FSO

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. október 13., 14:36-kor történt szerkesztése után volt.
FSO
OldFSO logo01.jpg
FABRIKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Alapítva1951
SzékhelyVarsó, Lengyelország
A(z) FSO weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Az FSO (Fabryka Samochodów Osobowych – kb. Személyszállító Autók Gyára) a vasfüggöny mögött elhelyezkedő autógyárak által sok esetben választott utat járta; a már technológiailag kissé avítt nyugati modelleket gyártotta, azokat azonban olyannyira olcsón, hogy nem csak keleten, de nyugaton is el tudta adni a modelleket.

Alapításának és történetének ismertetése során, nem hagyható ki az a lényeges tény, hogy Lengyelországban az 1930-as években jelentős volt az autógyártás, különösen a FIAT céggel alakultak ki komoly üzleti kapcsolatok és 1932-ben megalapították a Polski-Fiat márkát, illetve gyártóbázisát.

WARSAWA old.jpg
Warszawa2.jpg

A II.VH-t követően újra felelevenedtek a kapcsolatok és a FIAT, lengyelországi szén fejében, FIAT 1100-as autókat szállított. Tervbe vették a lengyelországi gyártást is, de ebbe két nagyhatalom is beleszólt. AZ USA Marshall segélye jelentős mennyiségű szenet biztosított az olaszoknak, míg a Szovjetúnió a Lengyel autógyártást megtámogatta ugyan, de ezzel érdekkörébe is vonta azt. Így a megalakuló FSO, a Pobeda M20 típust kezdte liszenc alapján gyártani Warszawa néven. A varsói FSO mellett, ami viszonylag nagyobb gépkocsikat gyártott, megalakult az FSM, kifejezetten kis "népautók" gyártására.

Az 50-es és 60-as években alapvetően ezek modellkínálatával működött a gyártás, továbbá az alépítmény, motor és erőátvitel felhasználásával, gyártották a többcélú Nysa és Zuk kis haszongépjárműveket.

A 60-as években, a nemzetközi technológia előrehaladtával kikényszerített változások miatt bekövetkezett fejlesztési irányváltás nyomán újra felmelegítették a FIAT kapcsolatot. Így kezdték gyártani, ismét Polski Fiat 125p néven, előbb a torinói 125-ös modellt, majd az FSM Bielsko-Bialában a 126p kisautókat.

Az alábbiakban az FSO és FSM történetét és típusait veszzük végig, de A Polski-FIAT márkának külön fejezetett szentelünk, mind az 1930-as évek, mind az 1960-1992 közötti időszak taglalásával.

Veteran banner01.jpg

Veterán FSO autók

Varsóban, 1951-ben megkezdődött a Szovjetúniótól kapott GAZ-M20 "Pobjeda" tervei és technológiája alapján a Warszawa személygépkocsik gyártása. Kezdetben a gyár termelési mutatói nem alakultak túl jól, de a nehézségeken túljutva a gyártási folyamat felgyorsult és a termelés volumene megnyugtatóan kúszott felfelé. Az 50-es évek elején gyártott típus modernnek számított, és hamarosan exportálása is elindult, elsősorban Közép-, és Kelet-Európa irányában.

FSO modellek példányszáma
Modell Termelési volumen
FSO Warszawa 254 471
Syrena 177 234
Polski Fiat 125p 1 445 699
FSO Polonez 1 061 807
Polski Fiat 126p .....

Warszawa típusok


Gyártás mennyisége, évente-összesen
Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db Évszám Gyártott modell db
1951 75 1959 15 340 1967 15 175
1952 1575 1960 14 825 1968 17 780
1953 1563 1961 13 650 1969 17 683
1954 1678 1962 14 636 1970 16 232
1955 4015 1963 13 422 1971 13 500
1956 6105 1964 13 455 1972 12 803
1957 10 020 1965 15 726 1973 4266
1958 13 173 1966 17 774 SUM: 254 471

A Warszawa Gyár sok fejlesztése maradt a tervezőasztalon vagy a kísérleti műhelyben, a pénzszüke, a piaci-igény hiány, vagy egyszerűen politikai döntés nyomán. Ezeket, illetve az alaptípusokra épített haszon gépjármű változatokat próbáljuk meg az alábbiakban felsorolni:

Warszawa Utility

  • Warsaw Pickup
  • VAN
  • Estate

Warszawa Special

  • Warszawa Pickup
  • Warszawa Furgon
  • Warszawa Kombi
  • Wersje specjalne
  • Drezyna
  • Taksówka
  • Radiowóz
  • Sanitarka/Ambulans
  • Pocztylion

Warszawa Prototyp

  • Warszawa M-20U
  • Warszawa M-20F
  • Warszawa Ghia
  • Warszawa 210
    • Geneza
    • Układ napędowy
    • Podwozie
    • Nadwozie
    • Dalsze losy

Poski Fiat típusok

Polonez típusok

Veterán FSO kishaszon-gépjárművek

Prototípusok, kis szériák (máshova nem soroltak)


Veteran banner01.jpg

Veterán FSM autók

Syrena típusok

Polski Fiat 126p típusok

Veteran banner01.jpg

Fejlesztési irányok, kísérletek

(Nem realizált projektek)

1959 - Design Mermaid Van , a világ első olyan autó van szerv 1960 - létrehozása Sirens Sport , azon kevesek egyike, a háború utáni lengyel sportkocsi 1961 - prototípusok Sirens laminált , modern utódja Mermaids 104 1964 - Prototype Varsó 210 1966 - prototípusok Sirens 110 , az első ferdehátú a világ 1971 - Lengyel Fiat 125p Coupe 1974 - FSO 1100 Coupe 1974 - Lengyel Fiat 125p kabrió 1977 - Ogre , sportkocsi 1981 - Polonaise rendfelszedő 3-tengelyes, a középső kerék 1982 - Polonez Sedan, minta alapján 1300/1500 1982 - Polonaise Long, 7-ajtós limuzin is volt a modell 1300/1500 1985 - Wars , modern családi autó 1994 - FSO Polonez Analog .

Idővolnal

1948 - úgy döntenek, hogy egy autógyár, amely engedéllyel termelni Fiats 1100-ban . Lengyel vezetők Sztálin óv a kapitalista termelési járművek. Tárgyalásokat folytatott Fiat megy a kosárba. A határozatot a termelés a szovjet M20 Pobeda (frissített Ford egy példányát az Egyesült Államokban a következő években 1928-1932). 1951 - a gyártásának kezdetekor az M-20 Varsóban . 1957 - a lengyel autógyártás indul Siren 100 . 1960 - termelés kezdetének Mermaids 101 és 201 Varsóban . 1962 - A start termelés Mermaids 102 . 1963 - termelés kezdetének Mermaids 103 . 1964 - a gyártásának kezdetekor Varsó 203/204 1965 - engedély vagy a Fiat 125 . 1966 - Start előállítási Mermaids 104 . 1967 - A start termelési lengyel Fiat 125p . 1968 - Varsó átnevezése a 223/224 után tiltakozás Peugeot . 1972 - átadása termelés 105 szirénák , hogy az új üzem MSZÁ a Bielsko-Biala . 1973 - gördül le a futószalagról utolsó Varsóban. 1975 - Italdesign kifejlesztett prototípus az autó "polonéz". 1978 - a kezdete termelésének a Polonéz 1300/1500 , szerint olasz design. 1983 - lejárta jogok a márka Fiat (átnevezés Polish Fiat 125p → FSO). 1984 - a foglalkoztatás 14.000 munkavállalók [5] 1988 - december 1, 1988 parafált megállapodást, amely szerint a varsói gyár lett volna egy kis autót gyártott Uno , később törölték [6] 1989 - Polonaise korszerűsítése és bevezetése a modell MR'89 . 1991 - end of termelés FSO 125p. 1991 - Polonaise átfogó korszerűsítése és bevezetése fajták Caro . 1994 - General Motors kezdődik összeszerelése az Opel Astra (version Opel Astra I ) a Zeran [6] . 1995 - privatizációja FSO. Kínál részvények a Daewoo-csoport [6] . 1996 - létrehozása Daewoo-FSO . Indítsa el a termelési Polonez Atu , a gyár foglalkoztat 20.500. emberek, amelyek 3500. a közigazgatásban [6] 1997 - New Polonaises. Modellek Caro Plus , Atu Plus . 1997 - termelés kezdetének Lanos . 1999 - bevezetés az értékesítési Polonaise ingatlan . 2000 - megszerzése társaság autóipari részlege a GM Daewoo a General Motors . 2002 - Polonaises termelés felfüggesztése Caro Plus és Atu Plus Combi. 2004 - Vissza a név FSO Matiz és Lanos termelés saját márka. 2005 - aláírása szerződést AvtoZAZ megszerzése FSO. 2007 - end of termelés FSO Matiz , kezdetét termelésének a Chevrolet Aveo (július tárgyalás, novembertől jobbra). 2008 - end of termelés az FSO Lanos 2009, május 11 - stop termelés az alacsony kereslet az autók [7] 2011 - lejártával az engedély a termelés a Chevrolet Aveo Veteran banner01.jpg

Az FSO után,hogyan tovább (Daewoo, Chrysler)

FSM - FAP (Fiat Auto Polland)

Veteran banner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

http://www.polskaprl.rejtravel.pl/Motoryzacja.htm

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=FSO