ZiSZ-101 Sport
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
ZIS 101 sport | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | ZISZ |
Gyártás helye | Zavod Imeni Stalina, Russia |
Gyártás éve | <1939> |
Modellvariánsok | roadster |
Kategória | sport cabriolett |
Tervező | Vlagyimír Kremeneckíj, Nikolai Pulmanov, Anatolij Puhalin, Valentin Nikolaevich Rostokov |
A(z) ZISZ 101 sport modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 5750 mm |
Szélesség | 1550 mm |
Tömeg | 2500 kg |
Alváz | acélszerkezetű |
Tengelytáv | cca. 3800 mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény | |
Motor | R8 tip. soros 8 hengeres 5800 ccm |
Váltó | 3 fokozat, automata nyomatékv. |
Teljesítmény | 143 LE 3200 rpm |
Átlagfogyasztás | 24.5 l / 100 km |
Gyorsulás | NA |
Max. sebesség | 162 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
ZISZ 101A sport |
Tartalomjegyzék |
Modellváltozatok adatai
A ZISZ 101 4 ajtós limuzin alapjain, a Packard ezen időszak szerinti tervei ihletése nyomán készült el a ZISZ 101 sport roadstere.
A modell 3 fokozatú automata sebességváltóval és nyomatékváltóval rendelkezett. Az alkalmazott, és az alapmodellhez képest feljavított R8 tip. 5.8 literes benzinmotor 143 LE teljesítménye, egy 3 sebességes váltón keresztül a hátsó hídon át hajtotta az elegáns, kétüléses roadstert, maximum 162 km/h sebességgel. Az autó futóműve és vázszerkezetének kialakítása teljes mértékben az 1930 – 1940-es évek más konstrukcióihoz hasonló.
Míg a legtöbb limuzin feketére lakkozottan került használatba, a sportváltozat a hűvös, de elegáns „angol versenyzöld” lakkozást kapott.
Az alapmodell és a ZIS-102, gyártása folyamatos volt. A sport modell, a ZIS-101 Sport prototipusán kívül, hogy mennyit gyártottak még, ellentmondásosak az információk. 1940-ben bemutatják a továbbfejlesztett változatot a - ZIS-101A-t is. Az erősebb motorteljesítményt a megemelt sűrítési aránnyal érték el. Az alapmodellt a későbbiekben a ZIS-110 váltotta fel.
A sport modell makettje (szép munka)
Műszaki adatok (alapmodell/sport roadster)
Korabeli metszetrajz, igényesen digitalizálva
_____________________________________________________________________
Motor R8 5,8 literes (5766 ccm), 2 szelep hengerenként, SV (alulszelepelt), állósoros 8 hengeres
Adagoló rendszer: karburátor, esőáramú-egytorkú (IKOV)
Furat x löket: 85,00 mm x 127,00 mm
Kompressziós arány: 4.8:1 / 5.5:1 (101A)
Maximális teljesítmény: 91 LE (66 kW ) 2800 ford / perc / 112 LE 3200 fordulat / perc / 143 LE (101A)
Maximális forgatónyomaték: N / A
Futásteljesítmény
Gyorsulás 0-100 km: NA
Maximális sebesség : 162 km/h
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 24,5 liter- / 100 km [1]
Tevékenységek:
Fordulási sugár: 7,7 m [1]
Kerekek: 7,5 x17 [1]
Tengelytáv: 3750 mm Hossz: 5750 mm
Első tengely: 1500 mm
Hátul: 1550 mm
Eredeti gyári műszaki rajz, ma már kevesen készítenek ilyet kézzel!
Egy sportautó sorsa Kelet-Európában
három fiatal tervező emlékére
ZIS-101-Sport
Végre! 1939-ben, a gyár vezetősége megvizsgálta a kísérleti üzemben tervezett szovjet sportautó --ZIS-101-Sport - terveit, amelyet később jóváhagyott az ország legfelső vezetője - IV Sztálin is!
De vegyük sorjában az eseményeket:
1938-ban a szovjet autóversenyzés, minden igyekezete és buzgalma ellenére, gyerekcipőben járt. Voltak ugyan tapasztalatok, de ez nem volt elég. És még mindig nem volt megfelelő technológia a könnyűfém (alumínium ötvözetek) alkatrészek előállításához, a speciális gumiabroncsok gyártásához (150 km /h feletti sebesség), valamint a speciális gyújtógyertyák előállításához. A speciális hajtó és kenőanyagok terén sem állt minden technológia a rendelkezésükre.
Sport és versenycélokra alkalmas autókat, csak egyedi műhelyekben és sportegyesületeknél állítottak elő, ott is kis számban.
Ugyanebben az évben a ZISZ gyár kísérleti üzemében kezdett három fiatal tervező dolgozni, akik frissen kerültek a gyárhoz. Vlagyimír KremenetskÍj, Anatolij Pulmanov és Nikolaj Puhalin, egy gyors autó tervezésére nyújtottak be pályázatot Moszkvában (Komszomol) és ez alapján kezdtek neki egy sportkocsi megtervezéséhez és megvalósításához a ZISZ gyár adottságai felhasználásával. Rövid megfontolás után úgy döntöttek, hogy a legújabb, 1936 óta sorozatban gyártott - ZIS-101 – alapjain kezdik meg a tervezést. Bár merész terv volt egy hatalmas, 6 m hosszú, 2.5 tonna súlyú Limousint sport célra átalakítani, de őrülten merész elképzeléseiket mégis megvalósították.
Lázas munka kezdődött. Puhalin átdolgozta a ZIS-101 felfüggesztését: erőteljesebb lengéscsillapítók, első-hátsó kanyar-stabilizátorok kerültek beépítésre, továbbá a hidraulikus fékrendszer vákuumos fékrásegítővel lett ellátva. Kremenetskiy tervei alapján, a hátsó híd differenciálműve hipoid fogaskerekeket kapott, (mellesleg, elsőként a Szovjetunióban). Pulmanov a 101-es motorját tervezte át, a nagyobb teljesítmény és megemelt fordulatszám elérése érdekében, megváltoztatta a sűrítési arányt és a szelepvezérlés. Soros nyolc hengeres motorjának lökettérfogatát 5766 ccm-ről, 6060 ccm-re növelték. A blokk, a dugattyúk és a hajtókarok alumínium ötvözetből készültek, de megváltoztatták a főtengely és a vezérműtengely kialakítását és csapágyazását is. A szívócső és a porlasztó (MKZ 2-A2) légszűrő nélkül lett kialakítva. A teljesítmény ~50%-kal megnövekedett, 90-141 LE-re, melyet a motor 3300 ford./perc tartományban teljesített.. Az eredeti ZIS-101-es 3 fokozatú sebességváltó, kúpfogazású szinkronizált rendszerre lett átalakítva.
A karosszéria kialakítása az autó tervezési céljai miatt alapvetően megváltozik. Tervpályázat kerül kiírásra, és végül a bemutatottak szerinti, Valentin Nikolaevich ROSTKOV terveit fogadják el. A hosszú és nehéz alváz, valamint kocsiszekrény jobb súlyelosztása érdekében a kétszemélyes utastér hátra tolódik. Ezen kívül ZIS-101A Sport nyitható tetőt kap, légbeömlőt alakítanak ki a motorháztetőn és látványosan áttervezik az autó elülső burkolatát és díszítőelemeit. Így az alap autó egy hatalmas kétüléses kupévá változik, 3750 mm tengelytávval, 5750 mm teljes hosszúsággal.
De ez csak a papírforma, a fiatal és a szakmában még nem ismert tervezőknek valójában rengeteg műszaki és technológia problémával kellett megküzdeniük, nem beszélve a szakmai irigyek és kárörvendők hadáról, továbbá az akkori politika rendszer intrikusainak hozzáállásáról.
Az elkészült sportautó tesztelése a legmagasabb szinten folyt. A sorozatgyártás kérdéseire tértek át a tervezők, de nem sejtették, hogy az elkészült prototípus nem csak az első, de az utolsó kocsi is.
A tervezők közül sokan szétszéledtek és az autóra is hányatott sors várt. Bár azok a fejlesztések melyeket akkor és ott megalkottak, még a háborút követő évtizedben is megalapozták az autóipar fejlesztési lehetőségeit.
A ZIS-101A-sport prototípus sorsa ismeretlen. Egyes források szerint a gyár hátsó udvarán ette a rozsda, mások azt állítják, hogy a sötét-zöld sportkocsit valaki, valahol látta, az 1960-as években. Azonban az első állítás inkább valós - ez volt a sorsa abban az időben, a legtöbb hasonló társának.
-sparks from the web by --Gaal Szilveszter 2012. július 26., 01:03 (CEST)
Fényképek
Az igazi "angol versenyzöld" lakkozás
....mégis, egy példány valahonnan előkerült, vagy legyártották?.....
Érdemes pár percig tanulmányozni a futóművet
"karosserien-frei" komplett alépítmény
Hivatkozások
- |ZIS 101 PL wikipedia