Opel

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2015. április 12., 15:13-kor történt szerkesztése után volt.
Opel
Opel logo 1937.png
Opel logó 1937-ből.
Alapítva1899 (1863. január 21.)
AlapítóAdam Opel
SzékhelyRüsselsheim, Németország
Jelmondat"Opel, sosem kop el" - magyar szleng
A(z) Opel weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Opel márkatörténet

Opelkühler.jpg

Adam Opel 1863. január 21-én hozta létre az Opelt, mely kezdetben szövőgépeket gyártott. Fiai unszolására vágott bele kerékpárgyártásba, a régi és új üzletág – melyet a fiúk Opel-kerékpárokkal aratott győzelmei is támogattak - olyannyira sikeres volt, hogy a XIX. század végén az Opel már mindkét területen piacvezető volt. Mindez kitűnő pénzügyi alapot teremtett egy új láb növesztéséhez, így az Opel 1899-ben Friedrich Lutzmanntól megvásárolta a Luztmann autók gyártási jogát.


=== Opel 1899-1971 ===Az Opel-Lutzmann iránt azonban nem volt túl nagy a kereslet, így 2 évvel később beszüntették a gyártást. A cég azonban továbbra sem adta fel álmát, a francia Darracq-al 1901-ben kötött viszonteladói szerződés eredményeként Darracq autókat kezdett forgalmazni Ausztriában, Franciaországban és Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig megszerezte a jogot a Darracq-autók gyártására is, ezek voltak az Opel-Darracq márkanév alatt létrehozott autók.

Az Opel első saját autóját, az Opel 4/8 hp-t 1902-ben, a Hamburgi Autókiállításon mutatta be. A szinte elpusztíthatatlan építmény rendkívül népszerű volt a betegjeiket látogató orvosok körében, így „Doctor’s car” (Doktorok autója) becenéven vált ismertté.

Opel4 8hp01.jpg

Az Opel gyára 1911-ben leégett, ettől az időszaktól kezdve a tulajdonosok kizárólag az autógyártásra koncentráltak. Az újjáépítés után fokozatosan bővül a modellkínálat, az I. világháború azonban megálljt parancsolt, pedig ekkora az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsált. A gyártás a háború után újraindult, az első új Opel modell azonban csak 1924-ben jelent meg, igaz ez ismét egy másolat volt, az Opel 4/12 Laubfrosch a Citroën 5CV alapján készült.

Látva az Opel sikereit – a cég Németország legnagyobb autóexportőre volt, piaci részesedése közel 40 százalékra rúgott – a General Motors 1929-ben 80 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, majd két évvel később a maradék 20 százalékot is felvásárolta. A második világháború előtt leginkább kisautókat, a háború alatt pedig – a náci párt államosításának eredményeként - teherautókat és motorokat gyártott az Opel.

1940-ben gördült ki a gyárból az 1 milliomodik Opel, egy Opel Kapitan. 1940 októberében a nemzetiszocialista kormányzat leállíttatta a személyautók gyártását, a "nemzeti irányítású" márka ettől az időponttol kezdve harci járműveket, illetve katonai kiegészítő felszereléseket - például pilótaüléseket - készített üzemében. 1944-ben a szövetséges hatalmak lebombázták a rüsselsheimi üzem felét. A II. világháború után az orosz megszállók az Opel brandenburgi gyárából vagonszámra vitték a gépeket, illetve autótervek, ezért hasonlított kísértetiesen az első Moszkvics 400 a háború előtti Opel Kadettre.

A General Motors 1948-ban kapta vissza az Opelt, mely ekkor a háború előtt már bemutatott Opel Olympiat gyártotta (az első háború utáni Opel ugyanakkor a Blitz teherautó).

Az 50-es és 60-as években mutatkozott be a Opel Rekord, az új Opel Kadett, majd 1972-ben az Opel Ascona, s az ennek alapjaira épített kultuszautó, az Opel Manta A verziója.

Opel 1971-1999

1971

Kigördült a tízmilliomodik Opel gépkocsi a rüsselsheimi üzemből. Gyártani kezdik a Rekord D-t, szintén Rüsselsheimben. 1972

A dudenhofeni tesztpályán az Opel új dízelmotorjával felszerelt módosított Opel GT két világrekordot és 28 nemzetközi rekordot állított fel. 1973

A biztonsági öv valamennyi Opel modell alapfelszereltségévé válik. 1974

Walter Röhrl és navigátora, Jochen Berger egy Ascona A modellben szereztek Európa-bajnoki címet. 1978

A gépkocsik piacán két új csillag jelent meg: a luxus négyüléses Senator és a sportos ferdehátú Monza kupé. 1981

Az Opel az első autógyár, amely környezetbarát, vízbázisú festéket használ. 1982

A spanyolországi Zaragozában új üzemmel szerződnek az új Opel Corsa gyártására.A kompakt modell gyorsan teret hódít, hamarosan osztályának legnagyobb számban értékesített járműve lesz. 1985

Az Opel az első német autógyártó, amely valamennyi modellsorozatánál bevezeti a katalizátort. 1986

Az Omegát az Év Autójának választották meg. 1990

Az Opel az első gépkocsigyártó, amely megvalósítja a műanyagok újrahasznosítását. Ez a lépés tükrözi a vállalat környezetbarát technológiák iránti elkötelezettségét. A Rüsselsheimben dolgozó mérnökök módszeresen dolgoznak a veszélyes anyagok, például az azbeszt és a kadmium gyártási folyamatból való kizárásán. Egyidejűleg elérték a festékekhez használt oldószerek és a fluor-klór-szénhidrogének (CFC) fenntartható csökkentését is. 1991

Az utakon és a piacon évek során felmutatott kiemelkedő teljesítményét követően véget ér a Kadett gyártása. Utódja az Astra. Az új járművet az Opel biztonsági rendszerével látták el, amely oldalvédelmet, az ülésekbe épített kicsúszás elleni védelmet és övfeszítőket foglal magában.

A cég első terepjárója Frontera néven egy év alatt kategóriájának európai piacvezetőjévé válik. 1995

Az Opel bemutatja az Opel Vectra B modellt.

Újabb első hely a német autógyártók versenyében: az Opel valamennyi gépkocsiját teljes méretű légzsákokkal szereli fel mind a vezető, mind az első utas oldalán. 1999

Az Opel az autógyártásban elért százévnyi sikerét ünnepli. Az Opel Milleneumi Expressz díjnyertes multimédiás kiállítása egy teljes vonatot elfoglalt, és végigzakatolt Európán.

Veterán Opel autók

Opel-Logo-History.jpg

I. világháború előtti oldtimer Opel modellek

I. és II. világháború közötti oldtimer Opel modellek

II. világháború utáni oldtimer Opel modellek

Kapcsolódó Opel hivatkozások