független kerékfelfüggesztés - kettős "háromszög" keresztlengőkaros, teleszkópos lengéscsillapítóval és csavarrugókkal, torziós kanyar-stabilizátorral | |
Hátsó futómű: | merev tengely csavarrugókkal, teleszkópos lengéscsillapítóval, két hossz-, és egy keresztírányú (Panhard rúd) lengőkarral, később független kerékfelfüggesztéssel | |
Fékrendszer: | Kétkörös hidraulikus fékrendszer, a továbbfejlesztéseknél vákumos fékrásegítővel. | |
Első fékek: | acél tárcsafékek | átmérõ: 227mm |
Hátsó fékek: | dobfékek(a mechanikus kézifék a hátsó kereket rögzíti) | átmérõ: 227mm |
Kormányzás: | Golyópályás, majd később csigaorsós kormánymű, a kormányrúdon egy csuklóval (biztonsági okok miatt) | |
Főbb méretek: | tengelytáv (Berlina & Coupe): | 2420mm |
(Spider) | 2280mm | |
nyomtáv elöl (berlina): | 1330mm | |
nyomtáv elöl (Spider): | 1350mm | |
nyomtáv elöl (Coupe): | 1346mm | |
nyomtáv hátul (berlina): | 1300mm | |
nyomtáv hátul (Spider): | 1320mm | |
nyomtáv hátul (Coupe): | 1316mm | |
Hossz: | 4042 mm | |
Szélesség: | 1625 mm | |
Magasság: | 1420 mm | |
Súlyadatok: | Berlina (eredeti 1197cc) : | 855kg |
Special: | 925kg | |
Special T : | 950kg | |
**Sport Spider (Serie I): | 945kg | |
Sport Coupe (Serie I) AC: | 960kg | |
Sport Coupe (Serie II) BC: | 995kg | |
Menetteljesítmény: | Maximális sebesség: | 142 km/h |
Gyorsulás 100 km/h sebességre: | 14,2 sec. | |
Üzemanyag fogyasztás (oktánszám 92, szuperbenzin): | 9,8 l/100km | |
*Egyéb adatok: | Fordulási kör átmérője: | 11,8 m |
Üzemanyag tartály térfogata: | 39 L | |
Csomagtér térfogata: | 420 L | |
Szállítható személyek száma: | 5 fő |
Gyártás licencia vagy kooperáció alapján
- E modell képezte az alapját a Szovjetunió-val kötött megállapodás alapján gyártott Zsiguli (később Lada) modelleknek.
- Törökországban "Tofaş Murat 124" jelzéssel gyártották.
- Spanyolországban a SEAT állította elő, Seat 124 jelzéssel.
- Indiában is gyártották "Premier 118 NE" jelzéssel. Ez a változat motorikusan eltér a többi változattól, mivel Nissan motorral szerelték.
- Bulgáriában "Pirin-FIAT" jelzéssel gyártották.
- Koreában is gyártották ezt az autót. Annál a változatnál a visszapillantó tükröket kicsit előrébb hozták az autó elejéhez.
Speciális változatok
A 124-es modellváltozatok kialakítása során elsősorban a Pininfarina tervezőiroda munkája volt meghatározó, hiszen a fejlesztésekben már az első időktől részt vett. AZ alapmodellek jó tulajdonságai folytán azonban, más irodák és formatervezők is készítettek egyedi kialakítású változatokat, melyek kisebb-nagyobb szériában kerültek az utakra. Az autósportban kiemelkedő modellnek szánt változatát az Abarth céggel karöltve készítették el.
FIAT 124 "Abarth" (Sport Spider)
A FIAT igazgatótanácsa az 1969-es őszi ülésén úgy döntött, hogy létrehoznak, egy belső verseny szakosztályt,hogy 4 autóval részt vehessenek az olasz Rally Bajnokság futamain, továbbá próbaként néhány világbajnoki rally futamon is. A felkészülést, az esetleges kudarc kockázatai okán, külső versenyzők bevonásával tervezték.
A Fiat 124 Abarth Rally Sport modell a 124 Sport Spider platformján, közösen készült a Fiat és az Abarth együttműködése keretében. A cél, hogy az 1972-1975 közötti időszakban, a csapat részt vegyen a Rally Világbajnokság (WRC - World Rally Championship) futamain, a "Group 4" kategóriában.
A gyártás első évben egyéni csapatként, illetve magánversenyzők útján jelent meg a WRC futamokon. Annak ellenére, hogy a teljesítmény-súly arány a versenytársakhoz képest gyengének bizonyult, kiváló eredményeket értek el, köszönhetően a szilárd felépítésnek, a kiegyensúlyozott tömegeloszlásnak, valamint a korszerű, megerősített futómű által biztosított úttartásnak.
FIAT 124 "Moretti" (Sport coupé)
Az 1950-es évek végén a Moretti cég úgy döntött, hogy felfüggeszti a széria autók gyártását, és kiszáll ebből az üzletágból a kis sorozatban gyártott, ámde színvonalas autók, magas előállítási költségei miatt. A döntés vonzataként, ezentúl főként egyedi karosszériák megvalósításának szenteli magát, a tömeggyártás helyett.
A hatvanas években, miután megszabadult a szériagyártás tervezési és kivitelezési nyűgétől, a Moretti cég lenyűgöző tervezési bázist alapozott meg többek között az Alfa Romeo, a Maserati és a Fiat cégek számára, kiváló szintű konstrukciós megoldásokkal és formatervekkel támogatva meg a szériagyártásra szánt modellek fejlesztését. Giovanni Michelotti tervező, a Moretti cégnél végzett munkája során, mintegy harminc modell tervezésében jeleskedett.
A Moretti a Fiat 124 Special alapjain, annak elrendezését követve tervezte meg és forgalmazta a saját sport coupé változatát, mely formavilágában és belső tér kialakításában egyaránt oly egyedivé varázsolta az alapmodellt. A FIAT Special 1,4 L-es, soros 4 hengeres motorja könnyűfém, keresztöblítéses hengerfejjel, DOHC vezérléssel, kettős felső vezérműtengellyel megerősítve 70 LE (51 kW) teljesítményt adott le az 5800@rpm tartományban. A váltó még egy 4 sebességes kézi kapcsolású, mellyel a hátsó hídra átvitt forgatónyomaték az autót 175 km/h sebességre gyorsította fel.
Pininfarina Spider
Az elődök, minta a Fiat Coupe és Convertible karosszériáját, a Pininfarina által tervezettek alapján gyártotta Fiat 1959-1966 között, eredetében a Granluce Convertible 1200 alapján.
A 124 "Sport Spider" változatot szintén a Pininfarina tanulmánytervei alapján alakították ki 1966-ra, és gyártották 1975-ig az európai piacokra. Bár a 124-es modellváltozatok gyártása a FIAT-nál 1975-ben megszünt, 1981-ig a 124-es nyitott változata tovább készült "Fiat Spider" néven, kifejezetten az USA piacok számára, az ottani igényeknek és szabványoknak megfelelő kialakítással.
Pininfarina Spidereuropa 2.0 Abarth 1983
Az amerikai modellváltozat, az USA környezetvédelmi szabványához való megfelelésének érdekében nagyobb, energiaelnyelő lökhárítókkal, szélesebb hátsó lámpákkal, oldalsó helyzetjelző lámpatestekkel, valamint a motor tekintetében a káros égéstermékek kibocsátását csökkentő berendezésekkel lett ellátva. Az erőforrás kezdetben a DOHC 1756 ccm-es kéttorkú porlasztóval szerelt változata, később került a Fiat Spider 2000 motorterébe az 1995 ccm-es erőforrás, végül ezt már az elektronikus "Bosch" befecskendezővel szerelték. Az USA környezetvédelmi normák betartása érdekében, még az injektoros változat is, csak 105 lóerőt teljesített. A kínálati listán, szerepelt egy nagyobb teljesítményű változat, a Volumex cég kompresszorával ellátva.
1981-ben a Spider változat, a Pininfarina aktív technikai, marketing és üzleti részvételével visszatért Európába, Pininfarina Spidereuropa fantázianéven. Azonos volt az amerikai változattal, kivéve néhány különbséget, így a lökhárítók kiképzése, az oldalsó helyzetjelző lámpák hiánya elől és hátul, a műszerfal módosított kialakítása és a hátsó ülések hiánya. Az utolsó verziók gyártása 1985-ig folytatódott, összesen 150.000 "Spider" változat készült.
Fiat 124 Touring Superleggera Cabriolet (1966 prototípus 1 példány készült)
A Carrozzeria Touring az 1966-ban megrendezett Torinói Autószalonra (Salone dell' Automobile Torino 1966) elkészítette és bemutatta a Fiat 124 cabriloet változatát. Ez volt az utolsó autó melyet a Touring Superleggera készített, ez a prototípus egy példányban készült. A fogadtatás pozitív volt, de a Fiat vezérigazgatója megszüntette a projekt továbbvitelét, mert a "Pininfarina Design", már tervezte a 124 Sport Spider változatot.
- Képek: [1]
FIAT 124 Képtár
Jegyzetek
Under construction!
Források, hivatkozások
- FIAT 124 - Használati és Karbantartási Útmutató
- FIAT 124 - Műszaki Kézikönyv
- Az Autó Motor folyóirat vonatkozó cikkei
- A Wikipédia oldalain közzétett, alább hivatkozott, témával kapcsolatos és már ellenőrzött, magyar- és idegen nyelvű szócikkek, illetve bekezdéseik
Kapcsolódó szócikkek (Wiki), linkek (web)
- Wikipedia
- Fiat 124 - Wikipedia (angol)
- Fiat 124 - Wikipedia (olasz)
- Fiat 124 - Wikipedia (német)
- FIAT 124 Sport Spider - Wikipedia (angol)
- FIAT 124 Sport Cuope - Wikipedia (angol)
- FIAT modellek listája - Wikipedia (angol)
- FIAT-Pininfarina Coupe - Wikipedia (olasz)
- Moretti Motor Co. - Wikipedia (angol)
- Carrozzeria Touring Superleggera - Wikipedia (angol)
- WEB